Hej!
Håller på och installerar guidekabel till min McCulloch just nu och har i dagarna även dragit begränsningskabel (fy fan vilket skitgöra). Det står i manualen att roboten alltid håller sig en bit till vänster (upp till en meter) om guidekabeln och man bör därför lägga kabeln närmre den ena begränsningskabeln jämfört med den andra i t.ex. en skapligt trång passage.
Men är det inte så att den alltid håller sig till vänster om kabeln, d.v.s. vid utgång från laddstation följer den ju också guidekabeln och åker då åt andra hållet..

Anledningen till min fråga är att jag (givetvis) har ett träd rätt skapligt ivägen för att dra guidekabeln vettigt. Jag har precis fått plocka bort en hel stubbe för att den inte ska vara i vägen för guidekabeln.
Men jag undrar nu om jag ska dra guidekabeln ganska nära trädet så att klipparen får tillräckligt med utrymme till vänster om guidekabeln vid tillbakagång?
Eller är så att den vid utgång följer guidekabeln mitt på, men tillbaka till vänster om?

Viktiga grejer för att jag ska kunna fortsätta dra kabeln.. ::p
Tacksam för mycket snabba svar då jag håller på just nu och vill gärna bli färdig så snart det bara går. Har tagit jäkligt lång tid att dra kabel för ca 260 kvm gräsmatta.. :p
 
Den varierar avstånden till guiden både vid ut och ingång. Kör alltid till vänster om kabeln (sett in mot laddstation).

Låter som du har en besvärlig tom, fast den bara är på 260 m2.
 
E etompau skrev:
Den varierar avstånden till guiden både vid ut och ingång. Kör alltid till vänster om kabeln (sett in mot laddstation).

Låter som du har en besvärlig tom, fast den bara är på 260 m2.
Tack för extremt snabb respons! :)
Sett in mot laddstationen, det betyder alltså att den alltid kör på samma sida eller har jag förstått fel?
Det blir då alltså inga större bekymmer om jag förlägger guidekabeln skapligt nära trädet, bara jag ser till att den kan köra till vänster om kabeln sett in mot laddstationen?
Jag trodde först den varierade (beroende på vilket håll den gick åt) en meter från kabeln, d.v.s. 2 meter sammanlagt från kabeln.. Men så är alltså inte fallet?

Angående guidekabel och begränsningskabel, hur nära får dom ligga varandra? Gör det något om dom ligger skapligt nära varandra bara man väljer att den ligger nära en kabel som robotklipparen inte går nära vid hemgång (om mitt tidgare antagande om samma sida gäller)?


Nja, tomten är inte så avancerad men inte helt standard. Lite olika nivåer, lite avgränsningar som behövs samt givetvis hinder överallt där man ska förlägga kabeln för att det ska bli ett bra resultat.. :p
Har fått plocka bort 2 stubbar, 1 tvättställning samt lite rensning av eventuellt för stora stenar.
Vissa delar av trädgården är stenhård så det varken går att få ner märlor eller väldigt svårgrävt. (p.g.a. tidigare dränering där det då inte riktigt längre är jord)
Att tomten är relativt liten gör också att man måste tänka till en massa hur man lägger kablarna så de inte kommer för nära varandra.. :)
Vi har inte gräsmatta runt hela huset heller så man får ju dra begränsningskabel på ena sidan av huset och mot tomtgräns vilket ibland blir skapligt tight.
 
Alltid samma sida, både vid utgång och hemgång.

Schablon av rum med markerad kabeldragning och plats för strömuttag, bil illustrerar avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minst 30 cm mellan beg.kabel och guide
. Instruktionsbild som visar minimalt avstånd på 30 cm mellan kabel och guide, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
E etompau skrev:
Alltid samma sida, både vid utgång och hemgång.

[bild]

Minst 30 cm mellan beg.kabel och guide
.[bild]
Perfekt! Tack så mycket! Underbart när man kan få så här snabba svar. Inser att de ju faktiskt står i manualen nu när du visar, men hittade inget när jag ögnade igenom den..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.