bakgrund: jag har mot min och grannens gemensamma uppfart en låg mur med en rabatt i. För att det inte ska vara så mycket insyn varje gång grannen kommer eller går har jag tänkt att bygga en enkel spaljé att sätta i rabatten och sen plantera tex klematis.

rabatten uppe på muren är bara ca 30 cm djup, men 5 m lång. Spaljén behöver vara ca 60-80 cm hög för att ge tillräckligt med insynsskydd.

Jag vill helst inte bygga stöd och överliggare av tryckt virke pga jag tycker att det kommer se för klumpigt ut. Har istället övervägt att stadga upp nätet 16mm armeringsjärn som gjuter fast med betong i bottnen på rabatten (det är en betongmur), och sen binda upp nätet mot järnen med tex ståltråd. Kan det bli tillräckligt stadigt? Tänker totalt 4 st lodräta järn på den 5 m långa sträckan, det blir alltså bara ca 60-80 cm högt, och en överliggare av samma typ av armeringsjärn.

En annan tanke är att använda mig av samma koncept, men att jag använder fyrkantsrör på ca 25x25 mm istället. det jag är tveksam kring där är att jag nog hade behövt svetsa hörnen för att det ska bli snyggt, och nån svets har jag inte och har heller aldrig svetsat.

bifogar en enkel skiss
 
  • Skiss av en planerad spaljé på 60-80 cm höjd med armeringsjärn längs en 500 cm lång mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer räcka! Har en fristående pergola som bevis :cool:
 
F faf skrev:
Det kommer räcka! Har en fristående pergola som bevis :cool:
spännande! har du någon bild?
 
Vad har du tänkt för dimension och storlek på rutor? Det är inga konstigheter för en så smal armeringsmatta att stå själv bara den sitter i botten. Men om du inte stör dig på lösningen med 16-järnen så är det defintivt mer än tillräckligt för att stadga upp ytterligare.
 
hade nog tänkt typ ø 6 mm, 150x150
 
major_tom major_tom skrev:
hade nog tänkt typ ø 6 mm, 150x150
Okej, så pass klent kan nog bli lite instabilt. Då hade jag nog använt ett järn per meter för att stabilisera, d.v.s. 6 stycken.
Gör du detta kommer det fungera alldeles utmärkt. Använd najtråd för ändamålet om du inte har möjlighet att svetsa lite.
 
toppen, då har jag lite att gå på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.