Hej på er!

Kort om förutsättningarna.
Vi är på g med ett husbygge. Bygger i egen regi och handlar upp entreprenörer själv. Har fått bygglov och har haft tekniskt samråd. Det enda som saknas för startbesked och även för att få igång byggnadskreditivet är en färdigställandeförsäkring.

Vi har kontaktat Gar-bo men får svaret att våran byggentreprenör ej uppfyller deras krav.

Troligtvis beror det på att firma är relativt nystartad och inte har bokslut än. Firman är min Sambos bror som har. Han och svärfar har haft firma förut i ca. 30år men nu när sambons bror ska ta över så har de valt att lägga ner Svärfars firma och starta en ny av flera anledningar.

Vi har ju krav på oss att ha en färdigställande försäkring men kan inte få något. Moment 22 lite. Känns som vi fastnat i någon byråkratiloop och ej kommer vidare.

Några förslag på hur man kommer vidare? Vi håller på och tittar på om vår byggfirma kan fixa en bankgaranti istället...
 
Upprätta ett avtal med byggaren där betalning ska ske efter utfört arbete, då behövs ingen färdigställandeförsäkring då ni inte betalat för annat än vad som är faktiskt utfört.
 
dd88 dd88 skrev:
Upprätta ett avtal med byggaren där betalning ska ske efter utfört arbete, då behövs ingen färdigställandeförsäkring då ni inte betalat för annat än vad som är faktiskt utfört.

Är det så? Vi har ett avtal om ett takpris men att fakturering ska ske löpande efter prestation, precis som du anger.
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Är det så? Vi har ett avtal om ett takpris men att fakturering ska ske löpande efter prestation, precis som du anger.
Linköpings kommun krävde färdigställandeförsäkring ändå.
 
  • Gilla
Hp66
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Är det så? Vi har ett avtal om ett takpris men att fakturering ska ske löpande efter prestation, precis som du anger.
Vi fick det godkänt, har även vänner och bekanta som angett samma orsak och fått det godkänt. Vi har alla byggt i olika kommuner runt Göteborgstrakten.
 
Ja det är en första förutsättning. En färdigställande försäkring gäller inte om du förskottsbetalar något.

Det borde gå att få reda på vilka villkor Garbo ställer för att acceptera ett nystartat bolag, problemet kan inte vara nytt. Det finns ju massor med byggare som regelbundet konkursar sin firma, och kör vidare med nytt organisationsnummer. De accepteras ju.

Jag skulle kunna tänka mig att Garbo inte gillar att den nystartade firman drivs av en nära släkting. Det skulle jag inte gilla om jag utfärdade sådana försäkringar, det öppnar för bedrägeri.

Annars så är det nog rätt dumt att lägga ned en firma med gott namn. Det finns många metoder att "rensa" en firma på tidigare vinster, så man kan överlåta den "tomma" firman på någon som skall bedriva verksamheten vidare. Svärfadern skulle kunnat överföra allt som han vill "lägga ned" till en annan firma och lägga ned den.
 
Byurn Byurn skrev:
Linköpings kommun krävde färdigställandeförsäkring ändå.
Skit också. Då återstår en bankgaranti. Ska ändå ta ett snack med kommun. Försöka går ju alltid.
 
H hempularen skrev:
...
Annars så är det nog rätt dumt att lägga ned en firma med gott namn. Det finns många metoder att "rensa" en firma på tidigare vinster, så man kan överlåta den "tomma" firman på någon som skall bedriva verksamheten vidare. Svärfadern skulle kunnat överföra allt som han vill "lägga ned" till en annan firma och lägga ned den.
Det fanns goda anledningar att inte överlåta firman. Vi kan kortfattat säga att vissa personer kan man inte lita på och ska hålla sig ifrån att göra affärer med och lämna det där.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja det är en första förutsättning. En färdigställande försäkring gäller inte om du förskottsbetalar något.

Det borde gå att få reda på vilka villkor Garbo ställer för att acceptera ett nystartat bolag, problemet kan inte vara nytt. Det finns ju massor med byggare som regelbundet konkursar sin firma, och kör vidare med nytt organisationsnummer. De accepteras ju.

Jag skulle kunna tänka mig att Garbo inte gillar att den nystartade firman drivs av en nära släkting. Det skulle jag inte gilla om jag utfärdade sådana försäkringar, det öppnar för bedrägeri.
Eller så öppnar det för att man får en byggare som ställer upp och gör det lilla extra. Finns alltid två sidor av ett mynt
 
Men vad skulle problemet vara med en bankgarant? Det förekommer ju nästan alltid i byggsvängen.
 
E elmont skrev:
Men vad skulle problemet vara med en bankgarant? Det förekommer ju nästan alltid i byggsvängen.
Inget. Mer än att det ställer till det tidsmässigt då det tar längre tid att fixa i semestertider.
 
Måste ni ha GAR-BO? Finns fler som tillhandahåller likadana försäkringar. Fråga runt.
 
Bart Bart skrev:
Måste ni ha GAR-BO? Finns fler som tillhandahåller likadana försäkringar. Fråga runt.
Gör det? Jag hade fått uppfattningen om att de hade monopol på detta.
 
Jag får pudla och säga att du har rätt när det gäller privatpersoner. GAR-BO verkar vara enda alternativet. Som företag finns det betydligt fler alternativ. Synd.
 
Säg till bygginspektören att entreprenaden inte uppfyller kraven för färdigställandeförsäkring (10x basbelopp) och att du därför inte behöver den.
Skulle de ändå envisas, skriv avtal som inte kommer upp i summan, 1 grund, 2,stomme,3tak etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.