Hej,

Jag har upptäckt svartmögel på mitt förråd.
Framförallt på takets undersida, samt på ena sidan av fasadens mittersta del.

För två år sedan isolerade jag friggeboden och nu undrar jag om det är därför.
Några synliga spår av mögel inne i förrådet kan jag inte se utan möglet syns som sagt på utsidan.

Friggeboden är endast två år gammal och detta känns absolut inte bra att den ska mögla.

Jag har borstat samtliga synliga mögelangrepp med hjälp av vatten och diskmedel.

Frågan är nu om jag ska spraya någon mögeldödare på träbrädorna eller vidta en annan åtgärd.

Har även ställt en hink torrbollen inne i förrådet i förebyggande syfte.

Bifogat bild är på fasaden.
Efter rengöring med diskmedel och vatten vart det lite bättre, bild 2

All hjälp uppskattas.


Hälsningar
Matte
 
  • Vy över en friggebods ljusa fasad med tecken på mögel och ett elskåp, efter rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förrådsfasad med vitmålade träbrädor och elskåp, nyligen rengjord för svartmögelangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika former av påväxt kan förekomma beroende av t.ex. plats/läge/etc inget att i normalfallet oroa sig för. Tvätta bort dem som du gör. Dagens färger får inte innehålla samma bekämpningsmedel som tidigare så det som hänt hos dig är idag det vanliga.
 
Tack för tipset.

Jag funderar på om det är en bra idé att spruta någon mögeldödare på brädorna både i förebyggande syfte, samt för att ta död på mögel resterna.

Vidare om det samlas mycket vatten i hinken (torrbollen) som jag har inne i förrådet så kanske man borde fixa 2st luftventiler till förrådet. Idag har jag det inte.
 
Den lilla Boden tvättar du på 1tim/år med diskmedel. Sedan får du själv avgöra hur mycket extra kemiska medel du vill använda.
 
Nu har vi uppmärksammat att det finns svartmögel på samtliga förråd, på takets undersida.

Det handlar om 20st förråd, som endast är två år gamla.
Detta tycker jag är under all kritik eller är det normalt med sådan påväxt.
 
S
Har du isolerat förråden och kanske lite uppvärmning så luften i förrådet blir varmare än omgivningen, binder inomhusluften mer fukt. Om denna luft letar sig upp till ytttertaket och diffusionsspärr saknas, kondenserar fukten mot det kalla yttertaket och blir grogrund för mögel.
Dels måste det finnas diffusionsspärr mellan isolering och innerbeklädnad och dels måste det vara en luftad spalt mellan isolering och yttertak/fasadpanel.
 
S Stegatorparn skrev:
Har du isolerat förråden och kanske lite uppvärmning så luften i förrådet blir varmare än omgivningen, binder inomhusluften mer fukt. Om denna luft letar sig upp till ytttertaket och diffusionsspärr saknas, kondenserar fukten mot det kalla yttertaket och blir grogrund för mögel.
Dels måste det finnas diffusionsspärr mellan isolering och innerbeklädnad och dels måste det vara en luftad spalt mellan isolering och yttertak/fasadpanel.
2st förråd är endast isolerade, således är övriga 18 ej isolerade men likväl har även dessa möglat.

Vidare är förråden ej uppvärmda, både mitt och det andra isolerade förrådet har endast luftspalt mellan isolering och fasadpanel/yttertak. Samtliga förråd saknar ventilationsluckor. Angående diffusionsspärr så är jag osäker.
 
Är det målat eller omålat trä som möglat? Är det omålad råspont t.ex. så är det helt normalt att det möglar. Höst med långa perioder kring 90% luftfuktighet gör att det blir så, det är inget konstigt. Är det målade ytor så är det desto konstigare, det kan absolut hända men med en bra färg så bör det inte göra det.
 
V vectrex skrev:
Är det målat eller omålat trä som möglat? Är det omålad råspont t.ex. så är det helt normalt att det möglar. Höst med långa perioder kring 90% luftfuktighet gör att det blir så, det är inget konstigt. Är det målade ytor så är det desto konstigare, det kan absolut hända men med en bra färg så bör det inte göra det.
Det är vitmålade förråd.
Gör det någon skillnad med ventilation i förrådet eller är det overkill.
Förslag på åtgärder?
 
B Bigpapa skrev:
Det är vitmålade förråd.
Gör det någon skillnad med ventilation i förrådet eller är det overkill.
Förslag på åtgärder?
Du får börja med att förklara mer exakt vad det är som möglat. Att det blir påväxt (som syns) på en vitmålad fasad är inte särskilt konstigt. Det är pollen och andra organiska luftföroreningar som möglar. Inte själva trät.

Inuti oisolerad och ej uppvärmd bod så får du samma luftfuktighet som utomhus. Organiskt material kan därför mögla även här. Ventilation förbättrar knappast situationen.
 
V vectrex skrev:
Du får börja med att förklara mer exakt vad det är som möglat. Att det blir påväxt (som syns) på en vitmålad fasad är inte särskilt konstigt. Det är pollen och andra organiska luftföroreningar som möglar. Inte själva trät.

Inuti oisolerad och ej uppvärmd bod så får du samma luftfuktighet som utomhus. Organiskt material kan därför mögla även här. Ventilation förbättrar knappast situationen.
Det är påväxt på vitmålade brädor.
Se bild.

Först trodde jag att det endast var jag som var drabbad eftersom mitt förråd är isolerat. Men vi uppmärksammade att det är likadant med allas förråd, 20st, och förråden är endast 2-3 år gamla. Samtliga har således påväxt på undertaket.
Endast mitt förråd fick påväxt även på fasaden. Misstänker att det kan bero på att mitt förråd är det enda som är beläget på baksidan av huset omgärdad av gräsmatta och träd. De andra är belägna framför husen, endast asfalt runtom förråden.
Eller så kan det vara en kombination av ovanstående jämte isoleringen.
 
  • Mögel och påväxt på vitmålade träbrädor under tak på förråd, i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bigpapa skrev:
Det är påväxt på vitmålade brädor.
Se bild.

Först trodde jag att det endast var jag som var drabbad eftersom mitt förråd är isolerat. Men vi uppmärksammade att det är likadant med allas förråd, 20st, och förråden är endast 2-3 år gamla. Samtliga har således påväxt på undertaket.
Endast mitt förråd fick påväxt även på fasaden. Misstänker att det kan bero på att mitt förråd är det enda som är beläget på baksidan av huset omgärdad av gräsmatta och träd. De andra är belägna framför husen, endast asfalt runtom förråden.
Eller så kan det vara en kombination av ovanstående jämte isoleringen.
Nej det där är definitivt inte normalt. Jag vet dock inte vad som kan vara fel. Det är nästan så man kan tro att taket läcker.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Kör man med diskmedel och vatten så får man bort möglet. Möglet verkar bara sitta på ytan. Själva brädorna ser okej ut efteråt.

Men jag finner det väldigt underligt att 20st förråd, som är 2-3 år gamla har samma problematik.

En annan grej som vi uppmärksammade avseende undertaket är att virket just där ser ut att vara av dåligt kvalité. Emellertid vet jag inte om detta är något som kan påverka när det gäller mögel. Brädorna är trots allt målade.
 
Det där är inget som påverkas av isoleringen, det är ju på utsidan? Normalt att få lite påväxt med tiden, men kanske inte så snabbt.

Hur ser det ut under vindskivan? Går takpappen ner på kanterna? Eller finns det risk att vatten kan krypa runt kanten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.