Ska dra lite kabel hemma i befintliga telefonrör och behöver då skaffa lite nätverksprylar, främst kabel och uttag och snål som man är så vänder man ju blickarna mot Biltema. :cool:

Någon som testat deras uttag och kan uttala sig? Deras vanliga kontakterade kabel är helt ok iallafall, kört med sån på jobbet länge nu och den fixar utan problem gigabit över längre avstånd så då borde installationskabeln också fungera tänker jag.

Funderade på såna här uttag, känns väldigt prisvärda och dessutom enkla att installera utan verktyg. (Står det iallafall :rolleyes:)
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/specialuttag/rj45-uttag-2000022639

Tänkte mig sån här kabel:
https://www.biltema.se/kontor---tek...t-6-kablar/natverkskabel-cat-6-utp-2000034747
 
Vissa saker skall man inte köpa på Biltema. Min erfarenhet är att nätverksuttag tillhör den gruppen, har testat lite olika och alla har varit struliga att installera.
 
A alfista skrev:
Vissa saker skall man inte köpa på Biltema. Min erfarenhet är att nätverksuttag tillhör den gruppen, har testat lite olika och alla har varit struliga att installera.
Ok! Råkar det innefatta även den jag länkat ovan? Kan leva med att dom är lite "rassliga" om det bara fungerar bra och blir bra kontakt.

Motsvarigheten hos Schneider är väl denna men då kostar den 3 ggr så mycket:
https://www.kjell.com/se/produkter/...infallt-utp-natverksuttag-cat-6-2-port-p67776
 
Det du länkat har jag själv använt.
Fungerar hur bra som helst, Go for it.
 
  • Gilla
Djayy och 2 till
  • Laddar…
T
jag har använt biltemas uttag, sköra och krångliga att montera, och sitter dessutom inte riktigt fast ordentligt.
Kommer byta till Schneider nu när vi renoverar.
Biltemas Cat6-kabel däremot är helt ok.
 
Det går att snåla lite med Schneider.

Vit Schneider ljusströmbrytare och nätverksuttag monterat på vägg med röd-vitrutig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


150kr tror jag den här gick på.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack för input. Jag tror ändå att jag chansar och köper dom uttagen från biltema. Är bara för att "brygga ihop" två rum så det kommer inte användas något mer än så.
 
Såna där grejer är ju mycket billigare på internet än över disk, kika på eBay, men läs var folk skrivit om dom också.....
 
Schneiders uttag är fantastiskt mycket lättare att kontaktera. Inget glapp el krångel och har du exxact serien el tänkt byta till den vid renovering så rekommenderar jag dom starkt. Du kan nog få dom billigare på lokal elhandlare el om du känner en elektriker, kjell o co är ökänt dyra
 
Jag har installerat några av dessa uttag, och de är helt ok att installera tycker jag.
Lite pilligt, men det görs ju en gång, och med alla dessa trådar blir det alltid lite så tycker jag.

Absolut värt att prova!
 
Är det uttag som du kommer att dra i och ut anslutningskabel varje dag? (Typ en laptop med fast anslutning)

Om svaret är nej, så kör du på biltema!
 
  • Gilla
ulfben och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det du länkat har jag själv använt.
Fungerar hur bra som helst, Go for it.
Samma här, fungerar hur bra som helst. Har också en dyrare typ sedan tidigare men de verkar inte bättre än Biltemas, inte sämre heller.
 
  • Gilla
Djayy och 1 till
  • Laddar…
För ditt ändamål blir det säkert jättebra, och skulle det visa sig att de inte håller måttet så går det ju att göra om med andra uttag... Kabeln; Cat6 är cat6, jag har inte märkt skillnad på Dustin och Biltemas kablar.
Fundera på om du inte ska köpa dubbeluttag och dra 2 kablar med en gång. Det är alltid surt att komma på det i efterhand.
 
Biltemas uttag blir knallgula i färgen efter ett antal år. Skitfult i mitt tycke.

/S
 
OM du "chansar" med Biltemas men sen ångrar dig och byter, se till att du har en bit extra kabel i dosan så du kan skala om.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.