Hej!
Har sökt i forumet men inte hittat liknande fråga, ser gärna länkar om någon annan har haft liknande frågeställning :)

Jag och min sambo går i hustankar och letar tomt eller befintligt hus, men med twisten att vi vill ha ett ställe där vi antingen kan stycka av tomten direkt eller där det finns två hus intill varandra lägligt till salu samtidigt (lite för enkelt för att vara sant).

Vi vill nämligen bo med min sambos släkting som granne, som såklart också vill bo intill oss, lite lagom avskilt utanför samhälle och med en lagom bit mark (minst 2000 kv per tomt). Dock verkar det vara svårt att hitta, och de mäklare jag nämnt detta för har varit oförstående. Någon som har tips för hur man ska gå till väga? Brukar det var väldigt lång behandlingstid innan man vet om en tomt får styckas av (så någon annan hinner köpa den innan man fått svar)? Det gäller utanför Malmö, om det spelar roll.

Mvh nybörjare på forumet och att köpa hus/tomt :)
 
Om ni vill ha det lite utanför ett samhälle så borde det väl inte vara så svårt? Sök på hus till salu i kommunen ni är intresserade av och leta efter hus med en tomt som är minst 2000 kvm. Det borde vara utanför detaljplan och inte jättesvårt att avstycka. Eller varför var mäklarna tveksamma?
 
Precis så tänkte vi också, så vi har tittat på några såna. Men de mäklarna har inte verkat stött på sånt förut och inte kunnat eller velat hjälpa med svar. Sen kanske det inte varit så jättekunniga mäklare, engagemanget på de jag varit i kontakt med har inte direkt varit stort :p
Kontaktade kommunen i ett fall där vi var väldigt intresserade, där var tomten 2500 kvadrat utanför detaljplan, och vi fick svar att det blir för små tomter att bebygga om man styckar så det skulle bli obyggbart. Vilket känns lite ko stigt med tanke på att man ofta ser objekt med kanske 800 kvadrat...
 
Casaloco
Tomtstorlekar på 800 kvm hittar man i princip bara i detaljplanerade områden med kommunalt va. Du måste nog försöka hitta en större tomt om ca 5000kvm om den är utanför samhället och du vill ha en chans att stycka den
 
K Kattkräk skrev:
Precis så tänkte vi också, så vi har tittat på några såna. Men de mäklarna har inte verkat stött på sånt förut och inte kunnat eller velat hjälpa med svar. Sen kanske det inte varit så jättekunniga mäklare, engagemanget på de jag varit i kontakt med har inte direkt varit stort :p
Kontaktade kommunen i ett fall där vi var väldigt intresserade, där var tomten 2500 kvadrat utanför detaljplan, och vi fick svar att det blir för små tomter att bebygga om man styckar så det skulle bli obyggbart. Vilket känns lite ko stigt med tanke på att man ofta ser objekt med kanske 800 kvadrat...
Kan du inte gå runt med att bygga huset först i lagom avstånd där ni vill, så det blir två hus på samma tomt, och eventuellt senare göra avstyckningen? Bara en tanke. Ibland får man dumma svar på kommunen också. Ifrågase det också.
 
Det kan ju vara en idé! Nu har just den tomten gått vidare eller iaf tagits bort för försäljning, men ska undersöka om man kan göra det. Tänker med bygglov för två fastigheter på samma tomt, om det går för sig...
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Kan tänka mig att det är just det som är problemet; i detaljplanerat område finns färdiga regler för vad som gäller, t.ex. tomtstorlek. när ingen detaljplan finns så blir det svårare att på förhand få reda på vad som gäller. Man kan kanske få något slags förhandsbesked från kommunen men det är nog inte förrän man frågar på en specifik tomt som man kan få ett definitivt svar och då säkert med rejäl väntetid.
Klurigt!
 
En fastighet, två hus.
 
deco skrev:
Kan du inte gå runt med att bygga huset först i lagom avstånd där ni vill, så det blir två hus på samma tomt, och eventuellt senare göra avstyckningen? Bara en tanke. Ibland får man dumma svar på kommunen också. Ifrågase det också.
Skiljer säkert mellan kommuner men ibland är de petiga med att man inte bygger för stort när man bygger ett hus till på tomten, även utanför detaljplanerat område. Har att göra med att de tydligen vill att det som är "huvudbyggnad" skall fortsätta att vara det även efter man byggt ytterligare hus.
 
Sedan finns ju möjligheten att köpa varsin tomt som ligger sida vid sida. Då är ju plötsligt alla "problem" lösta.
 
E elmont skrev:
Sedan finns ju möjligheten att köpa varsin tomt som ligger sida vid sida. Då är ju plötsligt alla "problem" lösta.
Det hade varit perfekt lösning, tyvärr är det inte så ofta det släpps sånt här om det inte är framtida villaområden :)
 
deco skrev:
Kan du inte gå runt med att bygga huset först i lagom avstånd där ni vill, så det blir två hus på samma tomt, och eventuellt senare göra avstyckningen? Bara en tanke. Ibland får man dumma svar på kommunen också. Ifrågase det också.
Fråga efter t.ex. hus och annex. Kanske är det lättare då?
 
Jag sitter faktiskt i samma tankar (fast längre in i framtiden).

I mitt fall så är tanken att hitta en gård eller ett hus med en jättestor gäststuga/attefallshus på tomten. Eller eventuellt att bygga ett attefallshus på tomten.
I mitt fall så handlar det dock om att låta min mor bo hos oss när hon blir gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.