H
Ska ge mig in i Makita 18V serien och tänkte börja med en skruvdragare där 2x5Ah batteri ingår. Väljer mellan:

Makita 482
Ca 2500kr
Har slagborr
Ej borstlös
https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-makita-ddf482rtj-18v-2x5-0ah-laddare

Makita 484
Ca 3000kr
Ej slagborr
Borstlös
https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-makita-18v-2x5-0ah-med-laddare-1

Användningsområde: all-round DIY/Hemmafixare.
Har två sladd-drivna slagborr sedan gammalt.
Tänker ev komplettera med en slagskruvdragare i framtiden när det ska skruvas trall etc.

Hur bör man tänka, vad hade ni satsat på?
 
Redigerat:
Rickard.
Slagborr i skruvdragare är värt absolut ingenting. Det man kan borra med slagfunktionen kan man göra utan.Det vibrerar bara lite och går inte på något sätt att jämföra med en borrhammare.

Jag har den nedre på jobbet och är nöjd med den, har levt längre än alla mina tidigare dewalt vilket jag tycker är viktigare än extra styrkan och snabbheten i dewalterna.
Har också haft en enklare modell makita med borstar och den gjorde sitt jobb i 2 år innan den somnade in. (vilket är ganska normalt för mig)
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Köp 484 det är en riktigt trevlig och stark maskin, med 5ah får du en kamrat som orkar jobba länge.

Viss finns det fördel med slagborr, har själv en Makita 14,4v med slagborr, men är det skarpt läge kan man lika väl ta fram den riktiga borrmaskinen .. den är bra mycket bättre..
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Slagborr i skruvdragare är värt absolut ingenting. Det man kan borra med slagfunktionen kan man göra utan.Det vibrerar bara lite och går inte på något sätt att jämföra med en borrhammare.

Jag har den nedre på jobbet och är nöjd med den, har levt längre än alla mina tidigare dewalt vilket jag tycker är viktigare än extra styrkan och snabbheten i dewalterna.
Har också haft en enklare modell makita med borstar och den gjorde sitt jobb i 2 år innan den somnade in. (vilket är ganska normalt för mig)
sådär har jag också sagt ända tills jag provade

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gha-fc2-1600A003NF

på skruvdragaren. Den drog ju till min stora förvåning LÄTT ett hål i garagegolvet. Hade förstås gått lite fortare med borrhammaren men ändå, det funkade faktiskt. .....
 
Rickard.
Den där vet jag ingenting om och är knappast jämförbar med det ts länkade.
 
Nej det har du rätt i, men utvecklingen verkar gå framåt. Och det är ju en fördel att slippa ha en tungmaskin när man bara ska dra i ett par skruv.
 
H
Plockade upp en av var på K-rauta med 20% rabatt. Får se vilken jag behåller men fortsatt feedback mottas gärna .
 
Vart står det att den har slagfunktion?
 
Rickard.
Snyggt, jag tror du blir nöjd oavsett (y)
Jag hade nog personligen tagit den billigare och köpt öl för mellanskillnaden. Med reservation för att jag eventuellt är för korkad för att förstå dom stora fördelarna med brushless.
 
Jag hade också tagit den billigare och köpt en separat slagborr med sladd om man nu skulle vilja ha en .
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Separat slagborr/borrhammare med sladd. Speciellt om man inte använder den så ofta. Om det ger en mindre maskin att skippa det

Jag tycker 5Ah batteri är överdrivet, trevligare med typ 1,5-2ah och en lättare maskin. Men högt varvtal är gött om man t.ex. vill slipa
 
MathiasS MathiasS skrev:
sådär har jag också sagt ända tills jag provade

[länk]

på skruvdragaren. Den drog ju till min stora förvåning LÄTT ett hål i garagegolvet. Hade förstås gått lite fortare med borrhammaren men ändå, det funkade faktiskt. .....
Njae, nu är ju GHA-FC2 faktiskt en borrhammartillsats (om än inte med lufttryck) och inte en slagborrtillsats. Slagborr på borrskruvdragare är väldigt nära värdelöst.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Separat slagborr/borrhammare med sladd. Speciellt om man inte använder den så ofta. Om det ger en mindre maskin att skippa det

Jag tycker 5Ah batteri är överdrivet, trevligare med typ 1,5-2ah och en lättare maskin. Men högt varvtal är gött om man t.ex. vill slipa
Slagborr o borrhammare skall inte växlas ihop, de är verkligen helt olika maskiner. https://www.byggahus.se/forum/threa...skruvdragare-slagborr-borrhammare-etc.234091/

I övrigt hade jag hållit med dig för ett antal år sedan. Idag är dock batterimaskinerna så mycket bättre att en borrhammare på batteri är en riktigt användbar maskin för många borrjobb. En batteridriven borrhammare går mycket, väldigt mycket, bättre i betong och sten än en 230V slagborrmaskin.
 
Har själv inte kört så mycket med slagborr/borrhammare men de jag gjort har jag märkt stor skillnad där billig borrhammare var betydligt trevligare att borra betong i än en slagborr. Ingen av dom batteridrivna, beror ju såklart på hur mycket man ska använda dom.

Om man har en schysst skruvdragare utan slag och en borrhammare, batteri eller ej. När behöver man en slagborrmaskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.