NIBE F2120-8 finns som både 1-fas och 3-fas. De redovisar samma värden på COP och effekter och det är likadan kompressor. Skillnaden är att en 3-fas invertermodul med samma totala effekt kostar mycket mer än en dito 1-fas. 1-fas ger en ganska stor snedbelastning i husets el-central och man kan tvingas koppla om olika grupper i el-centralen för att det ska fungera när man kör många förbrukare samtidigt. Risken finns också att man tvingas byta till större huvudsäkringar och då ökar el-abonnemangskostnaden per år.

De allra flesta LVVP i Sverige har vatten till utedelen. Det måste vara strömavbrott åtskilliga timmar för att det ska frysa. Då ska man kunna tappa ur vattnet i utedelen om man är hemma. Bor man där man vet att det finns en tydlig risk för riktigt långa strömavbrott under vintern kan man fundera på en split-modell (som även NIBE har i sortimentet), Kan kräva läckagekontroll varje år så att gasen inte läcker ut. Ett annat alternativ är att fylla systemet med glykolblandning istället för vatten, ev. via mellanväxlare.
 
Ett tredje alternativ är att förbereda så att man kan köra cirkulationspumpen på batteri eller elverk. Då klarar man ganska många dygns elavbrott mitt i vintern innan saker fryser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag valde mellan flera offerter men fick en Bosch 7000i -17Kw med en AWB inne modul och acctank samt vvb för samma pris som mindre anläggningar i Kw. Utedelen är MYCKET tyst även utan Silent Mode, faktiskt hör (väldigt lite) man cirkulationspumpen mer än utedelen. Mitt 328kvm hus i tegel i Skåne hölls vid stadiga 20grader med en max framledning på 38 grader. Väldigt nöjd, skall bara lära mig trimma inställningarna ochså. Om du har plats kan det vara en god ide att sätta en ACC tank. Håller med om trefas, be om en offert på Bosch med trefas o jmf.
 
Abbe W Abbe W skrev:
Jag valde mellan flera offerter men fick en Bosch 7000i -17Kw med en AWB inne modul och acctank samt vvb för samma pris som mindre anläggningar i Kw. Utedelen är MYCKET tyst även utan Silent Mode, faktiskt hör (väldigt lite) man cirkulationspumpen mer än utedelen. Mitt 328kvm hus i tegel i Skåne hölls vid stadiga 20grader med en max framledning på 38 grader. Väldigt nöjd, skall bara lära mig trimma inställningarna ochså. Om du har plats kan det vara en god ide att sätta en ACC tank. Håller med om trefas, be om en offert på Bosch med trefas o jmf.
Abbe W Abbe W skrev:
Jag valde mellan flera offerter men fick en Bosch 7000i -17Kw med en AWB inne modul och acctank samt vvb för samma pris som mindre anläggningar i Kw. Utedelen är MYCKET tyst även utan Silent Mode, faktiskt hör (väldigt lite) man cirkulationspumpen mer än utedelen. Mitt 328kvm hus i tegel i Skåne hölls vid stadiga 20grader med en max framledning på 38 grader. Väldigt nöjd, skall bara lära mig trimma inställningarna ochså. Om du har plats kan det vara en god ide att sätta en ACC tank. Håller med om trefas, be om en offert på Bosch med trefas o jmf.
Är du fortfarande lika nöjd med Boschen?
 
Inser att du frågar den andra Bosch-ägaren men jag kan ge en kort recension då jag valde Bosch 1-fas maskin, total kostnad 114k inkl större demontering/bortforsling av gamla 3 el/ved/oljepannor. Niben var cirka 20-25k mer och bergvärme hade varit cirka 90k mer med oklara borrförutsättningar.

Ekonomiskt en succé. Greenely-appen sätter mig bättre än topp 20% av liknande hushåll. Jag har sänkt husets totala elkostnader (körde ju på elpanna tidigare) med konsekvent 59-64% per månad sen installation in augusti. Visserligen en mild vinter men i den här takten är min payoff 5-6 år jämfört förra året.

Fungerar väl, inkl boost-läget vilket kan behövas efter fyllt dubbelbadkar (330l).

Däremot! Jag har haft problem med vibrationer/stomljud som vid -5 var störande dagtid då maskinen inte körde silent mode. Fläkten på utedelen är mycket riktigt ”tyst” - den hörs den med men lägre än andra hus man passerar - och innedelen märks inte öht. Men kompressor/maskin/rördragning har vibrerat rejält.

Problemet tycks åtgärdat genom att firman monterade om rören med nya fästen (”gummipackning” mot rör och mot källartak), samt att jag kör schemalagt silent mode längre sen januari. Har inte märkt någon negativ effekt på elförbrukning sen dess, besparingen är som sagt konsekvent.

Hade jag gjort om installationen skulle jag nog tänkt om placering, längre från husgrunden och inte utanför gästrum men det var den platsen jag hade. Vet inte om tyngre/dyrare 3-fas/12kw eller andra monteringsförutsättningar, typ bottenplatta hjälpt.

Platsbesparingen inomhus gav plats för bastu, en fin bonus!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C clwir skrev:
Är du fortfarande lika nöjd med Boschen?
Ja absolut, fortfarande tyst, fortfarande bättre /lägre energiförbrukning.
Att ändra temp är enkelt. Var det något speciellt du tänkte på?
 
Abbe W Abbe W skrev:
Ja absolut, fortfarande tyst, fortfarande bättre /lägre energiförbrukning.
Att ändra temp är enkelt. Var det något speciellt du tänkte på?
Nej, funderar på att köpa en likadan och ville bara höra din uppfattning. Tack!
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
P p3p3 skrev:
Inser att du frågar den andra Bosch-ägaren men jag kan ge en kort recension då jag valde Bosch 1-fas maskin, total kostnad 114k inkl större demontering/bortforsling av gamla 3 el/ved/oljepannor. Niben var cirka 20-25k mer och bergvärme hade varit cirka 90k mer med oklara borrförutsättningar.

Ekonomiskt en succé. Greenely-appen sätter mig bättre än topp 20% av liknande hushåll. Jag har sänkt husets totala elkostnader (körde ju på elpanna tidigare) med konsekvent 59-64% per månad sen installation in augusti. Visserligen en mild vinter men i den här takten är min payoff 5-6 år jämfört förra året.

Fungerar väl, inkl boost-läget vilket kan behövas efter fyllt dubbelbadkar (330l).

Däremot! Jag har haft problem med vibrationer/stomljud som vid -5 var störande dagtid då maskinen inte körde silent mode. Fläkten på utedelen är mycket riktigt ”tyst” - den hörs den med men lägre än andra hus man passerar - och innedelen märks inte öht. Men kompressor/maskin/rördragning har vibrerat rejält.

Problemet tycks åtgärdat genom att firman monterade om rören med nya fästen (”gummipackning” mot rör och mot källartak), samt att jag kör schemalagt silent mode längre sen januari. Har inte märkt någon negativ effekt på elförbrukning sen dess, besparingen är som sagt konsekvent.

Hade jag gjort om installationen skulle jag nog tänkt om placering, längre från husgrunden och inte utanför gästrum men det var den platsen jag hade. Vet inte om tyngre/dyrare 3-fas/12kw eller andra monteringsförutsättningar, typ bottenplatta hjälpt.

Platsbesparingen inomhus gav plats för bastu, en fin bonus!
Tack föra du tog dig tid och svara och skall särskilt tänka på ev vibrationer vid en kommande installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.