Någon som har en bra och billig lösning till hur jag ska få in en 11 mm sexkantadapter i min borrmaskin som tar max 10mm? Det är denna som jag inte får in:
https://www.k-rauta.se/produkt/sexkantsadapter-bosch-for-halsag-32x210mm/3165140087780

Först köpte jag en hålsåg, sen insåg jag att jag även behövde en sexkantsadapter för att använda hålsågen och kom nu inte och säg att jag måste köpa en ny borrmaskin för att kunna använda sexkantsadaptern!!
 
Har du ingen 11 mm 6-kanthylsa, som du kan sätta fast i borrmaskinen ?
 
Vilken storlek på hålsåg ska du använda, och vilket material ska du borra i?
 
Det är en feature, har din maskin 10mm Chuck är den nog för klen för hålsågen.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du ingen 11 mm 6-kanthylsa, som du kan sätta fast i borrmaskinen ?
Nej, men jag antar att det är något liknande jag måste köpa?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilken storlek på hålsåg ska du använda, och vilket material ska du borra i?
Hålsågen är 67 mm och ska göra hål i tryckimpregnerad regel.
 
A
Bästa lösningen är ju att äntligen få köpa ytterligare en skruvdragare, den här gången med 13mm-chuck!
 
R Rooney skrev:
Hålsågen är 67 mm och ska göra hål i tryckimpregnerad regel.
Såpass stora hålsågar behöver en lite kraftigare borrmaskin, och framför allt en lägre växel... (dvs en skruvdragare egentligen)...
Sätter du en sån i en vanlig borrmaskin som snurrar 1500-2000 rpm så får du ont i handlederna när det nyper, vilket inte är helt osannolikt i blött tryckt virke...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såpass stora hålsågar behöver en lite kraftigare borrmaskin, och framför allt en lägre växel... (dvs en skruvdragare egentligen)...
Sätter du en sån i en vanlig borrmaskin som snurrar 1500-2000 rpm så får du ont i handlederna när det nyper, vilket inte är helt osannolikt i blött tryckt virke...
Jag har en skruvdragare också, men den går även den bara till 10 mm. Jag ska bara göra ett hål i en regel på 45mm. Hålet har redan kostat mig över 300 kr!

Borde inte en av dessa hylsor göra jobbet (den på 11 mm)?

https://www.jula.se/catalog/verktyg...GyaoNYXD71xNWDoVd_NfcZMvwRoCHcUQAvD_BwE#tab01
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Är det just 67 mm hålet måste vara? En dosfräs 70 mm kan annars vara ett alt, den passar i 10mm chuck.
 
Sticksåg fungerar fint.
Annars fila ner skaftet, givet att du kan fila.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.