Jag går med ett 110 rör och ska göra ett avstick till toaletten. Platsbrist gör att jag inte har plats för ett y-rör + en 67 graders, utan jag behöver ett T-rör istället.

Är det någon skillnad på dessa två i funktionen hur bra det rinner undan? Ser ju ut som om den ena har en liten liten sväng för att leda vattnet i rätt riktning.
4745_1.jpg
4812_1.jpg
Den första är tänkt att vara 110 i alla riktningar.
Den andra har tre muffar, vilket jag inte har något behov av.

Direkt efter T-röret kommer en förminskning 110-->50 om det gör något för diskussionen.
 
S
Ett avstick till toalett ska ha 45° vinkel till liggande huvudledning. Behöver toaletten anslutas i 90°, kompletteras grenröret med en 45°- böj.
På en stående ledning går det bra med ett 88°- grenrör.
 
Hmm, men det bygger det ju väldigt mycket på höjden. Hur gör man om det liggande 110 ledningen ligger grunt?
 
Krilleman
Tror inte det är lag att det måste vara 45 graders, men det innebär mindre problem med 45 graders.
Flödet från tvättstället får ju hjälpa till att rensa.

Protte
 
Krilleman
  • Gilla
Niham
  • Laddar…
Kan det bli andra problem än stopp i röret?

Hur gör andra som inte har utrymme under eller inte vill höja golvet, skriver en avvikelserapport?

Lösning finns kanske med ett P-vattenlås på toan, blir ju inte vackert men tillfredställer säkert vatten och FB.

Protte

Jag har nog 4 ställen med 90 graders vertikalt till horisontellt, men det är långt före säkert vatten.
 
Staffans2000
Sådana lösningar är en styggelse därför att det kommer att bildas en mur uppströms. Detta problem är mer eller mindre stort, beroende på hur mycket vatten som kommer forsandes från vänster.
 
I mitt fall går jag ju över till 50mm direkt till vänster, så därifrån kommer ju handfat.

Skulle det vara bättre att ha en y-koppling "liggande" och två 45 graders på det?
 
Staffans2000
Ja. Mycket!
 
S
Går ju bra att lägga ett 45° grenrör och sedan en 90° böj till wc-stosen.
 
S Stegatorparn skrev:
Går ju bra att lägga ett 45° grenrör och sedan en 90° böj till wc-stosen.
Det är ju ännu bättre för höjden än två 45!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.