B
Grannen fick tag på en gammal fickkniv men vi har svårt att tyda märkningen på den. Någon som känner igen?

Närbild av en gammal fickknivs klinga med otydlig märkning mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en öppen gammal fickkniv med svårtolkade märkningar på bladet, hållen av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det nedre ordet är i alla fall Sheffield. Där fanns många knivtillverkare så nu gäller det att tyda namnet ovanför.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Det lär finnas en bok som heter någonting i stil med Sheffield Directory som tar upp alla de gamla metallföretagen i stan....... men jag har aldrig sett boken i verkligheten

1823 fanns det en James Cox som tillverkade fällknivar i Sheffield enligt denna bok:
https://books.google.fi/books?id=d5...=onepage&q=cox pocket knife sheffield&f=false

Om det står GAB. COX på din kniv är det sannolikt någon Gabriel Cox..... kan det vara en efterföljare?
 
Redigerat:
B
H heimlaga skrev:
Det lär finnas en bok som heter någonting i stil med Sheffield Directory som tar upp alla de gamla metallföretagen i stan....... men jag har aldrig sett boken i verkligheten

1823 fanns det en James Cox som tillverkade fällknivar i Sheffield enligt denna bok:
[länk] pocket knife sheffield&f=false

Om det står GAB. COX på din kniv är det sannolikt någon Gabriel Cox..... kan det vara en efterföljare?
Si där, schysst!
 
Fast det behövs mera forskning för att få fram om min gissning stämmer.

Jag kom så långt som att James Cox småningom blev James Cox&Sons så frågan är vad det blev sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.