Hej.

Har ett gäng gamla plintar utan järn stående och undrar om de skulle kunna funka till verandabygge.

De är 30 höga och har en bred platta på 35x35 och där den är som smalast är den 10x20.

Kan man använda dessa och isf hur? Vad är upp och vad är ned?

Borrar jag fast järn eller?

Tacksam för svar
 
Brett i botten.

Du kan borra fast järn, alternativt bara lägga regeln på. Beror på situation och om du har annat som stabiliserar i horisontalplanet.
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Så du menar att jag bara ställer de på backen med den breda plattan som bas sedan borrar fast järn i toppen/den smala delen?
 
Nja, du får gräva en grop. Beroende på mark och breddgrad kan olika djup behövs för att minska risken för eventuell tjälskjutning.

I gropen lägger du ca 1 dm dränerande material, typ singel. Detta packar du lite, t.ex. genom stampning pch sen ställer du din plint i hålet. Fyll och packa runt plinten.

Sen kan du lägga en bärlina på. Eller ställa en stolpe om det är en högre konstruktion. En stolpe vill du fästa i plinten. En bärlina också eventuellt, beroende på om konstruktionen sitter fast på annat sätt eller ej. Lågt liggande altaner ligger ofta löst, de ligger stilla av sin tyngd.
 
Det blirliiite höjd och marken är sandig. Jag tänker att är den 30 hög så är det kanske bara 15 cm under mark i grop plus en DM singel typ. Blir inte superstora gropar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.