M mackan_kal skrev:
En snabb skiss som man kanske kan arbeta vidare på, dock blir ju "badrummet" i minsta laget, kanske bäst att skippa dusch (80cm dusch inritad).
Alla dörrar är modulmått 9.

Areor angivna i m2


[bild]
Intressant idé! Har badkar i källaren, går väl att leva med ett tag:)
 
Ritning av en övervåning med markerade rum inklusive trappa, vardagsrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser vår övervåning ut, kanske kan ge idéer. Trappan är på mitten till vänster. Vardagsrummet kan ju vara ett sovrum och toa/dusch kan flyttas på. Är gott om plats för dusch.
 
  • Gilla
Syster.K
  • Laddar…
Jag hade försökt utnyttja källaren, tungt och skitigt jobb om man vill gräva ur och isolera golvet, men behöver inte vara speciellt dyrt. Sovrum i källaren är guld värt under sommarhalvåret.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Jag håller med, hade det varit möjligt att nyttja källaren så hade jag också gjort det!

Vad är det för ålder på barnen? Är de 2 av 3 10+ så hade de ju kunnat bo i källaren utan några större bekymmer. Visst är det ett jobb att gräva ur om golvet behöver sänkas men enligt ritningen så ska det vara 210cm och du säger max 200cm? Säg att man sänker 20cm, då har ni någonstans mellan 220-230cm takhöjd vilket får anses vara fullt tillräckligt?

Finns det fönster i källaren? Du kanske rentav har en planlösning även på den? :)
 
j.erkers
Jag och sambon sover i källaren sedan några år. Tidigare har mina döttrar - en i taget - haft "gillestugan" (ca 20-25 m2) som sina rum. Både döttrarna, som numer har använt sina vingar och flugit ut, och vi har varit/är nöjda med den sovplatsen.
Fördelen med att sova i källaren:
- Sovvänlig temp på natten (och på förmiddagen för mig som även jobbar natt).
- Lite / inget ljud utifrån beroende på om vi har källarfönstret öppet eller stängt.
- Lätt att mörklägga.
- Övriga i familjen störs inte av ljud som uppstår. (Frustrerande för en far (=mig) när dottern har besök... )
- Övriga i familjen störs inte av ljud som uppstår. (Gillas av samma far när döttrarna flyttat ut och styvdottern bor en våning upp . )
 
Jag hade ett hus med identisk bottenvåning och lite annan disposition av övervåningen (tre rum). Vi byggde till 3,5 m på kökssidan. Fick ett kök på 30 kvm och stor tvättstuga på bv, samt två nya sovrum på öv. Ett av de gamla sovrummen (ovan köket) blev tv-rum då det blev genomgångsrum. Huset fungerade förträffligt med tre barn som hade var sitt rum.
 
  • Gilla
Syster.K
  • Laddar…
Ritning av källarplan med markerade rum såsom tvättstuga, pannrum och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är källarplan. Jo det står 2.10 på ritningen men antingen orkade man inte gräva så djupt eller så har man sänkt innertaket för min man som är 1.83 har slagit huvudet i takarmaturen ett par gånger. Ett av barnen är 10+ men att sova i källaren känns avlägset.. ordentliga Fönster finns där nere (110*60)

J Jarlsgård skrev:
Jag håller med, hade det varit möjligt att nyttja källaren så hade jag också gjort det!

Vad är det för ålder på barnen? Är de 2 av 3 10+ så hade de ju kunnat bo i källaren utan några större bekymmer. Visst är det ett jobb att gräva ur om golvet behöver sänkas men enligt ritningen så ska det vara 210cm och du säger max 200cm? Säg att man sänker 20cm, då har ni någonstans mellan 220-230cm takhöjd vilket får anses vara fullt tillräckligt?

Finns det fönster i källaren? Du kanske rentav har en planlösning även på den? :)
 
Planritning med markerad skiss för föreslagen placering av badrum på vindsvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även funderat på att flytta badrum (iaf. Toa) enligt denna skiss. Blir 1.20*2m.
 
Behöver badrummet renoveras?

Har ni tänkt utföra något arbete själva eller ska ni ta in firma för alltsammans?
 
J Jarlsgård skrev:
Behöver badrummet renoveras?

Har ni tänkt utföra något arbete själva eller ska ni ta in firma för alltsammans?
Ja, badrummet är det ändå dags att renovera. Badrummet blir det absolut firma till, samt hjälp med balkar/avväxling vid behov. Om det blir takkupa också.
 
Vad är er budget på? :)
 
Jag sitter precis och planerar för samma dilemma, fast med några års framförhållning då 3dje inte ens är påbörjad men önskad.

Jag tänkte isolerad friggebod eller en begagnad modulbod som man sätter panel på för rätt look. :)
 
S Syster.K skrev:
[bild] Här är källarplan. Jo det står 2.10 på ritningen men antingen orkade man inte gräva så djupt eller så har man sänkt innertaket för min man som är 1.83 har slagit huvudet i takarmaturen ett par gånger. Ett av barnen är 10+ men att sova i källaren känns avlägset.. ordentliga Fönster finns där nere (110*60)
Vi har lite andra höjdförutsättningar, men visst kan man gräva ur och isolera och göra mysiga rum.
Renoveringsarbete med stöttor som avlastar taket där en bärande vägg har rivits och mark har grävts ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har här rivit en bärande vägg och grävt ur. Stempen avlastar tak- och marktryck.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Syster.K skrev:
Här är källarplan. Jo det står 2.10 på ritningen men antingen orkade man inte gräva så djupt eller så har man sänkt innertaket för min man som är 1.83 har slagit huvudet i takarmaturen ett par gånger.
Går det synliga rör i källartaket eller har man byggt in dem och då fått den låga höjden?
 
J Jarlsgård skrev:
Vad är er budget på? :)
Det beror lite på.. Har fått offert på en tillbyggnad på 12m2 (boyta) i vinkel, i 1,5 plan med källargrund (ett sovrum nere, ett uppe). Den låg på strax under 900k vilket kändes mycket för bara två sovrum. Det beror väl på vad man får för pengarna så att säga. Har bott i huset i tre år så för att få värdera om innan femårsgränsen behöver ”större förändringar” göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.