Jag tror TS visat ritningar för banken på hur huset är tänkt att se ut när det är klart, banken ger en förhandsrdering på det färdiga projektet ”ok det kommer vara värt 3 miljoner när det är klart”
Ts är glad och börjar bygga på sitt hus som idag är värt ca 2 miljon(???) ts köper grejer för xxxxx tusen och påbörjar projektet. Nu kommer banken och säger att förhandsvärderingen dom gav på 3mille inte är godkänd och att TS inte får låna några pengar........... eller?
 
  • Gilla
Vispen74 och 2 till
  • Laddar…
P patfred skrev:
Jag tror TS visat ritningar för banken på hur huset är tänkt att se ut när det är klart, banken ger en förhandsrdering på det färdiga projektet ”ok det kommer vara värt 3 miljoner när det är klart”
Ts är glad och börjar bygga på sitt hus som idag är värt ca 2 miljon(???) ts köper grejer för xxxxx tusen och påbörjar projektet. Nu kommer banken och säger att förhandsvärderingen dom gav på 3mille inte är godkänd och att TS inte får låna några pengar........... eller?
Exakt! Sorry, men är totalt utarbetad när man jobbar vanligt först, sen med 2 småbarn så blir de tungt! Jobbar dagarna som snickare och arbetar kvällar/nätter med projektet! Inte för att jag kan formulera mig bra annars, men detta bidrar en hel del iaf☺️
 
Visst dem kanske inte tror jag fixar de, men de har ju varit såhär sen första veckorna! Kan förstå om de inträffat typ nu.
 
Så, hur mycket är huset värt idag och hur mycket var förhandvärderingen på? Kort och gott hur mycket hade ni tänkt låna?
 
Befintliga lilla 84m2 huset är värt enligt värdering innan utbyggnaden 1.85 milj. Nu är huset 174 m2 med 3 rum till och ett stort loft på 30m2. Förhandsvärderingen vi gjorde innan vi började bygga med kik på ritningar m.m hamnade på 2,075 milj innan jag ens byggt nåt. Sen sa dem att när man kommit långt så skulle vi göra en ny värdering och då kunnat låna mer pengar om de skulle behövas. Skulle väl tippa på nånstans mellan 50-80 tkr till borde räcka. Huset är ju mer än dubbelt så stort så känns som att de borde vara värt en del iaf! Problemet jag tycker är att förhandsvärderingar skulle gälla som banken sa
 
Jobbigt läge. Daags att byta bank! Oprofessionella aktörer finns i alla branscher I min ser jag allt emellanåt folk med både utbildning och legitimation agera dumt. Inte mycket att göra åt. Såväl klantigt snickrande som otillräckligt föräldraskap kan få förfärliga konsekvenser, och det finns bara så många timmar på ett dygn, så många dagar i ett liv. Byt bank, ta med dig erfarenheten, och ägna ditt liv åt det som är viktigt! Lycka till!
 
  • Gilla
Vispen74 och 2 till
  • Laddar…
Förhandsvärderingar måste ju användas vid alla nybyggen, så att det inte används längre måste vara fel. Dock har jag någonstans i bakhuvudet att man inte får värdera om sitt hus hur många gånger som helst.

Du kan också prova att anlita mäklare för att göra förhandsvärderingen. Du kan också få den skriftlig av dem. Så gjorde vi.

