Snickarna ringde i morse, de var upp på övervåningen en sväng och tyckte golvet svajade rätt bra. Jag har själv känt det, framför allt efter att en vägg råkade tryckas ut lite på bottenplan när snickarna bilade upp betongen i köket. Innan var det mer enstaka golvbräder som sviktade. Jag tänkte dock att jag var nojig, att det är min obefogade rädsla att huset ska rasa; men tydligen var den befogad. De kommer nu stötta upp med balk och också bygga upp en ny vägg i hallen (där yttervägg troligen varit innan glasverandan blev byggd). Så får vi se, om det blir stadigare. Alltid är det nåt...
 
  • Gilla
Filuran och 2 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Snickarna ringde i morse, de var upp på övervåningen en sväng och tyckte golvet svajade rätt bra. Jag har själv känt det, framför allt efter att en vägg råkade tryckas ut lite på bottenplan när snickarna bilade upp betongen i köket. Innan var det mer enstaka golvbräder som sviktade. Jag tänkte dock att jag var nojig, att det är min obefogade rädsla att huset ska rasa; men tydligen var den befogad. De kommer nu stötta upp med balk och också bygga upp en ny vägg i hallen (där yttervägg troligen varit innan glasverandan blev byggd). Så får vi se, om det blir stadigare. Alltid är det nåt...
Skrattar och lider med dig. Det där är som när vi rev bärande väggen (efter att växlat av med balk på vinden) och det visade sig att innertaket inte satt fast. Känslan när det börjar sjunka mer och mer för varje dag.
Sen skruvade vi fast det underifrpn i takstolatna och nu är det löst.

Med stora renoveringar lär man känna sitt hus men det kostar... Och betalar sig på sikt förhoppningsvist
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Skrattar och lider med dig. Det där är som när vi rev bärande väggen (efter att växlat av med balk på vinden) och det visade sig att innertaket inte satt fast. Känslan när det börjar sjunka mer och mer för varje dag.
Sen skruvade vi fast det underifrpn i takstolatna och nu är det löst.

Med stora renoveringar lär man känna sitt hus men det kostar... Och betalar sig på sikt förhoppningsvist
Sen ringde elektrikern... elsystemet som ska vara bytt 2015 är inte alls bra. Som elektrikern sa: ”hade det här varit i en lada hade jag fortfarande inte tyckt det var okej”. Så det här är kul, överraskningarnas tid. Nu känns det lite motigt faktiskt, jag kan inte påverka nåt av det här det är ju bara att låta de köra på. Jag kan inte ha sviktande övervåning och halvdan el.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Filuran och 4 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Sen ringde elektrikern... elsystemet som ska vara bytt 2015 är inte alls bra. Som elektrikern sa: ”hade det här varit i en lada hade jag fortfarande inte tyckt det var okej”. Så det här är kul, överraskningarnas tid. Nu känns det lite motigt faktiskt, jag kan inte påverka nåt av det här det är ju bara att låta de köra på. Jag kan inte ha sviktande övervåning och halvdan el.
Kan vara en fuling, men jag hoppas du känner till elektrikern så du kan lita på honom.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Kan vara en fuling, men jag hoppas du känner till elektrikern så du kan lita på honom.
Med tanke på hur mycket annat sett ut på bilderna hade jag varit förvånad om elsystemet bytts ut 2015...
 
  • Gilla
minitoy och 2 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Sen ringde elektrikern... elsystemet som ska vara bytt 2015 är inte alls bra.
Har säljaren uttryckligt skrivit att elsystemet är bytt 2015 och det finns klara bevis på att det inte är det skulle jag dokumentera noga med bilder och nån skrivning från elektrikern och fundera på att begära ersättning från säljaren (med ett underliggande hot om stämning).

Dolt fel är det förmodligen inte (för att föregå en sådan diskussion) men man får inte i en avtalssituation heller påstå något som inte är sant. Huruvida man faktiskt skulle gå vidare med en stämning om säljaren inte vill göra upp i godo kan ju få vara ett problem för den dagen.
 
