Vi har en bekant som ska hjälpa oss med badrummet. Han är från Polen och vi tänkte att det är lika bra att han köper med material från Polen eftersom det är såpass mycket billigare. Reglerna är inte lika strikta där som i Sverige så normalt när han bygger badrum där blandar han lite mellan de godkända systemen för att få det bästa från varje värld. Lim från en tillverkare och något annat från en annan tillverkare osv... Jag har förstått att det inte är godkänt i Sverige utan det är ett system som gäller. Han har kört mycket med Mapeis rollbara system men det finns inte att köpa där. Deras foliesystem finns däremot men han säger att han har dåliga erfarenheter av det.
Några här som har något positivt eller negativt att säga om mapeis foliesystem?
 
Det finns inga tvingande lagar omkring badrumsrenoveringar. Gör vad du vill.
Det som är av intresse är om du anmäler skada och begär ersättning från ditt försäkringsbolag. De kan då reducera ersättningen om utförandet inte är utfört på ett fullgott sätt.
 
E etompau skrev:
Det finns inga tvingande lagar omkring badrumsrenoveringar. Gör vad du vill.
Det som är av intresse är om du anmäler skada och begär ersättning från ditt försäkringsbolag. De kan då reducera ersättningen om utförandet inte är utfört på ett fullgott sätt.
Med godkänt menar jag ju enligt GVK, BKR och försäkringsbolagen. Jag har fått uppfattningen om att försäkringsbolagen vill att man följer en tillverkares instruktioner och då blir det ju att man håller sig till det märket helt och hållet eftersom de endast listar egna produkter i sina instruktioner. Har jag uppfattat det fel?
 
Diskussion omkring hur badrummet är renoverat och vilka grejor som har använts blir bara aktuellt vid ev. skadeanmälan.
Innan dess har försäkringsbolaget inga synpunkter. Så har jag uppfattat läget.
Givetvis är det ju bäst att göra arbetet så bra som möjligt och använda prylar som är vedertagen branschstandard här i Sverige.
 
Andreas266 Andreas266 skrev:
Med godkänt menar jag ju enligt GVK, BKR och försäkringsbolagen. Jag har fått uppfattningen om att försäkringsbolagen vill att man följer en tillverkares instruktioner och då blir det ju att man håller sig till det märket helt och hållet eftersom de endast listar egna produkter i sina instruktioner. Har jag uppfattat det fel?
Nej, du har uppfattat det rätt. I alla fall hela tätskiktssystemet måste vara enligt tillverkarens system och instruktion. Köp det i Sverige, kan inte var många tusenlappar att spara där.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Det blir ju ett par tusen ändå.


Frågan om erfarenheter kring Mapeis foliesystem kvarstår dock!
 
OFFTOPIC

Jag vill inte vara tjatig och starta trådar stup i ett så jag ställer en helt annan fråga här så får vi se om jag får svar.
Han som ska göra badrummet föredrar att använda sig av plåtreglar. Finns det någon nackdel med det när det handlar om badrum?
 
Nej, det är ingen nackdel. I alla fall givet att han sätter plyfa bakom gipsen.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.