Banken kollade booli.se och slutpriser eller motsvarande för att göra sin värdering av vårt kommande bygge, vilket blev totalt missvisande. Lite sålda hus samt dåligt skick på dem som sålts. Ändå gick de efter det.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Acceptera inte att banken ändrar sig i efterhand. Hade själv problem med ett lån som de godkände och sedan när jag köpt huset ändrade sig. Jag sa att de sätter mig i skiten och att de redan givit grönt ljus och att jag handlat därefter. Vägrade acceptera att de bara kunde ändra sig. Sa till min bankman att hon hade två dagar på sig att lösa problemet och annars pratar vi med hennes chef. Slutade med att kontorschefen fick ringa upp mig och jag riktigt förbannat sa "Jag skiter i om du tar pengar ur egen ficka, ni lovade mig det här och då får ni lösa det" tre timmar senare hade de magiskt trollat fram pengarna och jag fick mitt lån. Man ska ställa krav på sin bank!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 15 till
  • Laddar…
JH Marcus JH Marcus skrev:
Exakt! Sorry, men är totalt utarbetad när man jobbar vanligt först, sen med 2 småbarn så blir de tungt! Jobbar dagarna som snickare och arbetar kvällar/nätter med projektet! Inte för att jag kan formulera mig bra annars, men detta bidrar en hel del iaf☺️
Det var inte svårt att förstå vad du menade. Det är nog fler i tråden som har småbarn och sover dåligt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Banken kollade booli.se och slutpriser eller motsvarande för att göra sin värdering av vårt kommande bygge, vilket blev totalt missvisande. Lite sålda hus samt dåligt skick på dem som sålts. Ändå gick de efter det.
Blir förvånad över att banker kan göra värderingar efter vad som står på nätet. Det finns en tråd här på forumet där man konstaterar att värderingar på nätet är så felaktiga att ingen tror på dom.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-i-information-om-husvaerde.323751/
 
Förstår att det är en jobbig situation men jag föreslår som många andra att du är tydlig med banken att du inte accepterar att de har "ändrat sig".

Ett tips framöver är att du på något sätt försöker dokumentera diskussionen med banken. Antingen via mail eller att du faktiskt spelar in telefonsamtalen du har med banken.

/Krille
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Byt till Handelsbanken så kan jag lova att det löser sig.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Har läst tråden och tycker det verkar snurrigt. 1) Ett hypotekslån kan endast tas ut till 85% av nuvarande värde. 2) Med stöd av en förhandsvärderimg kan man ta ut ett byggkredetiv för att bygga till. 3) förhandsvärderingen ska vara gjord så den speglar det färdiga huset och att värdera om under tiden verkar ju då onödigt. 4) När ni slutfört renoveringen och slutbesiktigat huset kan lånet då läggas om till ett hypotekslån. Skulle ni däremot inte blivit klara med ert åtagande med värdeförhöjnigen kommer ni inte kunna lägga lånet i hypotek utan byggkredetivet blir ett lån utan säkerhet till högre ränta. Vad ni menar med grönt ljus är för mig lite konstigt här, antingen har ni fått nya lånehandlingar som ni skriver på och lyfter lånet eller så har man ett byggnadskredetiv som man gör lyft mot vart efter. Om det bara saknas 50-80k för att få huset klart kan ni ju ta ett tillfälligt blancolån göra klart allt slutvärdera huset och sedan söka utökning av hypotekslånet upp till 85%. När ni har slutvärderingen skulle jag även råda er att kolla med fler banker för bästa ränta och lägga hela lånet där.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Orkar inte läsa igenom alla svar, tack för alla svar! De har löst sig iaf med banken! som sagt, tack för allt! Mvh
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
E Emma.An skrev:
Acceptera inte att banken ändrar sig i efterhand. Hade själv problem med ett lån som de godkände och sedan när jag köpt huset ändrade sig. Jag sa att de sätter mig i skiten och att de redan givit grönt ljus och att jag handlat därefter. Vägrade acceptera att de bara kunde ändra sig. Sa till min bankman att hon hade två dagar på sig att lösa problemet och annars pratar vi med hennes chef. Slutade med att kontorschefen fick ringa upp mig och jag riktigt förbannat sa "Jag skiter i om du tar pengar ur egen ficka, ni lovade mig det här och då får ni lösa det" tre timmar senare hade de magiskt trollat fram pengarna och jag fick mitt lån. Man ska ställa krav på sin bank!
Exakt samma sak hände oss när vi köpte hus! Jag kollade i varje steg i processen med banken och var helt ärlig med allt. När kontraktet var skrivet och jag meddelade banken ringde en kille upp på fredagskvällen kl 20 och berättade att det där var inget de kunde hjälpa till med. När jag undrade vad han tyckte att vi skulle göra då sa han att vi fick väl försöka låna från nån annan bank... Blev en jobbig helg innan banken öppnade igen på måndagen och de backade på beslutet, med tvekan, för det var nåt konstigt med vår ansökan påstod de. Förstår inte vad, vi var som sagt helt ärliga med allt hela vägen.
 
  • Gilla
Qvirreee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.