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
En fråga om nån har koll på hasopor, jag har genom stampade komprimerat ihop det runt 10%. Ska jag köra på ett extra lager och låta snickarna padda ner det 10 extra procent? Känns dock som det handlar om bärighet och inte isolering att packa det ännu mer?
Det bör nog inte packas mer. Precis som du är inne på så är packningen till för bärighet. Sedan är Hasopor inte lika robust som makadam. Det smular och dammar när det packas/hanteras. Det är ngt som man vill undvika. Det försämrar både isolerings- och kappillärbrytningsförmåga.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
På plussidan är nu huset fyllt med hasopor efter sjukt hård arbetstakt under lördagen. Känns så skönt, jag ska småfixa lite springor och så, men på det stora hela är det klart.

Minuset är att elen är väldigt fel. Jordfelsbrytaren är inte rätt kopplad, den löser inte ut. Elektrikern tror att elen är utbytt, men det är ett hemmabygge. Jag har förutsatt att om el är bytt 2015, så är det av en behörig elektriker eftersom man inte får. Att badrum är dåligt gjort är ju inte olagligt, men just elen.

Så, all el kommer nu dras om, med rätt dimension. Går ju inte att kompromissa med det här.
Renoverat rum fyllt med hasopor på golvet och synliga träbjälklag, med elinstallationer i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett undergolv med träreglar fyllt med lecakulor i ett halvfärdigt renoveringsprojekt av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filuran och 7 till
  • Laddar…
Du gör ett fantastiskt jobb och en enorm insats med detta hus! Är så imponerad och glad att du väljer att bygga upp med tekniker som tar hänsyn till husets ursprungliga konstruktion och det som bäst bevarar för framtiden.

Det låter segt att komma till insikt att elinstallationen inte håller måttet. Hoppas du i vart fall kan dra nytta av att kunna göra fina/dolda dragningar nu när allt är utrivet. Kan nog bli riktigt fint i slutändan. Är inte billigt men kan tipsa om uttag och brytare från Tyskland. Säljs på Byggfabriken mm men har i vart fall tidigare varit billigare att köpa direkt från ex. Manufaktum.

Jättekul att följa din resa. Tack för en fin tråd!
 
  • Gilla
HLen och 3 till
  • Laddar…
Okej, jag hade gjort en ”liten” miss...jag trodde elen var omdragen 2015, men det var avloppet. Elen var ny 2002. Så, fortfarande hade jag förväntat mig något bättre el, men det är inget att bråka om utifrån tidsperspektivet. Nu får elektrikern köra på så ska jag börja planera färg i köket. Där har jag helt fastnat. Det jag vet att jag vill ha är den mycket opraktiska köksbänken verde Guatemala och kopparplåt som stänkskydd. I övrigt är det rätt blankt. Jag har svårt att tänka till kring någon lämplig väggfärg. Ljust grått? Vitt? Nån grön färg? Jag ska nog starta en ny tråd och förhoppningsvis få lite input kring val av färg. Ska också försöka se hur man ska kunna få till skafferi!

Snickarna blir klara m golven nu i veckan och börjar på innerväggar. Så mitt projekt i helgen blir att peta in linisolering där jag tidigare krafsat ut mycket torr mossa. Det är skönt att det bara är två rum, resten har ju kvar gammal pärlspont.
 
  • Gilla
Filuran och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Modernt kök med grå skåp, svart marmorbänkskiva, guldkran, och grön marmorprov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det där var jättefint! Köket är rätt mörkt, så ljus färg som grund är nog att föredra. Tack!
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Det där var jättefint! Köket är rätt mörkt, så ljus färg som grund är nog att föredra. Tack!
Finns väldigt fina vintagefärger som vi har målat med här hemma en hel del.
 
P Pappa1986 skrev:
Finns väldigt fina vintagefärger som vi har målat med här hemma en hel del.
Har du nåt foto på nåt fint som matchar det gröna du kan slänga upp här? Eller nån webbsida m färger?
 
H HLen skrev:
Har du nåt foto på nåt fint som matchar det gröna du kan slänga upp här? Eller nån webbsida m färger?
https://mywhitecountryhouse.se/kalkfarg/vintage-paint/ Här brukar vi handla :)

Har nästan bara målat med gröna nyanser. 1 dörr har vi målat i "vintage tea". En spegel har vi målat i grå vintagefärg. Kolla på min sida vid intresse, har tyvärr fel dator för att kunna ladda upp bilden :=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.