N
K knipo skrev:
Anledningen till att man skaffar husdjur kan vara flera.
Jag antar att du bor i stan?
Har du mycket möss inomhus?
Jag är lantis, och därför kan det hända att möss letar sig in i huset.
Hur mycket djurvän man än är tror jag ingen uppskattar söndergnagade, nerpissade kläder och prylar där mössen dragit fram och boat o härjat runt.
Bara för att min primära anledning till att ha katt är musbekämpning betyder inte det att de inte är omtyckta. De bor inomhus (tyvärr tycker jag där. Mycket hår överallt, men det överlever jag) och de blir väldigt omhändertagna med kel och annat.
Hade jag bott i stan hade jag inte haft katt.
Har bott på landet de senaste 37 åren och i nuvarande hus i 33 år så jag tror nog jag kvalar in som "lantis" med råge. Aldrig haft en mus inne i bostadsutrymmena i huset men på vinden vissa år. Givetvis i uthusen. Katt har alltid funnits och då i form av innekatter så även nu.
Lider inte ett dugg av mössen så länge de inte finns i bostadsutrymmena.
Eftersom du uppmanade mig att "tagga ner" ska jag inte störa med fler inlägg i ämnet.
 
Jag har använt malen vitpeppar mot allehanda gnagare. Det är fruktansvärt effektivt avskräckande och billigt. Det fastnar i morrhår och päls och de får det i ögonen. Där det finns malen peppar, där finns inga möss eller annat. Jag har haft möss i väggarna (gammalt hus), jag borrade hål och sprutade in vitpeppar. Resultat - inga möss. Råtta i krypgrund - strödde ut vitpeppar - inga råttor längre. Verkan avtar efter hand. Men att driva ut råttor från utrymme under altan borde vara enkelt, sopa ner peppar i springorna vid torreväder, lägg eventuellt presenning över som slydd mot regn. Råttan flyttar!
Strö peppar runt altanen, inga råttor flyttar in igen. Köp restaurangstorlek på förpackning, blir billigast.
 
  • Gilla
  • Älska
Alohamora och 5 till
  • Laddar…
P
M Michael_P skrev:
Tack för allas synpunkter ! Köpte en råttfälla , hittills ingen ”napp”. Att skaffa katt är inte aktuellt på grund av pälsallergi i familjen . Efterlyser fler ”husmortips” .Hörde att ett ogräs kallad ”hundkex” avskräcker råttor , stämmer det? Övriga tips av detta slag emotses med tacksamhet , känslan att det bor ett/flera otrevliga skadedjur under vår altan är inte trevlig....
Skruva bort en trallbräda och sätt ner några betesstationer med råttgift. Skruva dit brädan igen så inget annat djur kommer åt giftet. När du sedan hittar döda råttor måste du omedelbart ta bort dem så inte någon katt eller fågel äter råttan och dör. obs använd plasthandskar när du tar i betesstationen för råttan känner lukter väldigt tydligt och undviker säkert giftet om det luktar för mycket människa.
 
Methane Methane skrev:
Jag har använt malen vitpeppar mot allehanda gnagare. Det är fruktansvärt effektivt avskräckande och billigt. Det fastnar i morrhår och päls och de får det i ögonen. Där det finns malen peppar, där finns inga möss eller annat. Jag har haft möss i väggarna (gammalt hus), jag borrade hål och sprutade in vitpeppar. Resultat - inga möss. Råtta i krypgrund - strödde ut vitpeppar - inga råttor längre. Verkan avtar efter hand. Men att driva ut råttor från utrymme under altan borde vara enkelt, sopa ner peppar i springorna vid torreväder, lägg eventuellt presenning över som slydd mot regn. Råttan flyttar!
Strö peppar runt altanen, inga råttor flyttar in igen. Köp restaurangstorlek på förpackning, blir billigast.
Tack för detta tips, det bästa hittills , skonsam mot djuren! Jag är inte ute att mörda eller förgifta råttor , de är en del av naturen och behövs som föda för t.ex rovfåglar eller förvildade katter. Jag vill bara inte ha dem i mitt hem eller trädgård . Ska redan idag inhandla mängder av malen vitpeppar!!
 
  • Gilla
  • Älska
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Just när det gäller råtta tror jag det är ett för stort byte för en katt.
Min katt kom hem med en harunge igår...
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
H Helena Gunnarsson skrev:
Min katt kom hem med en harunge igår...
Fast harungar är mindre aggressiva än en råtta och bits inte.....
 
Lite halvt OT, men nära nog..
För ett par månader sedan så hörde vi något som rasslade lite i gruset under altanen. Sonen undersökte och låg och spanade ner genom springorna. Efter ett tag så ropar han: "Pappa, det är en jättestor råtta!"
När jag kom dit och kikade ner så var det öga mot öga med en grävlingunge!
Vi stampade runt ordentligt på altanen och förde lite oväsen, sen gick vi på en promenad, och när vi kom tillbaka 30 minuter senare så var den borta.
För säkerhets skull så tömde jag en halv burk hårspray runt alla tänkbara ingångar, för de är känsliga mot starka onaturliga dofter. Vet inte om detsamma gäller för råttor, men det kan ju vara värt ett försök.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Ska finnas någon sorts apparat som avger ett högfrekventa ljud, som alltså ska skrämma iväg fyrbeningarna.

Funkar inte dessa?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Nej.
Mitt intryck också.
Har varken lyckats skrämma bort möss inomhus i sommarstugan eller mullvadar ute med sådana.
Det verkar mera som det lockar dit djuren "kom grabbar, här verkar finnas något godis".
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
P
Till en början men snart blir de vana o bryr sig inte.
 
H Helena Gunnarsson skrev:
Min katt kom hem med en harunge igår...
Jag skulle också våga bita ihjäl en liten harpalt om jag verkligen ville.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
K knipo skrev:
De "sjukdomar" (lät som att du är skeptisk till det?) är, efter en snabb googling, Weils sjukdom och fältfeber blnad annat. De sprider leptospiros vilket inte verkar vara särskilt hälsosamt.
Jag tvivlar inte på att de kan sprida detta, men hur vanligt är det? De kan även sprida pest
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Den diskussionen är väl redan avklarad?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.