Allt började bra, vi fick en värdering och kunde låna upp och bygga ut! Fick grönt ljus av banken att börja handla material. Efter 1 vecka kom smällen, hade redan handlat för 150 tkr och då säger banken att lånet inte gått igenom pga av att dem slutat med förhandsvärdering?? Men hur gör man då? Inte fan kan man ju låna pengar när man byggt färdigt, dem ska ha en slutvärdering, inte förhandsvärdering! så nu sitter vi med byggkredit istället och får inte låna mer pga av att de inte går att förhandsvärdera enligt banken. Så hur gör jag? Mvh
 
  • Gilla
david_ward
  • Laddar…
C
JH Marcus JH Marcus skrev:
Fick grönt ljus av banken att börja handla material.
Vad exakt bestod detta gröna ljus av?
Om de gett någon sorts formellt klartecken och sedan ändrar sig kan du ju möjligen kräva att de ersätter den uppstådda skadan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad exakt bestod detta gröna ljus av?
Om de gett någon sorts formellt klartecken och sedan ändrar sig kan du ju möjligen kräva att de ersätter den uppstådda skadan.
Banken ringde och sa att de är bara börja handla, lånet hade gått igenom sa dem! Sen ringer banken efter 1-2 veckor att de godkände inte lånet på nästa ställe(Antar att de är huvudkontoret eller nåt). Måste vara en värdering vad huset är värt idag. Så jag fattar inte hur man kan bygga om man ska låna på de färdiga huset. Så nu sitter vi med ett bygge vi måste betala från lönekontot eller ta ett blanco med hög ränta.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
C
Är det ett vanligt bolån eller en byggnadskredit det handlar om?
Vid lånefinansierad ny/tillbyggnad tar man ju normalt en byggnadskredit så att man inte behöver låna mer/tidigare än nödvändigt då fakturorna skickas till banken för avrop varteftersom. Givetvis ligger ju då en stor del av säkerheten i en förhandsvärdering av det ännu ej färdigställda bygget, annars är det ju helt meningslöst.
 
De var ett bolån i 1-2 veckor tills dem ändrade sig,..Vart en byggkredit sen. Men nu är krediten slut och måste värdera upp huset igen. Men banken godtar inte en förhandsvärdering så dem menar att jag ska ha en slutvärdering för att kunna låna mera. Saken är den att huset är alla gånger värt de jag tänkt låna flera gånger om.
 
Hur mycket lån har ni, hur mycket lån kommer ni ha när bygget är klart, vad är huset värt?
Har ni fler lån?
Sen vet jag att banker generellt är mer försiktiga när det gäller görasjälv-byggprojekt pga att detbliraldrigklart-risken ökar betydligt...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
JH Marcus JH Marcus skrev:
Men banken godtar inte en förhandsvärdering så dem menar att jag ska ha en slutvärdering för att kunna låna mera.
I och med amorteringskravet finns det ju regler kring omvärdering som banken har att förhålla sig till. Det kanske är det det handlar om?
Men menar du alltså att banken konverterade ett bolån på X kr till en byggnadskredit på en mycket lägre summa? Eller har bygget redan blivit dyrare än förväntat?
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Före bygget hade vi 1.35. Nu 1.7. Byggkrediten är maxad till 85% av värderingen på 2.07. Detta är en förhandsvärdering och först fick jag ett godkänt bolån som sen avbröts efter vi handlat en hel del...och ja, de har blivit dyrare än vad vi räknat på. Banken avbröt lånet pga av att dem ändrat reglerna med förhandsvärderingar enligt min bankman. Men kan ju tycka att banken ska stå för sina misstag för inte är de på mitt bord att personalen inte vet reglerna och lånar ut pengar som inte godkänts.
 
  • Gilla
snoooze
  • Laddar…
C
OK, så byggnadskrediten har ett tak på 350 000 alltså? Men frågan kvarstår, hur stort skulle då det bolån som inte medgavs varit?
 
Ja alltså taket är ju 85% av värdet på huset samma som på ett vanligt bolån. Om jag ska ha mer måste jag värdera upp huset ytterligare. Problemet är att banken inte godtar en förhandsvärdering nu utan kräver en slutvärdering eller en värdering vad huset är värt idag. Är ju som svårt med en fullständig slutvärdering när hela inredningen är kvar att göra, ellet för den delen en värdering av ett halvfärdigt bygge lär inte bli högt
 
Nu hänger jag inte med... Var inte förhandsväderingen 2,07 eller är det värdet på huset innan började bygga ut?
 
  • Gilla
Freli477
  • Laddar…
C
JH Marcus JH Marcus skrev:
Problemet är att banken inte godtar en förhandsvärdering nu utan kräver en slutvärdering eller en värdering vad huset är värt idag.
Jag är nog ovanligt trögtänkt idag, men jag fattar ingenting :(

Det gjordes en förhandsvärdering till 2,07 och du fick höja lånet upp till 85% av detta belopp (förvisso ett byggnadskreditiv istället för ett bolån som planerat från början, men ändock, lånesumman blev densamma)?

Nu är pengarna slut, tillbyggnaden är inte klar och du vill att banken gör en ny förhandsvärdering så att du kan låna mer?

På vilket sätt tror du att du hade suttit i en bättre sits om banken hade gett dig ett bolån istället för en byggnadskredit?
Och vad har det första lånet att göra med att du nu vill ha/behöver låna mer?

Eller har jag fått allt om bakfoten?
 
Är ju inte krediten som är de igentliga problemet! Innan jag tog lånet så skulle allt lösa sig iom att man förvärderar och kan låna mera! Jag får ju lätt en förvärdering som skulle räcka gott o väl som jag blev lovad om man skulle få göra en förstås. Där är problemet, kan ju låna mer pengar som jag blev lovad vis förhandsvärderingar. Hade man vetat de här så skulle man inte ens ha börjat med bygget ju
 
  • Gilla
Magnus Edholm
  • Laddar…
Men du har väl redan fått lånat på förvärderingen på huset med färdig utbyggnad? Eller tänkte du att det ökat än mer i värde under byggtiden och du vill låna 85% av den ökningen också?

Sorry, men jag skulle misstänka att det är ett fint sätt av banken att säga att de inte längre tror på ditt projekt och inte vill riskera mer. Den första kalkylen var uppenbarligen inte korrekt och då tvekar de på om nästa är det.
 
Bolån får man normalt sett enbart på faktiskt värde, inte på förväntat värde efter renovering. Jag kan hålla med om att det är fult att ändra sig. Men du har väl ändå fått den kredit du blev lovad?

Försök använda de och dem med lite bättre urskiljning så blir det mer lättläst.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.