H hyggabus skrev:
En aluminiumburk på en ståltråd tvärs en större hink. Burken skall snurra så lätt som möjligt så att då odjuret klättrar på , snurrar. landgången skall sitta i linje med ståltråden , inte tvärs som visas i bilden. Smörj burken med jordnötssmör. ( jag tejpade ostskivor på burken i brist på nåt kletigt, funkar det med.)
[bild]
Hur hanterar du den sedan?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Hur hanterar du den sedan?
Avlivning på snabbaste sätt.
Om den inte redan drunknat i den vattenfyllda(?) hinken.
 
  • Arg
  • Gilla
carin76 och 1 till
  • Laddar…
Antingen bär man hinken nånstans och släpper råttan eller så tar man livet av den. Om jag fattat det rätt får man inte dränka den i hinken då det klassas som djurplågeri.
 
  • Gilla
carin76 och 4 till
  • Laddar…
Du har väl något avtal i försäkringen, ring Anticimex så fixar dom det.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
K knipo skrev:
Råttor är smittobärare och kan därför göra människor sjuka.
Om de bestämmer sig för att gå in i huset så kan de förstöra väldigt mycket. Gnaga sönder elledningar, isolering och annat.
Vi hade råtta/or under stallgolvet för många år sedan. Den hade hittat ett litet hål i glappet mellan gamla och nya gjutningen och grävde fram makadam under betongen. Till slut försvann den/dem. Jag tror vi kunde tacka katten för det. Råttfällor hjälpte inte.
Så om man ser en råtta hemma, försök bli av med den så fort det går.
Om det är råttor tillhör det ovanligheterna att katter försöker fånga dem. Sorkar och möss däremot är katter mästare på att ta hand om.
 
Kom ihåg att förankra råttfällan med ett snöre - annars blir det lätt så att en skadad råtta drar sig in under trallen för att dö.
Luktar. Inte. Smultron...
 
N
K knipo skrev:
För kännedom utrotar jag obönhörligen även möss som tar sig friheten att ta sig in i huset.
Katterna gör sitt utomhus. Det är den största anledningen till att vi har katter.

Detta tillför kanske inte TS så mycket, så jag lägger ned den sidodiskussionen.
Min rekommendation till TS är att bli av med råttorna, oaktat eventuell smittospridning eller annat, så fort det går.

Lycka till.
Konstig anledning att ha djur att ha dem primärt som fångare av möss. I min värld har man husdjur av kärlek till djuren och inte i första hand som skadedjursbekämpare.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
N
M Michael_P skrev:
Tack för allas synpunkter ! Köpte en råttfälla , hittills ingen ”napp”. Att skaffa katt är inte aktuellt på grund av pälsallergi i familjen . Efterlyser fler ”husmortips” .Hörde att ett ogräs kallad ”hundkex” avskräcker råttor , stämmer det? Övriga tips av detta slag emotses med tacksamhet , känslan att det bor ett/flera otrevliga skadedjur under vår altan är inte trevlig....
Bra för en katt skaffar man inte bara för att bli av med råttor och möss. Den skaffar man för att det ska bli en älskad familjemedlem.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
N
H hyggabus skrev:
En aluminiumburk på en ståltråd tvärs en större hink. Burken skall snurra så lätt som möjligt så att då odjuret klättrar på , snurrar. landgången skall sitta i linje med ståltråden , inte tvärs som visas i bilden. Smörj burken med jordnötssmör. ( jag tejpade ostskivor på burken i brist på nåt kletigt, funkar det med.)
[bild]
H hyggabus skrev:
En aluminiumburk på en ståltråd tvärs en större hink. Burken skall snurra så lätt som möjligt så att då odjuret klättrar på , snurrar. landgången skall sitta i linje med ståltråden , inte tvärs som visas i bilden. Smörj burken med jordnötssmör. ( jag tejpade ostskivor på burken i brist på nåt kletigt, funkar det med.)
[bild]
Knappast vare sig tillåtet eller humant om hinken är vattenfylld.
 
  • Gilla
carin76 och 3 till
  • Laddar…
N
K knipo skrev:
Avlivning på snabbaste sätt.
Om den inte redan drunknat i den vattenfyllda(?) hinken.
Vattenfylld hink är knappast vare sig humant eller tillåtet. Tycker du själv det är en bra metod att ett djur skall lida en kvalfull död genom drunkning?
 
