Vi vill bo på landet, och det så snart som möjligt, vilket också betyder att vi vill göra det så kostnadseffektivt som möjligt eftersom vår kassa är begränsad. Huset är från 1700-talet. Golven är fantastiska, så breda tiljor går inte att få tag i idag. Vedspisen fungerar men kakelugnarna är förstörda, vi måste ersätta dem med täljstenskaminer. Det är lågt i tak och hur det ser ut bakom alla lager av tapeter vet vi inte. Vinden måste isoleras. Det finns många kattvindar. Nordvästväggen känns som om det blåser rakt igenom, det blir bra kallt när höststormarna kommer. Utanpåliggande väggpanel är alldeles ny men inte vinterisolerad. Englasfönstren kommer att bytas ut mot treglasfönster. Tvåglasfönstren kommer att vara kvar. Vi kommer att konsultera en fackman men det kommer för det första att bli dyrt och för det andra är jag rädd att han vill plasta in huset och det vill inte jag. Jag välkomnar alla goda råd. Och undrar också vad jag kan göra själv. Min man är pessimistisk (= realistisk?) och säger att det kommer att ta tid och bli dyrt. Men jag är hellre den som skrider till verket. Och då helst utan att förstöra detta underbara hus.
 
C
whitenight whitenight skrev:
Och då helst utan att förstöra detta underbara hus.
Enligt min åsikt är det tyvärr på väldigt god väg om ni river ut kakelugnarna och sätter in treglasfönster.
Vad är det för fel på kakelugnarna?
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 15 till
  • Laddar…
Microkatten
Om ni vill komma kostnadseffektivt undan med bibehållen charm så bör ni göra så lite som möjligt under så lång tid som möjligt, och gör det själv. ;) Lite hårdraget kanske, men att skynda långsamt brukar vara en god början, och lär er både huset och hantverket med tiden.

Behöver ni fackhjälp, anlita rätt personer med kunskap om gamla hus. Är du rädd att rådet från fackmannen är att plasta in huset så har du anlitat fel fackman.

Varför byta englas till treglas? Se om det går att sätta in en extra innerbåge istället, eller återanvänd fönsterbågarna till nya karmar med extra innerbåge. Varför är kakelugnarna slut? Är kaklet ok går det att mura om kakelugnen. Undersök orsaken till draget först och diskutera lösningar sedan. Vill du behålla charmen, utgå från byggnadsvårdsmässiga principer, t.ex. att använda samma typ av material och byggnadstekniker som det ursprungliga huset.

Försök få kunskap själv innan ni bestämmer åtgärder, oavsett vem som utför dessa. I denna litteraturtråd finns många tips om bra informationskällor.
 
  • Gilla
Zwiggy och 16 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare. Gå varsamt fram, bo in er och känn efter vad som behöver göras. Att bo i ett gammalt hus är inte bara ett boende utan också ett ansvar.
Att byta fönster, riva ut kakelugnar o.s.v är definitivt att börja förstöra huset. Bättre är att vårda de fönster som finns och komplettera med innerbågar. Jag vet ju inte men jag tror att ett lokalt snickeri gör dessa billigare än ett fönsterbyte. Kakelugnarna hade jag börjat med att ta in en offert på omsättning av, se bara till att kakelugnsmakaren inte använder stålkramlor vilka får kaklen att spricka med tiden. Som byggnadsvårdsgurun Göran Gudmundsson skrev i sin bok, den föregående ägaren frös inte ihjäl så ta det lugnt.
 
