Hej!

Tänkte höra med er vad ni anser om timpris och vad som ingår när man anlitar en snickare. Ponera att jag anlitar en snickare och betalar per timme - betalar jag även för deras raster? Om det är av betydelse så kommer inte snickarna vara här hela dagarna utan ska jobba en fm eller em någon gång ibland.

Vad gäller resor och ersättningar har jag fått klart på pappret men rasterna är lite oklart. Tack för hjälpen med era åsikter och avtalskunskaper.
 
Nu har jag en väldigt bra relation med "min" snickare som jag anlitar lite då och då så timpris har jag dålig koll på. Men jag blir alltid positivt överraskad när hans fakturor kommer. Jag får så mycket för pengarna.

Angående att betala för rasterna: En vanlig arbetsdag är 8 timmar, men man jobbar kanske 7-16 eller 8-17, viljet är 9 timmar. Det finns då 1 timme över varje dag för lunch och raster. Man betalar för de 8 timmarna och den 9:e betalar man inte för.
Det är väl klart att snickarna skall ha raster och om de är ärliga så ser de till att du bara betalar för tiden de jobbar.
Jag personligen är inte så bunden vid klockan och begär inte heller att mina kollegor/samarbetspartners skall vara det. Vi har ett kreativt yrke och ibland kommer man på de bästa lösningarna när man dricker en kopp kaffe eller leker med barnen på lekplatsen.

Så mitt råd är, låt gubbarna jobba på och låt dem ta de raster de behöver. Om det blir för mycket rast, så får ni prata om det då.
 
  • Gilla
lbs51 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag klipper in vad jag skrivit i en annan tråd:

Man behöver endast betala för exakt den tid som arbete utförs för ens räkning (om ej annat är avtalat)
Man är alltså inte skyldig att betala för tiden för lunch, kafferaster eller ens när utföraren går på toa eller går åt sidan och röker.
Sen är nog de allra flesta beställare inte så drakoniska, jag skulle inte bry mig i att det rinner iväg några minuter under arbetsdagen för toa och snabba effektiva kafferaster, i alla fall om jag i övrigt var nöjd. Men lunchrasten skulle jag aldrig någonsin vara beredd att betala för.


edit:
Någon slags smidighet måste man ju uppvisa (ja från bägge sidorna) de som arbetar åt en gör ju troligen ett bättre jobb om allt funkar bra runtom och de trivs.
Så det är lite knepigt att börja härja runt med att man minsann inte ska betala för fikarast. Det är de troligen inte heller van vid. Men det är inte för mycket begärt att de ska hålla den rimligt kort och effektiv, inte sitta bort en halvtimme varje för och eftermiddag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Tack för två bra informativa svar. Nu har jag mer kött på benen för att komma vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.