K
Efter 5 år i huset ska jag nu ta tag i garageporten som då och då läcker in vatten då det blåser åt fel håll. Dels under gummilisten men även på sidorna, vid smygarna.

Under gummilisten, på betonggolvet, tänkte jag limma en gummitröskel så borde det vara löst.

Sidorna, hur gör jag där? Som det är nu har jag kladdat på silikon i omgångar för att täta det värsta. Brädorna står dikt an mot betonggolvet/metallklacken och suger således upp vatten, och låter vatten sippra fram under väggen.

En tanke jag har är att blanda lite betong och forma ett litet fall på sidorna och kapa de nya smygbrädorna en liten bit ovanför "fallet". Alternativt ett litet fall och en bit plåt bakom de nya brädorna.

Några tankar?

Vit garageport med synliga skador och vattenläckage vid tröskel och sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sliten garageportkant med synliga skador och vattenspår vid gummilisten och brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garageportens nederkant med silikontätade smygbrädor mötande ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på garagegolv och dörrtröskel där gummilist och betong möts, potentiell vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad vägg med vattenläckage vid garageport, synliga betonggolv och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hadde samma problem och limmade en list som den i länkan mot betongen. Är nu inne på 3de försöket med limmen. Först testade jag med PL400, det släppte efter ett par bilöverfarter. Andra försöket var NoMoreNails (bara för att jag råkade ha en sån tub över). Det höll inte heller. Nu testar jag med sanitetssilikon, sånt som man limmar toastolar med. Det har klarat sig några veckor nu, återstår väl att se hur länga...
 
Ah, jag såg inte den på hemsidan då jag handlade. Kanske trådstartaren kan testa den och rapportera hur den funkar.
 
Finns nog inga täta portar på det viset. Lösningen är nog mer att man får förhindra att det regnar så mycket där och att det som är utanför porten lutar utåt och inte inåt.
 
Jag fick rådet att lägga ett par cm-höga trälister strax innanför garageporten och fylla på med fogmassa mellan listerna:


Schematisk illustration av trälister som gränsar för fogmassa vid garageport för att hindra vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När massan stelnat tog jag bort listerna och fick ett cm-högt hinder som hindrar vatten från att rinna in på garagegolvet men som går lätt att köra över.
 
Hur håller det och vilken fogmassa använde du?
 
@asfaltsbarn1: Oj, det var fyra år sedan jag lade dit det, så jag kommer inte ihåg vad det var för sort, men det var något som blev hårt, så det var kanske mer som cement, typ. Det har hållit bra i alla fall, och hindrar regnvattnet från att rinna in.
 
R PasiKoo81 skrev:
Denna funkade för oss i gamla garaget.
[länk]
Ha, ha, skön marknadsföring när man drar upp varenda en tråd som finns om garageportar... strunt samma om de är tio år, chansen finns ju att någon går till Pasi i Södertälje och handlar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.