  • Gilla
ichigo och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar! Det är svärfar som äger huset, och han hyrde ut det vid något tillfälle. Hyresgästerna visste ingenting om kakelugnar och eldade i dem för hårt. De tycks ha spruckit inifrån och ut, vilket är tragiskt för de är väldigt vackra. Svärfars lösning är att behålla kakelugnen i salen och koppla en vedkamin till den. Så att kakelugnen bildar bakgrund till vedkaminen. Fönstren vill han behålla stilen på och har hittat någon som klarar att tillverka fönster i gammal stil, förvisso inte i munblåst glas men ändå. Isoleringen är en utmaning. Jag är glad över era svar för jag behöver argument mot inplastning och glasull. Vill inte ha mögel och röta. Jag vill använda träull. Svärfar påstår att det räcker med täta fönster och en braskamin, vilket jag betvivlar. Innerväggarna har bytt tapet många gånger och jag vill tapetsera dem en gång till. Jag undrar om det går att isolera med träfiberskiva direkt på väggen och sedan sätta någon slags vägg ovanpå det? Eller bör man riva ur dem och börja om från början med tjärpapp? Taket har man "moderniserat" med någon slags plattor, det ser hemskt ut, och det behöver också isoleras. Klarar man av att göra sådant själv?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
Så länge kaklet ("ytskiktet") är i såpass bra skick att den är OK rent estetiskt går det alltid att bygga upp en kakelugn på nytt. Men om du prompt vill riva ut dem så hör av dig så får de ett värdigt nytt hem ;)
 
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
Du nämner "täljstenskamin" i första inlägget, om du menar en riktig täljstenskamin, (inte de som har ett tunt lager sten utanpå en vanlig vedkamin "för syns skull"), så kostar en sån kamin mer än vad det kostar att montera ner och sätta upp en kakelugn ..

Om kaklet är fint är det värt att mura om dem igen!
 
  • Gilla
dajaskazal och 4 till
  • Laddar…
Bilder på huset och inredning tack!
Lyssna till ditt hjärta och inte konsulter och svärfar, bara ett tips.
 
  • Gilla
whitenight och 1 till
  • Laddar…
L
Många kloka råd här - så ta det riktigt riktigt lugnt, läs på, lär känna huset utan och innan, skippa inplastningskonsulterna och hitta rätt folk inom byggnadsvård - behöver inte vara proffs - amatörer och entusiaster kan ofta vara minst lika pålästa, ta sig tid och ge jättebra råd.
 
  • Gilla
whitenight
  • Laddar…
Microkatten
Svärfar är nog någonting på spåren när han tycker att det räcker med spis och täta fönster. Prio ett är inte att isolera ett gammalt hus, utan att få det vindtätt. Det gör man t.ex. med mossa/lin mellan stockar om det är ett timmerhus, med lerbruk och/eller kalkbruk om det är ett korsvirke/tegel/sten. På insidan av ytterväggarna kan t.ex. lerklining bidra till vindtätning och även till ett bra inomhusklimat. Drag kan också komma från golv/grund, och då kan man behöva täta grunden. Täta också med t.ex. tjärat lindrev mellan karmar och vägg, och se till att innerbågar är tätade. Lagom isolering av bjälklag mot kallvind brukar också vara lämpligt. Exakt hur man bör göra beror till syvende och sist på husets konstruktion och förutsättningar.

Gamla fönsterbågar kan se risiga ut men är ofta av så hög kvalitet att de går alldeles utmärkt att renovera. Skall man göra nya fönsterbågar är det inga problem att sätta ditt gammalt munblåst glas åtminstone på ytterbågarna, eller nytillverkat glas som mer eller mindre lyckat, beroende på typ, efterliknar gammalt glas. Det blir förstås dyrare än vanligt planglas, men viktigare än man kan tro för känslan. Eller använd glasen från de gamla bågarna. Tänk också på att fönster i ’gammal stil’ inte alltid är så lika gamla fönster, utan kan t.ex. ha klumpigare virke och mindre glasyta. Fönster är viktiga för husets uttryck.
 
