Den går bra du får bygla alla tre inkommande faser (L). Och som prototypen skriver se till att stärka nollan mot aggregatet. Kanske bäst att lägga ihop förbi plinten direkt om man inte kan se att internbyglarna är tillräckliga för 3x strömmen.
 
prototypen prototypen skrev:
Har du fler inkopplingsalternativ?
Vad jag kan se så ska det fungera med enfas 220-230 volt.
koppla ihop L1 och L2, se till att båda N på aggregatet används och att det är grövre ledare som tål hela aggregatets ström.

Protte
prototypen prototypen skrev:
Har du fler inkopplingsalternativ?
Vad jag kan se så ska det fungera med enfas 220-230 volt.
koppla ihop L1 och L2, se till att båda N på aggregatet används och att det är grövre ledare som tål hela aggregatets ström.

Protte
Tack, schemat är ett svar jag fick av en tillverkare, om jag förstår ditt svar rätt så fungerar det att koppla så som schemat visar (eller?).
 
GK100 GK100 skrev:
Den går bra du får bygla alla tre inkommande faser (L). Och som prototypen skriver se till att stärka nollan mot aggregatet. Kanske bäst att lägga ihop förbi plinten direkt om man inte kan se att internbyglarna är tillräckliga för 3x strömmen.
Tack GK100, såsom jag tolkar schemat (tillhandahållet av en tillverkare) så är inkommande fas 1 ansluten till fas 1 och 2 på anslutningsplinten och inkommande fas 2 är ansluten till plintens fas 3. Du och "Prototypen" rekommenderar att säkerställa att nollan från plinten till aggregatet har tillräcklig area för att klara den totala strömmen. Har jag förstått rätt, ser schemat ok. ut?
 
Den där tillverkaren, fick han frågan som 2-fas 220 volt?

Mexico har troligen "amerikanskt elsystem" och då har du 220-230 V enfas.
I USA (och även Japan) har man normalt inte trefas utan det dras in separat om man behöver.
Tillverkaren har lagt ihop två faser men du behöver lägga ihop alla tre.
Nollan till aggregatet (och även ledningen från elcentralen) måste vara minst 6 mm2 med europeiska mått då aggregatet drar så där en 26 A

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Den där tillverkaren, fick han frågan som 2-fas 220 volt?

Mexico har troligen "amerikanskt elsystem" och då har du 220-230 V enfas.
I USA (och även Japan) har man normalt inte trefas utan det dras in separat om man behöver.
Tillverkaren har lagt ihop två faser men du behöver lägga ihop alla tre.
Nollan till aggregatet (och även ledningen från elcentralen) måste vara minst 6 mm2 med europeiska mått då aggregatet drar så där en 26 A

Protte
Tack för att du orkar kommentera. Jag är ganska säker på att man i Mexiko har samma system som i USA, det är här mycket ovanligt att ha 2-fas i en bostad, det normala är 1-fas (110 V). Jag skrev i min beställning till elbolaget att jag ville ha två faser på min inkommande eltavla vilket kostade lite extra. Jag har både svenska eluttag (220 V och kontakter köpta i Sverige) och mexikanska (110 V samma som i USA) i hela huset. Alla mina elverktyg, köksmaskiner och hemelektronik från Sverige fungerar utan problem. Var på bastuaggregatets plint skall respektive fas anslutas? Det fungerar ju inte att brygga alla tre på kopplingsplinten samt att koppla ihop mina två faser.
 
Karl Sundberg Karl Sundberg skrev:
Tack för att du orkar kommentera. Jag är ganska säker på att man i Mexiko har samma system som i USA, det är här mycket ovanligt att ha 2-fas i en bostad, det normala är 1-fas (110 V). Jag skrev i min beställning till elbolaget att jag ville ha två faser på min inkommande eltavla vilket kostade lite extra. Jag har både svenska eluttag (220 V och kontakter köpta i Sverige) och mexikanska (110 V samma som i USA) i hela huset. Alla mina elverktyg, köksmaskiner och hemelektronik från Sverige fungerar utan problem. Var på bastuaggregatets plint skall respektive fas anslutas? Det fungerar ju inte att brygga alla tre på kopplingsplinten samt att koppla ihop mina två faser.
P.S. Tillverkaren fick frågan om hans aggregat skulle fungera felfritt om det anslöts till 2-fas 220 V och svaret jag fick är schemat ovan.
 
Karl Sundberg Karl Sundberg skrev:
P.S. Tillverkaren fick frågan om hans aggregat skulle fungera felfritt om det anslöts till 2-fas 220 V och svaret jag fick är schemat ovan.
Jag ändrade lite på bilden så du ser vad vi skrivit om tidigare dvs var 220 V ska in och var nollan bör ses till att vara förstärkt dvs mellan aggregat och kontrollenheten. Den ska vara lika i area som din matningsledning sen kan då ev de tre andra vara klenare om det passar bättre pga att den var avsedd som trefasig. Som sagt är det samma princip som i USA för nätet, men inget du behöver fundera över bara du får 220 V att använda på två trådar.

Och på nya skissen är jorden PE utelämnad för tydlighetens skull, den ska givetvis finnas med mellan alla punkter.

Elektrisk kopplingsskiss för bastuaggregat med markeringar för 220 V-ingång och förstärkt nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Amerikanska elsystemet är 230 volt med mittnolla/mittuttag.

Mellan mittuttaget och änduttagen har man 115 volt.
mellan änduttagen har man 230 volt.

Transformatorn på gathörnet matas enfasigt så det kan aldrig bli två faser in i kåken.

Hade det på någe vis varit tvåfas har man 230 och 130 volt.

Protte
 
Nej, tvåfas har 90graders förskjutning. Men det används nog ingenstans.
 
Tack för klargörandet, lite klokare har jag blivit. Då jag beställde anslutningen fanns också möjligheten att få trefas (jag kanske borde ha gjort det).
Bifogar några foton som säkert förklarar mycket bättre än mina ord:
Elstolpe med flera överliggande kablar och en gatlykta mot en bakgrund av blå himmel och vita moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elräknare visar elförbrukning på 1733 kWh och potential för trefasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elstolpe med flera ledningar och transformatorer mot en klarblå himmel vid en gatukorsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle det aggregat till vilket schemat hör fungera i mitt hus i Mexiko? I mitt system finns fas 1a röd kabel, fas 1b svart, neutrum vit och oisolerad jordkabel. Vart skall respektive kabel anslutas på aggregatets plint och vad skall byglas?
 
Du kopplar in ena fasledaren där nollan ligger på ritningen och den andra där fasen är inritad. Skyddsjord som vanligt.
 
Tack, det innebär att jag får 220 V över aggregatets resistanser och neutrum (min vita kabel) är överflödig.
 
Japp, den vita neutrum ska inte anslutas.
 
prototypen prototypen skrev:
Japp, den vita neutrum ska inte anslutas.
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.