Hej!

Någon som har erfarenhet av dessa? Tänkte använda som frånluftsfläkt till biorum om 15 kvm i garaget. Det är isolerat och element installerat, men känner att självdraget ibland inte räcker till.

Funkar det att köra den första varianten men installerat mot norrläge tro? Eller bättre att ta den dyrare och sätta solcellen i taket? Låter de högt tro?

Väggventil med inbyggd solcellspanel och vit ventilationstrumma för inomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ventilation.se/vaggventil-solcell/p-3030.htm
895:- går att köra i både till- och frånluftsläge, inbyggd solcell, ingår rör och ventil (smidigt eftersom jag även saknar dessa för tillfället!)


Solcellsdriven frånluftsfläkt med inbyggd solcellspanel och tillhörande kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/solcellsflakt-sunventic-210s.html
1203:- går bara att köra i frånluftsläge, går att lossa solcellen och sätta på exempelvis taket

Tack för all hjälp, rekommendationer och tips jag kan få :)
 
Hur gick det med ventilationen, är du nöjd med de solcellsdrivna fläktarna? Jag funderar på en sådan till uterummet.
 
Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha fläkten solcellsdriven om man inte ska ha den på en plats där det helt saknas el?
 
Anledningen för mig är att den triggas av solen, som gör det för varmt i uterummet. Dessutom behövs då ingen fast eldragning göras och den kan placeras på fler ställen än en med fast elinstallation.
 
  • Gilla
Mr-Thom och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Helt perfekt i tex sommarstuga etc..

Biltema har solcellsfläktar..

[länk]
Ah, i sommarstuga är det såklart praktiskt!
 
Brainspace Brainspace skrev:
Anledningen för mig är att den triggas av solen, som gör det för varmt i uterummet. Dessutom behövs då ingen fast eldragning göras och den kan placeras på fler ställen än en med fast elinstallation.
Jag vill inte vara en party pooper, men jag tror inte du kommer få någon nämnvärd effekt med en så låg effekt på fläkten. Ett räkneexempel:
Säg att fläkten i fullt solsken flyttar max 20 m3 luft i timmen. En m3 luft kan bära 0,00036 kWh energi per grad. Säg att utomhusluften är tio grader svalare. Fläkten minskar då värmen med 0,00036 * 20 * 10 = 72 W (eller 0,072 kWh/h). Solen som skiner in genom ett fönster värmer med cirka 1000 W per kvadratmeter. Jag tror inte skillnaden ens går att mäta, och än mindre känna!
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Fläktmotorn drar säkert 2W också, så kyleffekten blir bara 70W... :)
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Bra med en konkret uträkning. Det tycks som många har en övertro på dessa små fläktar (läs ex. PAX-fläktar) för att fixa allsköns ventilationsproblem. Ska fläktar göra någon nytta i bostadsutrymme behövs större effekter, kanske 50-100 W och uppåt.
Med detta följder då också bullerproblem.
 
Denna sommar placerade vi helt sonika en simpel bordsfläkt i ett fönster till uterummet och det blev enorm skillnad Då vindkylsfaktrorn är en vesäntlig del av den upplevda temperaturen.
Jag skulle gärna höra från någon som faktiskt testat solcellsdrivna fläktar. Någon? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.