Hej, en lång historia och fråga från en newbie.
Tidigare ägare tog bort eldstaden för drygt 10 år sedan, putsade delvis murstocken med B el C puts och anslöt en vedspis utan stos.
Putsen var mycket spröd runt anslutningsröret och en spricka syntes i orginalputsen ovan nya putsen.
Har tagit bort puts och bruk och en del tegel som använts runt anslutningen och även gamla putsen på murstocken upptill.
Huset är från 30-talet och rätt säker att murverket är med lerbruk.
Har förstått att det här inte är någon bra kombination. Varken ansluten vedspis, med högre temperatur, eller B/C? puts utanpå gamla murstocken.
Nya putsen verkar dock sitta och jag är rädd att jag förstör mer än jag lagar om jag river den också.
Fogarna i synliga murstocken skulle dessutom som synes behöva bättras.
Lerbruk verkar dock vara svårt att få tag i här uppe i fjällvärlden.
Funderade på att putsa synlig murstock med kalkputs och även fylla ut fogarna med.
Sedan mura upp med C-bruk och tegel i det synliga hålet som förut, men med en stos dessutom.
Vad tror ni, kan det fungera ?
Är mest fundersam om kalkputsen någorlunda gifter sig med lerbruket... Murstock med delvis avlägsnad gammal och ny puts, exponerade tegelstenar och en svart hålighet där en vedspis var ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lermjöl går att beställa i olika webshops.
Jag har själv gjort att jag murat hål med stos och c-bruk. Det har fungerat bra i 6 år nu.
Är tveksam till att det är lerbruk i en murstock från 30-talet. Om det är lerbruk kan du testa genom att det löses upp i vatten.
 
Jo, provade och det löser sig. Fanns visst ett lokalt lertag här en gång i tiden.
 
Får inte tag i lera under tiden jag är här, så jag får chansa med kalkputs och se om det funkar. Annars får jag väl göra om det nästa år...
 
Det bör gå att putsa med kalkbruk men allt som du murar skall du mura med lerbruk. Rent lerbruk utan cementinblandning. Annars spricker reparationen loss.

Ren kalkputs fäster mycket bättre på underlaget om du blandar bruket en vecka eller två på förhand och låter det stå i bunkar övertäcka med plast tills du skall putsa. Då blandar du upp det med mera vatten till rätt konsistens.
Det beror på att nutidens byggkalt är torrsläckt det vill säga inte fullständigt släkt för att den skall gå att transportera i pulverform. När kalken blir ordentligt våtsläkt ger den ett mycket klibbigare bruk.
 
Ah, tack för tipset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.