Ett steakhouse-tips är att doppa eller pensla smält smör på köttbiten innan grillning. Blir ett eldhav och mycket fin smak.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Har hört ett par erkända kockar som menar på att detta inte är sant, men det är väl som med grillsmak, det finns alltid åsikter som går isär.

Något jag planerat testa är att sear:a köttet först och sen grilla det över väldigt hög temperatur(med firestarter) så som man gör i denna videon :

[media]
En del säger ju att för att få grillsmak så behöver köttet ligga på en längre stund. Men här låter det som man får grillsmak efter bara några sekunder med extremt hög värme.
Det är säkert inte sant. Men det är ju vad som faktiskt sker enligt min enkla empiriska studie.

Det där med "Grillsmak" är något som jag överlåter åt experter och förståsigpåare. Jag är nöjd så länge det jag serverar tas emot med glädje och att folk är nöjda även efter att de har smakat.
Det går inte att marinera kött och liknande om det ska brännas på för full sula, utan det är ren och skär grillyta med lite salt på som gäller.

Men du tänker helt rätt, testa allt du kan testa. Nånstans på vägen så hittar man saker som kan vara roliga att bryta av med.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Idag beställdes en Genesis® II E-415 GBS, den kommer leverera mig god mat under många år framöver.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 4 till
  • Laddar…
Ett test som detta hade man velat göra :


Oavsett vilken man tycker smakar bra så har gasol fördelar som ändå gör det värt att äga en. Vi hade grillat MYCKET mindre om vi bara haft en kolgrill, gasolen är så enkel att komma igång med och avsluta, dessutom högre kontroll. Men ska jag tillaga något speciellt så kommer kolgrillen stå övers på listan ett tag framöver.
 
Till alla som tycker kol är långsamt så säger jag värmepistol. Absolut snabbaste sätter att starta en kolgrill.
 
A andersda skrev:
Till alla som tycker kol är långsamt så säger jag värmepistol. Absolut snabbaste sätter att starta en kolgrill.
Är det verkligen snabbare än skorstenständare?
 
Ja
 
Jag kan (tyvärr;)) inte säga emot, även om jag har lust.:cool:
Jag skaffade en skorstenständare för någon sommar sedan, o det var den bästa grillinvesteringen jag gjort.
(Nu skall jag bara investera i en grill med.:rolleyes:)
Tycker det går riktigt snabbt att få bra glöd på briketterna. Jag gissar på max ca 15 min tills det är klart att grilla.
O enkelt är det med.
Kommer ALDRIG mer köpa tändvätska.
Hade en bekant i helgen som använder ”värmepistol”. Han blev förvånad över hur snabbt det gick med skorstenständaren.
Han sade att det går snabbt att få glöd med värmepistolen, men sedan skall de ligga till sig o ”sprida” glöden jämnt över bädden.
Dessutom måste man stå o hålla i den.
Fast då kan man ju hålla öl i andra handen, så har man effektiviserat tiden.:p

Jag tror jag skall klocka tiden nästa gång jag skall använda den o se hur lång tid det verkligen tar.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Kan du länka? Hittar bara andra poster från typ 2011 som partar om testet men inget annat? Hittar också en del text där man säger att det gjorts massa blind tester men aldrig någon hänvisning till något. Hade varit extra intressant om det var erkänt folk som var med i testerna.
Vet inte om jag har kvar det numret men har ngr årgångar sparade. Får titta då jag får tid.
 
Hej kära Forum,

har precis köpt landställe och prioinköp är ju såklart en grill. Har tidigare haft Weber, både gasol och kol, men efter flytt till lägenhet så finns de inte längre i min ägo.

Jag sitter och velar, osäker på vad jag vill ha eg. Landat i att jag vill ha en kolgrill istället för gasol, av den enkla anledningen att är jag på landet så vill jag inte stressa, och dent krasst så har jag den extra tiden det tar :)

jag vill eg ha möjlighet till både direkt/indirekt och rökning - Nya weber mastertouch Premium fyller de funktionerna enl weber själva. Såg dock en review där killen var något restrektiv till rökfuntionen då det krävdes lite extra pill med påfyllning av vatten och svårt att se hur mycket kol det finns kvar.

Har även kollat in lite offset grillar - gillar funktionen men för en vettig sådan så springer priset iväg verkar det som.

Så frågan är, vad behöver jag för grill?

intressantast nu är https://bagarenochkocken.se/grillar...MI4JSknMWG4wIVS8KyCh2L4wD1EAQYASABEgIAXfD_BwE


Även spanat in typ Landman Vinson 200/300 - men verkar som att kvaliten är ytterst begränsad när jag läser runt lite, lätt till rost.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...MI6tGUsMWG4wIVBeWaCh0jnwfDEAQYCCABEgLlCPD_BwE


Även hittat denna på Hornbach

https://www.hornbach.se/shop/TENNEK.../6830906/artikel-detaljer.html#artikeldetails


med tanke på fritidshusinköpet är min budget rätt begränsad....

Hur bör jag tänka?

Tack på förhand
 
Redigerat:
Kan tipsa om att K-Rauta har 20% på hela sortimentet imorgon 27/7 för alla medlemmar. Kan förhoppningsvis bli ett kap där för någon av er.
 
F fireon skrev:
Kan tipsa om att K-Rauta har 20% på hela sortimentet imorgon 27/7 för alla medlemmar. Kan förhoppningsvis bli ett kap där för någon av er.
Oavsett om krauta kapar deras ordinarie priser med 20% är de alltid dyrare än vad man kan hitta på prisjakt.

Har flera gånger tänkt åka till krauta på grund av deras rabattdagar men varje gång jag kollat priset innan så har det ändå varit högre på krauta trots rabatt.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Oavsett om krauta kapar deras ordinarie priser med 20% är de alltid dyrare än vad man kan hitta på prisjakt.

Har flera gånger tänkt åka till krauta på grund av deras rabattdagar men varje gång jag kollat priset innan så har det ändå varit högre på krauta trots rabatt.
Jag sparade 1400 kr mot billigaste på prisjakt när jag köpte min grill på en sådan dag tidigare i våras. Men det beror ju såklart på vilken produkt det är och vad K-Rautas ordinarie pris är. Hoppas att någon hittar något vettigt iaf.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
F Felde skrev:
Även hittat denna på Hornbach

[länk]
Ursäkta lite off-topic här men att läsa i beskrivningen på ovan länkade grill "Max stekantal: Max 18 köttbitar" .. wtf? Måste vara den mest värdelösa informationen någonsin.

I övrigt ska du tänka: Sällan man blir missnöjd med en Weber. Har själv 2st 57'or, 1 pytteliten Gas Go Anywhere och en Q3200 (gasol) med rotisserie. Har ingen offset och ingen smoker men det kommer. Webers Summit charcoal grill center står också på önskelistan men den är en bit bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.