Hej!
Vad har ni installerat för kaminer och vad har dessa kostat (inkl. allt).

Tacksam för svar!
/ Anna
 
Fått ett pris på Contura 550 inkl allt till enplanshus 32000:-...
 
Vi ska ha en Handöl 10T i vårat enplans hus och den gick på 19.990 + 10.500 för rören upp. Om jag minns rätt :)
 
Jag har installerat en Jötul 602 som insats i min öppna spis med 90° böj + 90° böj med sotlucka
1,2 m rökrör m inmurningsstos,
pannkitt + drevgarn.
1 st varmluftsgaller i gjutjärn.
Totalt ca 8 000:-
 
Contura 680 P1, i ett 2-planshus. Montering, tilluft utifrån, sotarbesiktning för 48ksek.
 
Wiking nordic 2, skyltex på Silvan för 7000:- + täljstensplatta för 700:- . Skorsten tillkommer. Silvan kommer inte ha kvar wiking i sortimentet, då man planerar rejäl prishöjning. Sist jag var på Bauhaus hade de Wiking till ung samma priser som Silvan.
[url]www.wiking.com [/url]
 
aiskylos skrev:
Wiking nordic 2, skyltex på Silvan för 7000:- + täljstensplatta för 700:- . Skorsten tillkommer. Silvan kommer inte ha kvar wiking i sortimentet, då man planerar rejäl prishöjning. Sist jag var på Bauhaus hade de Wiking till ung samma priser som Silvan.

[url]www.wiking.com [/url]
Den var himla snygg! har varit inne på Contura, men Wiking känns som ett alternatv det med. Får åka till Bauhaus och kika.

/ Anna
 
F
Vi slog till på en Tulikivi 2200/4 inkl montage samt 6meter toppansluten NVI2000-skorsten exkl montage. 2kvm äkta täljsten som bottenplatta. Uteluftsanslutning.

Vikt på ugn 1870kg.

Pris 66'000:- varav ca 14000 är skorsten samt 7500 montage ugn.
 
Hej!
Har också funderingar på en kamin. Är det någon av er som har redogjort priset på era installationer som har användit sig av befintlig murstock, eller har ni monterat in en särskild skorsten? Tycker det borde bli billigare om man redan har en användbar pipa i murstocken!

 
Jag bygger två rörspisar just nu (kakelugn utan kakel). De är vedbesparande och ger bra värme. Materialkostnad ca 4000 kr/st. Eget arbete tillkommer.
Valter P
Rönninge

 
Vad skall man tänka på då?

Bygger 1½ plan med 120m2 på botten och 66m2 uppe. Har platta med golvvärme med FLVP
De flesta tycks köpa contura men har efter jämförelse fastnat för tulikivi.
Contura 150kg tulikivi 500kg.
Någonstans borde det vara bättre med hög vikt = massa täljsten.

Har även tittat på http://www.kaminexperten.com/
Någon som har några bra tips till en osäker braskamins köpare.

/Mats
 
mats99 skrev:
Vad skall man tänka på då?
Hur mycket man faktiskt kommer att använda grejerna. Dumt att köpa en Tullikiivi för minst dubbla priset av en Contura om man inte använder den i stort sett dagligen.

Ska man använda braskaminen för ren uppvärmning så kan det vara värt att satsa på en rejäl skorsten, t ex en blockskorsten som Isokaern istället för stålskorsten. Om man får (peppar,peppar) soteld i pipan så kan isoleringen runt en stålpipa ge med sig och man kan i värsta fall bli tvungen att byta hela skorstenen.

Om man ska köpa en riktig täljstensugn så är underlaget viktigt pga vikten. Jag ville ha en Tullikiivi men det var svårt att få till ett bra fundament hos oss så det blev Contura (med stålskorsten ::) ) Nu visade det sig att vi inte använder spisen så mycket så vi sparade ju in pengarna iaf........
 
Tja dagligen & dagligen.. Tänkte kanske inte elda var dag men definitivt lite mer än bara myspys faktorn.
Plattan är inga problem då den inte är gjuten ännu, men stålskorsten lär det bli.
Har ett par goda vänner med en Countura 550 och han säger att det räcker för tillfället men skall man ha lite varmare under en längre tid så måste man ha mera sten. Får väl ta en vända runt igen till alla braskamins säljare.. :-/ Hade nästan bestämt mig för Tullikivi kaminen.. men nu..
 
Tullikiivi är ju åndå mycket snyggare än Contura, köp!!!! ;)
 
mats99 skrev:
Har ett par goda vänner med en Countura 550 och han säger att det räcker för tillfället men skall man ha lite varmare under en längre tid så måste man ha mera sten.
Vill man inte ha täljsten så finns ju alternativet att köpa en vattenmantlad kamin och koppla den till en mindre accumulatortank. Denna kan sedan dockas mot frånluftsvärmepumpen (om den stödjer det). Tanken är då att man använder kaminen för att ta topparna när elpatronen i frånluftsvärmepumpen annars skulle ha används.

http://www.nibeonline.com/pdf/411677-2.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.