Snailman
Se rubrik.
 
Ja. Men inte i alla situationer. Var ska det sitta i för miljö?
 
Är det ett badrum?, isåfall är inte kartonggips att föredra, sätter du däremot plastmatta så kan du använda kartonggips. Du ska ju ha kakel, då får du inte använda kartonggips i våtzon1. Tätskikt måste alltid användas. Jag gjorde så här i mitt badrum på väggarna. Rev ut allt. Reglade och isolerade, satte osb, våtrumsgips i hela badrummet, även i taket, spacklade skarvar, satte lip tätskiktsfolie, inte i taket, vissa tätskikt ska du grunda skivorna, andra inte, sen sätter du kaklet på tätskiktet . Fredde
 
Eftersom denna tråd är under "kök". Så verkar det rimligt att anta att det gäller i ett kök. Då sätter man direkt på kartonggips. Man behöver inte sätta tätskikt, ens över diskbänken. Men däremot skall man använda primer i enlighet med Fix tillverkarens instruktioner.

Personligen satte jag tätskikt (rollat) över diskbänken.
 
I mitt gamla hus satt kaklet över diskbänken direkt på kartonggips. När vi renoverade 25 år efteråt var det inga fuktskador på gipset! Så jag anser att det inte är några problem att göra så, men prima först gipsskivorna så kaklet fäster ordentligt.
 
Ok, tänkte inte på att den låg under kök, "hempularen" har helt rätt, köket är ingen "våtzon
 
Sfrepe skrev:
Ok, tänkte inte på att den låg under kök, "hempularen" har helt rätt, köket är ingen "våtzon
, än.
 
Mikael_L
Jag håller på och kaklar i köket.
Jag sätter direkt mot målad kartonggips utan primer.
Men jag använder kakellim isf fix.
Jag är inte helt säker på om jag gör rätt, men jag tror det kommer funka. :)

cascokakellim.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer säkert sitta tills du tröttnar på det, kaklade en liten toalett i källaren för några år sedan, fixet tog slut och hade ingen lust att köpa en säck då det bara va ett 10 tal plattor kvar, köpte då en burk kakellim, dock av ett annat märke, bättre "sug" än vanligt fix tyckte ja, casco är ju ett "proffs" märke så du kan vara lugn. Fredde
 
Snailman
Tack!

Ok, är över diskbänken i blivande kök, ville veta om jag ska sätta gips där eller nåt annat. Det får bli gips, så får jag se hur jag fäster kaklet senare.
 
  • Gilla
Sfrepe
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller på och kaklar i köket.
Jag sätter direkt mot målad kartonggips utan primer.
Men jag använder kakellim isf fix.
Jag är inte helt säker på om jag gör rätt, men jag tror det kommer funka. :)

[bild]
Såhär några år senare, hur blev det?
Jag ska göra samma och funderar på att måla gipset först...
 
Mikael_L
Bara några få plattor har fallit ner, så det funkar bra ...



:rofl: :cool: ;)


Skämt åsido, jag har inte haft några som helst märkbara problem än.
Väggen var ju som sagt "grundmålad" med lite snabbt påstruken matt färg (kanske takfärg).
Jag torkade av den så gott det gick med trasa vatten och lite diskmedel (då vi hade lagat mat i nåt år vid det laget).
Och sen upp med plattorna rakt på detta, med kakellim, inte fix.
https://verktygsboden.se/faestmassor/kakellim-1-l

Och sen fogat som vanligt förstås.


edit:
Men särskilt om man använder kakellim tror jag det är väldigt onödigt att måla gipset före, om det är omålat.
Med vanligt fix och fog så blir det inte vattentätt, vid riklig vattenbegjutning en stund så har ju fogen och fixet sugit i sig vatten, och gipsskivan börjar ju bli lite fuktig så småningom.
Men kakellimmet har jag en känsla av att det agerar även fuktspärr.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bara några få plattor har fallit ner, så det funkar bra ...



:rofl: :cool: ;)


Skämt åsido, jag har inte haft några som helst märkbara problem än.
Väggen var ju som sagt "grundmålad" med lite snabbt påstruken matt färg (kanske takfärg).
Jag torkade av den så gott det gick med trasa vatten och lite diskmedel (då vi hade lagat mat i nåt år vid det laget).
Och sen upp med plattorna rakt på detta, med kakellim, inte fix.
[länk]

Och sen fogat som vanligt förstås.


edit:
Men särskilt om man använder kakellim tror jag det är väldigt onödigt att måla gipset före, om det är omålat.
Med vanligt fix och fog så blir det inte vattentätt, vid riklig vattenbegjutning en stund så har ju fogen och fixet sugit i sig vatten, och gipsskivan börjar ju bli lite fuktig så småningom.
Men kakellimmet har jag en känsla av att det agerar även fuktspärr.
Tackar för svaret!

Det är ju en perfekt rak vägg, så lim borde väl funka utmärkt... Jag hoppas att det går lite snabbare än ett år att få upp plattorna, men jag ska å andra sidan måla över där plattorna ska sitta, så jag kanske lika gärna kan måla
.. Det kan ju dra ut på tiden.. :crysmile:
 
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
.. Det kan ju dra ut på tiden.. :crysmile:
Det kan jag väl inte tänka mig ... :crysmile: :cool:
 
Snailman
Jag satte vanlig kartonggips, och körde med nåt cementaktigt i skarvarna i stället för vanligt spackel, sen tror jag att jag använde primer ardex p51 (som överallt annars i huset där det ska vara kakel eller flytspacklas etc) sen vanligt ardex fix samma som i badrummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.