  • Gilla
Kjk och 7 till
  • Laddar…
För att täta bör man alltså avlägsna tapeterna? Antar att tapeter inte ger mycket vindskydd även om de är lagda lager på lager alltefter modets växlingar. Min svärfars sambo krönte verket genom att måla med någon slags vattenfärg eller acrylfärg på den sista tapeten, inspirerad av antroposoferna. Det kan bli ett drygt jobb att få bort det från väggen. Min man som var där ute en blåsig sommardag sa att det blåser rakt igenom väggen. Tips är välkomna om hur man får bort gamla lager av tapet. Det kommer att möta ängsligt motstånd så jag måste veta vad jag gör.
Svärfar säger att det är dyrt att laga kakelugnarna och att det blir sot överallt. Jag har länge önskat att man kunde ta dem i bruk. Den ena är vit och rektangulär med fint arbetad utsmyckning, den andra är brun och rund. De ugnarna höll folket varma som bodde i huset när svärfar var liten. Går det att rädda kakelugnar som blivit misshandlade av övereldning? Man ska bara elda i dem en gång om dagen, hyresgästerna eldade varje gång de frös.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Behåll fönstren och kakelugnarna. Kakelugnarna river man ner och återmonterar. Den största värmeförlusten i ett hus har man uppåt så börja med att isolera taket. Spruta in träfiberisolering. Byter ni fönster blir huset för tätt för att elda. Går ju lösa med ventiler i fönstren men då är man ju tillbaka på ruta ett tycker jag.

Bor själv i ett gammalt hus med gamla stora fönster och har inga som helst problem med stora kallras.

Det bästa tipset vi fick i vårat hus var att bo ett tag o känn efter. Det har ju bott folk tidigare. Lycka till!
 
  • Gilla
whitenight
  • Laddar…
whitenight whitenight skrev:
Vi vill bo på landet, och det så snart som möjligt, vilket också betyder att vi vill göra det så kostnadseffektivt som möjligt eftersom vår kassa är begränsad. Huset är från 1700-talet. Golven är fantastiska, så breda tiljor går inte att få tag i idag. Vedspisen fungerar men kakelugnarna är förstörda, vi måste ersätta dem med täljstenskaminer. Det är lågt i tak och hur det ser ut bakom alla lager av tapeter vet vi inte. Vinden måste isoleras. Det finns många kattvindar. Nordvästväggen känns som om det blåser rakt igenom, det blir bra kallt när höststormarna kommer. Utanpåliggande väggpanel är alldeles ny men inte vinterisolerad. Englasfönstren kommer att bytas ut mot treglasfönster. Tvåglasfönstren kommer att vara kvar. Vi kommer att konsultera en fackman men det kommer för det första att bli dyrt och för det andra är jag rädd att han vill plasta in huset och det vill inte jag. Jag välkomnar alla goda råd. Och undrar också vad jag kan göra själv. Min man är pessimistisk (= realistisk?) och säger att det kommer att ta tid och bli dyrt. Men jag är hellre den som skrider till verket. Och då helst utan att förstöra detta underbara hus.
Om ni ämnar köpa ett hus som öv ca 300 år gammalt måste ni vara försiktiga med renoveringen. Vill ni byta fönster ta bort kakelugnar etc så förstör ni huset för ”alla” framtid. Vi bor i ett hus fr ca 1790 med englas samt innanfönster. Nya kilsågade golv och golvvärme, etc.
Det andra huset från ca 1840 med ”ny” glasveranda En äldre rödmålad trävilla med snötäckt tak och en pågående tillbyggnad av en glasveranda, omgiven av ett snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus med snickarglädje och enkelglasfönster täckt av snö, som exemplifierar traditionellt varsamt renoverat arv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår gård har jag/vi renoverat varsamt under 30 år.
Håller nu på med kilsågad ytterpanel.
Ny kilsågad ytterpanel på en äldre byggnad med traditionella fönster i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat gammalt hus under varsam renovering med traditionella fönster och en stege mot fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle ni köpa huset så bered er på lång och kostsam renovering. Då får ni ett vackert hus med SJÄL.
Iaf köp ett nyare hus.
Med vänliga hälsningar Gustaf
 
  • Rödmålad traditionell svensk lada med vita fönsterkarmar och stengrund, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 15 till
  • Laddar…
S
Om jag har fattat rätt är det förövrigt ingen idé att lägga pengar på 3glas fönster om resten av huset är såpass gammalt. Dagens 2-glas är betydligt tätare än förr så köp det istället.
 
  • Gilla
whitenight
  • Laddar…
När ni river tapeterna är det trevligt om ni dokumenterar tapetlager för lager. Lyckas ni spara en liten bit från varje lager vore det ytterligare bättre. Detta är intressant för husets historik och för kommande generationer. För övrigt har ni redan fått många vettiga råd i tråden och - det viktigaste av allt - skynda inte!
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.