Hej

Råka ut för ett nytt fenomen idag. Roboten stod mitt på gräsmattan med felkoden ”Stotfel”
Någon som fått det och vet vad man gör?
 
P Patrik N skrev:
Hej

Råka ut för ett nytt fenomen idag. Roboten stod mitt på gräsmattan med felkoden ”Stotfel”
Någon som fått det och vet vad man gör?
Jag tror att det är den lilla babyblåa brytaren i microbrytaren som är paj.
 
P Patrik N skrev:
Hej

Råka ut för ett nytt fenomen idag. Roboten stod mitt på gräsmattan med felkoden ”Stotfel”
Någon som fått det och vet vad man gör?
Det händer mig oxå ibland. Jag kör bara igång igen.
 
Men är det en 520 eller 527 ni pratar om.
På min gamla Lizard = 520 har det aldrig inträffat, men det inträffade ofta på min 527 innan jag modifierade den.
 
Problemet för mig var att det inte gick att köra igång den. Den stannade direkt när den kört ut från laddstationen.
Men nu är det löst, inuti microbrytaren som är både stötsensor och ”laddningsmottagare” sitter det en liten blå brytare.
Det var den som var paj. Som tur var hade jag en sån hemma från en gammal microbrytare som själva armen pajat på.
Det gäller en 520.
 
Hej

Min autoclip 520 s går in i boet men går ut direkt trots att att den borde laddas. Provade att plocka bort batteriet och ladda det direkt i laddstationen. Då gick den perfekt i tre timmar men när den kom in i boet gick den ut direkt igen och batteriet är urladdat.
 
Kontrollera krocksensorerna / brytarna eller rättare sagt armen på densamma. Är armen knäckt når inte laddmuttern upp till laddblecket och maskinen reagerar inte på at den kommit in i stationen.
Gör även rent mutter och bleck.
 
Tack

Mycket riktigt ena armen var delvis av! Skruvat sönder klipparen men hur får man loss armen, är den bra nedtryckt?
 
Du måste ta av hela brytaren och den kommer du åt från maskinens undersida. Får skruva av den metallplåt som sitter där och sedan kommer du åt brytaren. Längesen jag pillade med Autoclip nu men vil minnas att det sitter med två skruv.
 
Mycket riktigt nu är den lossad, finns den att köpa på nätet?
 
Vår robotgräsklippare 523 stannar minst en gång per vecka med felkod Blackout SIG 03. Någon som vet orsak och vad man kan göra åt detta?
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Tack! Jag mäter upp och kollar!
Det verkar som det är slingan som spökar för mig ändå. Det måste vara en av skarvarna som glappar på något vis eftersom multimeterns ger ett underligt ljud från sig... jag har faktiskt aldrig varit med om just detta ljudet innan, vid koll mot något icke ledande är multimetern tyst, mot skottkärran låter den starkt men mot slingan (flera omtest gjorda) kommer ett ljud som bäst kan beskrivas som Bengt Magnusson som försöker sjunga rent. Ett djupt och rosslande läte mao. Resistansen i slingan är dessutom ~30 Ohm mot riktvärdet 2.8 vid 200m...

I samband med den nya tråden bytte jag ut alla gamla skarvar mot nya sådana här

https://www.clasohlson.com/se/Skarv...584usUCELgvlMIOH9LQgvdOowODTLBnxoCwGEQAvD_BwE

troligvis är det någon som glappar och ger dålig kontakt så idag blir det till att kontrollera varenda en och se om jag kan få multimetern att sjunga rent!
 
Hej!

Underbar tråd! Hittar så mkt läsvärt här :D

Jag har genom husköp blivit ägare till en 520 som fungerat nästintill felfritt sedan i våras.

För en vecka sedan hade den dock fått stopp mitt på gräsmattan. I displayen visas "knivfel". Jag fick bort en plasttråd som snurrat in sig bakom kniven men den signalerar fortfarande "knivfel". Vad kan vara fel???

Jag bor utanför Västerås och har ringt verkstäder/återförsäljare i Västerås/Eskilstuna/Strängnäs/Sala men det verkar vara minst två veckors kötid. Det bli många timmar med handjagaren om jag inte får ordning på den snart :sweat: Alla förslag uppskattas!
 
Snurrar kniven lätt eller kan det vara så att rester av linan fortfarande sitter kvar? Om du kickar till kniven så bör den rotera ett par varv innan den stannar. Stannar den direkt så är det något som bromsar den.
 
R RH_Dreambox skrev:
Snurrar kniven lätt eller kan det vara så att rester av linan fortfarande sitter kvar? Om du kickar till kniven så bör den rotera ett par varv innan den stannar. Stannar den direkt så är det något som bromsar den.
Den snurrar inte lätt... Gah då är det säkert skit kvar. Frågan är hur mkt den går att skruva isär...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.