Tjeenare!
Råkat ut för ett märkligt fel härom dagen, skulle köra vedkapen men märkte att säkringen gått... bytte den och den startade men bara "brummade" på stället.. märkte att kondensatorn hade gått... bytte den med, men nu går fanskapet fel väg och väldans trögt på något vis ?? ingen skillnad hur jag kopplar kondensatorn heller..
någon med idéer kring detta?
Råkat ut för ett märkligt fel härom dagen, skulle köra vedkapen men märkte att säkringen gått... bytte den och den startade men bara "brummade" på stället.. märkte att kondensatorn hade gått... bytte den med, men nu går fanskapet fel väg och väldans trögt på något vis ?? ingen skillnad hur jag kopplar kondensatorn heller..
någon med idéer kring detta?
Välkommen till forumet.
Visa bild på inkopplingen. Normalt ska du kunna skifta kondensatorn till ett annat lindningspar för att kunna vända håll. Har du verkligen kopplat allt exakt likadant som tidigare? Har du provat att köra motorn "fritt"? Det kanske är något som kärvar i vedkapen som gör att motorn överbelastas. Det kanske är något lager som har rasat i motorn?
Visa bild på inkopplingen. Normalt ska du kunna skifta kondensatorn till ett annat lindningspar för att kunna vända håll. Har du verkligen kopplat allt exakt likadant som tidigare? Har du provat att köra motorn "fritt"? Det kanske är något som kärvar i vedkapen som gör att motorn överbelastas. Det kanske är något lager som har rasat i motorn?
Det där kan vara en en enfasmotor. Då är den nog inte lindad med trefaser.
Ah, just det. Man har en hjälplindning. Då ska man inte kunna få motorn att gå åt fel håll.
Kanske fas in på hjälplindningen och kondensator på huvudlindningen skulle kunna orsaka problemet? Som sagt, visa inkopplingen.
Kanske fas in på hjälplindningen och kondensator på huvudlindningen skulle kunna orsaka problemet? Som sagt, visa inkopplingen.
Jodå, om man kan polvända någon av lindningarna.
Tack för svaren! Kondensatorn är kopplad på rätt lindning iallafall..
Här är bild på inkopplingen
De klenare svarta trådarna är de till motorskydd och drar spolen i on/off brytaren?
Bild på brytaren och stöpsel
Här är bild på inkopplingen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De klenare svarta trådarna är de till motorskydd och drar spolen i on/off brytaren?
Bild på brytaren och stöpsel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att de där oisolerade kabelskorna kortsluter då?
Resten av inkopplingen är svår att säga något om när det inte är en standard motorplint (men det finns bara på trefasmotorer, my bad). Finns det någon inkopplingsanvisning? Har du provat att köra motorn fritt?
Resten av inkopplingen är svår att säga något om när det inte är en standard motorplint (men det finns bara på trefasmotorer, my bad). Finns det någon inkopplingsanvisning? Har du provat att köra motorn fritt?
Nej det kortsluter inte det var bara när jag tog bilden det blev så
inkopplingsanvisning finns inte och jag har inte provat fritt utan klinga om du menar det
inkopplingsanvisning finns inte och jag har inte provat fritt utan klinga om du menar det
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Går motorn åt fel håll är endera huvud eller hjälplindningen polvänd.
Protte
Protte