  • Gilla
carin76 och 3 till
  • Laddar…
Att det finns vilda djur utomhus är nog inget man bör få panik över. Däremot kan det vara bra att se till att dom inte bosätter sig där man inte vill ha dom. För att stoppa en råtta krävs punktsvetsat stålgaller med högst 15 mm mellan trådarna (t.ex. hönsnät duger inte). Sedan bör man se över att man inte matar dom, t.ex. fågelbord, kompost eller sopor.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Bra för en katt skaffar man inte bara för att bli av med råttor och möss. Den skaffar man för att det ska bli en älskad familjemedlem.
Nja jag skulle nog påstå att skaffa en sönderavlad "familjemedlem" är mindre "humant" för djuret i fråga jämfört med ett par vanliga katter i landsortsmiljö.

Det är människans behov av vissa "älskvärda egenskaper" hos djur som har lett till alla stora problem som finns hos tex taxar med mera.

.D
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Hej !
Både jag och min kvinna såg flyktigt det som sannolikt var en råtta , som verkar bo under ett trädäck och angränsande häck och gran. Omöjligt att komma under trädäck för att verifiera / jaga bort den. Bifogar bilder. Vad ska vi göra?! Tacksam för tips!
Jag hade ett råttbo under stallet intill hönshuset,
Jag har Antisimex (genom hus och hemförsäkringen) och en gång när de var här när jag hade sett en råtta i stallet, sa killen att de egentligen inte åtgärdar råttor utanför boningshuset.
Så jag ringde till Nomus som skulle vara så bra.
Nop - deras betade majs åt de inte alls av, täckte över tre stycken ingångar med sand och grävde en ny ingång.
Kostnad runt 2000 kr.
Sen ringde jag till Antisimex som kom dagen efter och sprayade skum med gift i alla ingångarna som vi täppte igen. När råttorna får det på pälsen så slickar de i sig det.
Efter tre veckor hade de öppnat upp igen.
Så jag ringde tillbaka och han kom igen dagen efter - ingår i hemförsäkringen så ingen kostnad.
Denna gången fick vi alla.

Jag fick en råttunge i en fälla - men det var ren slump, jag skrämde den så den hoppade rakt in i den på bordskanten.
Det är SÄLLAN man får råttor i fällor och ska du veta var de går så du kan ställa dem längs väggarna - var 20 cm. SÅ de t behövs MÅNGA.
De gick inte ens i denna fälla som jag betade med rått kött och ställde precis vid den nya ingången de gjorde efter Nomus besök:
https://goodnature.co.nz

Bara för att du har sett en råtta betyder det inte att de har sitt bo just där - råttorna rör sig ca 50 meter runt sitt bo i födosök.
Första gången jag såg råttan bodde de inte hos oss utan - inte då - de kan ha fötts där då förra ägaren hade råttor ett tag och jag hittade resterna av de döda råttorna i stallet.
MEN HAR de etablerat sig hos dig - så är de inte lätta att göra sig av med - du måste hitta ingången de använder - filma in under altanen osv.
Råttor är EXTREMT intelligenta och skickar de yngsta medlemmarna att smaka på ny mat och kolla på nya saker - överlever testråttan - så är det fritt fram.
Och du måste se till att ni eller ingen granne har någon mat eller matrester tillgängliga för råttorna!
Jag hittade sedan en kattmatssäck de hade gjort hål i och gömt hålet så snyggt att jag inte såg det fast jag hade kollat!

Råttornas ingångshålor är ca 5 cm i diameter och kan vara avlånga.
Denna råttfälla dödade inte denna råttunge. Det var rena turen att den fastande i luften för annars hade den spläpat iväg sig själv och jag hade inte kunnat hitta den. Nu fick jag trampa ihjäl den själv.

Så mitt absoluta råd till alla som har eller tror sig ha råttor - ring försäkringsbolaget och fråga vilka ni ska kontakta. De flesta har kontrakt med Antisimex.

PS - Vi har tre katter, bor på landet och alla våra grannar har katter, utöver alla vilda katter som finns här.
Katter är inte alltid lösningen.
 
  • En råttfälla bredvid ett nyligen grävt hål i jorden som antyder en aktiv råttbo-ingång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fångad råttunge på en vit yta bredvid ett måttband och en skiftnyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag har hört att det bästa att använda som bete i fällor är Snickers - choklad och nötter ska tydligen gå hem hos gnagare ;)
Råttor fullkomligt älskar choklad sa Anticimex till mig
 
Katter ger sig inte på fullvuxna råttor. Däremot gillar inte råttor lukten av kattkiss. Jag hade råttor i garaget och eftersom jag var rädd att de skulle förstöra bilen (fast jag vet att möss är mycket bättre på det) så strödde jag bättre begagnad kattsand runt om i garaget. och utanför. Inte en råttskit sen dess (råttskit = tecken på att råttor hänger där).

Tanken på att tömma en råttfälla skrämmer mig mer än tanken på att ha en råtta i trädgården.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.