Ändras färgen på länklampan på switchen när du kör i uttagen eller är det samma som när du kör direkt i switchen?
 
Närbild på en hand som håller en nätverksuttagsadapter med kopplingsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sådana i uttagen och kopplar man enligt bilden får vi fortfarande bara 100
 
A Andy78 skrev:
Ändras färgen på länklampan på switchen när du kör i uttagen eller är det samma som när du kör direkt i switchen?
Grönt när vi kopplar direkt i omvandlaren, men gult i uttagen.
 
En vit nätverkskabel med tryckt text som visar kablagets specifikationer, ligger på ett beige tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här kabeln har vi mellan uttagen
 
R
Enligt bilden kan ju fortfarande vara A eller B. Är det samma i båda ändar, och har ni koll på vilka ledare som är helfärgade och vilka som är halvor?

Dessutom har jag aldrig sett sådana uttag, hur kontakteras de? Någon form av verktygslös anslutning?
 
R RoAd skrev:
Enligt bilden kan ju fortfarande vara A eller B. Är det samma i båda ändar, och har ni koll på vilka ledare som är helfärgade och vilka som är halvor?

Dessutom har jag aldrig sett sådana uttag, hur kontakteras de? Någon form av verktygslös anslutning?
Vi har testat både A och B.
Gjort lika i båda ändor, enkelt när färgkoden syns på kontakten, och dom är verktygslösa, man knäpper ihop dom.
Dom är väldigt lika dessa, men våra är från 3M.
https://www.inet.se/produkt/8904306...sbG2J3Y8cjPJX02D2czc1J3LFONxqwXhoCR7EQAvD_BwE
 
Redigerat:
MultiMan
Och du skalar inte kardelerna eller något sådant enkelt misstag innan anslutning?

Något fel gör du iaf, det är klart. Jag vill för övrigt alltid se det färdiganslutna uttaget, annars är det ju omöjligt att avgöra någonting. Bl a eftersom du inte kommenterat det jag skrev om att man inte får tvinna upp paren för mycket. Förstår inte riktigt nyttan med att visa bilder på lösa delar när jag och flera andra tagit upp fel med hur man ansluter och drar kablarna.

Skriver igen:

Att det tar längre tid via uttagen stärker bara misstanken om att det är felkopplat, dåligt kontakterat (använt avsedda verktyg?), för långt upptvinnat (max 12-15mm) eller skadad kabel/för snäv dragning. Paren måste hållas ihop för felfri överföring, det är själva principen för partvinnad kabel. Man måste alltså följa någon av standarderna som tar hänsyn till detta och inte bara koppla hursomhelst, även om det är lika på båda sidor. Blir det mycket omsändningar pga fel i överföringen kan hastigheterna sjunka dramatiskt. I detta fallet med jämnt 100 i överföring är det troligaste att bara två par fungerar, men det kan ju vara både dålig kontakt och par som inte sitter ihop.

Lägg upp några tydliga bilder på färdiganslutna uttag och hur installationen är dragen så kan vi direkt avgöra om det är rätt gjort eller inte.
 
Redigerat:
Passar kabeln ihop med kontakten? Olika cat standarder har väl olika tjocklek på ledare? Var hos en som hade de problemet med renova ”keystones”.

Rätta mej om jag är ute o cyklar...
 
R
Instämmer med de som vill ha bilder på de färdigkontakterade uttagen.

Dessutom är det en sak till som måste uteslutas, hur långsökt det än må vara. Är patchkablarna OK? Har du testat med någon annan kabel än de fyra korta som man ser på bilden. Det KAN ju vara så att du fått en dålig batch.
 
T T2 skrev:
[bild] Den här kabeln har vi mellan uttagen
Och det är den kabeln du oxå testar med när du kopplar dig direkt till switchen samt testat alla fyra och får 1gbit eller drar du ut dom från switchen och testar med en annan kabel än dessa fyra.
 
MultiMan
En sak jag kom på till. Eftersom det inte uppenbart (kan inte direkt tolka koderna) framgår om det är solid installationskabel eller flertrådig patchkabel vi tittar på, vilket är det? Till fasta uttag och installationer ska det användas en-kardelig/solid kabel, annars riskerar kontakteringen att bli instabil, något jag råkat ut för flera gånger, speciellt efter en stunds användande.

Alla dessa frågor hade fått sina svar med riktiga bilder på installationen.
 
MultiMan
Jag har en kabeltestare som jag köpt från Kjell, visserligen lite dyrare och för 15 år sedan, men den gör fortfarande sitt jobb på ett bra sätt. Ibland missar man någon enstaka kontaktering trots rätt verktyg och vana.

Den kollar ju dock tyvärr bara att det är kontakt, inte hur kabeln fungerar i drift.. Måste man kolla kablar som inte uppfyller specifikationerna, ligger i extrema fält, är för långa, för snävt dragna osv, så krävs oscilloskop, där Fluke t ex har toppengrejer men då kostar det.
 
Många nätverkskort kan agera kabeltestare. Kolla om du har något separat program eller något i datorns bios. Moderna kort kan dumpa alla parametrar som de mäter upp under drift.

Mitt intelkort på laptopen kan t.ex ge avstånd till de flesta skarvar samt längd på alla paren till avbrott eller kortslutning.
 
Redigerat:
T T2 skrev:
För att svara på några frågor:
-Finns inga brandväggar alls
-Antal IP spelar ingen roll, kör vi via uttag max 100, direkt i omvandlaren i samma port 600-700
Märker också att det tar längre tid att få en IP i uttagen än i omvandlaren, ska kolla detta med duplex
Frågan kring brandvägg vsr nog inte om du hade en eller inte (med fyra kablar ut från fiberlådan är det uppenbart) utan mera Varför du inte har det. Tiden är förbi när man kan ha ett lan uppkopplat mot internet utan brandvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.