Är det någon här som har erfarenhet av både Feelingwood och Huntons träfiberisolering, är det någon skillnad dem emellan, vad isåfall? Förutom priset förstås Huntons är betydligt billigare.

Har använt mig av Feelingwoods tidigare som jag var mkt. nöjd med men det är som sagt en ganska stor prisskillnad,
 
Hej
Jag är också inne på att använda Hunton och köpa från Bauhaus. Det blir ca 5000kr billigare än alla offerter jag fått för tex ICELL skivor. Skulle också gärna få lite input på skillnader.
 
Hej
Jag fick ju inte några svar här men bestämde mig iaf för att prova Bauhaus Hunton isolering. Har nu isolerat två rum och tycker den är relativt lätt att skära och ok att jobba med, den är inte lika 'studsig' som Feeling Wood isoleringen som jag jobbat med tidigare, Hunton är betydligt grövre i strukturen mer tunna trästickor blandat med finare material. FW är homogenare med 'vaddlik' i konsistensen och den är också svårare att skära, men min intuitiva känsla är att FW isolerar bättre, men det har jag inget belägg för... Ganska nöjd är jag iaf, men leveranstiden från Bauhaus är mycket längre än vad som står, dessutom skickade de vissa dimensioner som jag inte beställt och deras kundsupport är usel, efter två veckor har fortfarande inget hänt trots flera mail och telefonsamtal, det är dålig stil tycker jag.
 
Kul och intressant att du återkopplade här med dina erfarenheter.
Jag tänkte också beställa från Bauhaus, men kanske ska kolla alternativ om det strular.
Var det vägg eller tak du isolerade nu? Jag får känslan av att skivan inte är lika flexibel som tex glasull samt tyngre så mer jobb kanske med att den vill åka ned när jag ska på mitt snedtak.
Hade du deras ångbroms också eller ett annat fabrikat?
 
Hur elastiska är dom? Måste man ha millimeterprecission när man reglar, eller fyller dom upp ojämnheter?
 
P pappel skrev:
Kul och intressant att du återkopplade här med dina erfarenheter.
Jag tänkte också beställa från Bauhaus, men kanske ska kolla alternativ om det strular.
Var det vägg eller tak du isolerade nu? Jag får känslan av att skivan inte är lika flexibel som tex glasull samt tyngre så mer jobb kanske med att den vill åka ned när jag ska på mitt snedtak.
Hade du deras ångbroms också eller ett annat fabrikat?
Ja den är både tyngre och massivare än glasull, går inte att pressa ihop så mycket. Men har du isolerat med annat än glasull så vill du INTE gå tillbaka till det igen. Mer massa ger bra isolering både mot ljud, kyla och värme.
Jag isolerade både vägg och snedtak, där fick vi ibland fästa lite längre skruv/spik på kanten av rakbjälken för att hålla fast skivan.
Köpte diffusionsöppen vindspärr på Byggmax. Hittade ingen som Hunton själva hade.
 
  • Gilla
sultans
  • Laddar…
Jag har kört både fw och pavaflex. Har isolerat både sned tak och ett ganska stor slätt tak och i båda fallen går det bra. Jag tycker att det är de bästa isoleringsskivorna jag jobbat med, dock också de dyraste. De flexar onte lika mkt som en rockwoll skiva men klart tillräckligt för att skära snabbt. De går att pressa ihop ganska bra. Jag kapar det med en byggsåg, snabbt och enkelt.
 
Jag har valmat tak som jag regnat på för att få extra isolering. Nu med frihängande duk. Inser att det kommer bli mycket jobb med 120+170mm. Många vinklar så det kommer bli en hel del spill också.
Smart att dela med byggsåg, men då gäller det ju ha lite tunnare skivor.
 
  • Valmat tak under isoleringsprocess med synlig frihängande duk och träkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kalle_livelong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.