Jag renoverar en gammal lägenhet som har avlopp och rör i gjutjärn. Hade planer på att använda en Falu expander för att kunna skarva över till plaströr. Detta eftersom jag då slipper att bila upp under röret, om jag skulle använda en skarv med rörklammer. Vill bila så lite som möjligt då golven är ganska tunna. Vill undvika problem med taket hos grannen under.

Samt att den delen jag har att skarva emot är ganska kort, så en skarv med rörklämmor hade kanske inte gått ändå.

Men nu visar det sig att röret bara är ett 2-tums rör, endast 50mm innerdiameter. Falu expander är som minst 2 1/2 tum.

Vad har jag för alternativ? Finns det något annat märke än Falu plast där jag kan skarva inne i röret?

Bifogar en bild på eländet.
 
  • Gammalt gjutjärnsavloppsrör och hål i betonggolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja kanske, men räcker det att bara trycka ihop dom så är det tillräckligt tätt?

Dock blir det ju en dimensionsminskning, ner till 40, som jag sedan måste ta upp igen. Som gjort för att få stopp?
 
Fast vad är det vi ser? En gammal golvbrunn? Om den är lika djup som det ser ut så lär väl golven ändå vara ganska tjocka ? Eller ligger skålen synlig underifrån?
Borde rimligen gå att bila fram mer av röret och ta bort den gamla muffen och sen skarva på lämpligt vis.
 
Ja det ser bättre ut än det är. Botten på avloppet sticker ner i grannens tak.

Börjar fundera på en annan lösning. Läser lite trådar men oklart hur man gör på bästa sättet. Det är att försöka få ut den lilla rörstumpen ur muffen. Då har jag helt plötsligt 61mm att leka med. Det borde kanske en 2 1/2 falu expander passa i?

Men som sagt lite oklart vilken metod som är bäst utan att förstöra muffen. Ser att det pratas om att skarven är tätad med bly. Är det väldigt dumt att värma upp muffen så den expanderar lite, och blyet släpper och sedan försöka skruva ur röret?
Kanske borra ett hål i röret så man får ner en mejsel och kan dra runt?
 
Värma ska du nog inte göra då det finns risk för brand.
Min metod är att borra hål vid hål i blyet och försöka karva ut bitar, lite tålamodsprövande men det går.
Innanför blyet har man drev så inte blyet skulle rinna bort.
Att försöka vrida loss röret går inte för när blyet stelnat så pressade man ihop blyet med en mejsel och hammare så det skulle fylla ut minsta por i gjutjärnet.
Protte
 
Jag har både tid och tålamod =)

Men vad kan börja brinna? Det kan väl inte finnas så mycket, möjligen linet. Men en liten flaska med vatten borde väl kunna åtgärda det.
 
Du behöver upp till 327 grader för att smälta blyet, samtidigt hela vägen runt.

Protte
 
Kanske räcker att det blir lite mjukare så det är enklare att skrapa bort?

Men oavsett så låter det som en genomförbar operation att få bort den rörstumpen.
 
Krilleman
Vad har du för ytterdiameter på din rörsnutt som sticker ut ur muffen?
:thinking:
 
Staffans2000
Det går alldeles utmärkt att smälta blyet. Börja i överkanten så rinner det ut utan problem.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för ytterdiameter på din rörsnutt som sticker ut ur muffen?
:thinking:
61mm
 
Krilleman
Kan bara komplettera med att jag fick bort det gamla röret genom att borra bort blyet, gick väldigt lätt med en borrmaskin och en 3mm borr. Sedan använde jag en kniv för att krafsa fram linet. Efter en stund gick det att börja vicka på rör stumpen och dra ut den.

Använde sedan en sån här som jag ansluter ett 50mm rör till.

https://www.bauhaus.se/gumminippel-75-70-50-40mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.