Inte riktigt relevant kanske men köpte några tilläggs skåp till ett kök i Spanien för inte så länge sedan. Det intressanta var att man kunde få alla skåp / dörrar i vilket mått man ville utan extra kostnad annat än centimeter kostnad! Dvs ett skåp som var 61 centimeter i bredd kostade 61/60 x pris för standard skåpet som var 60 cm. Skåpen var för övrigt i pris som IKEA. Nu är ju svenska löner lite högre än spanska så det påverkar väl att "billiga" kök inte görs i Sverige men det var en trevlig överraskning med priset i Spanien, kanske mindre kul att vara kökstillverkare arbetare i Spanien ;-(!
 
  • Gilla
Angie6605 och 2 till
  • Laddar…
W woden skrev:
Har även en lucka där vi ibland hänger diskhandduken på.
Det känns som ett effektivt sätt att ganska snabbt förstöra även den bästa luckan! ;) Häng handduken någon annanstans är mitt råd i all välmening.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 2 till
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Tack, vet du hur det är med flexibiliteten på IKEA ihop med andra vitvaror, spishällar osv?
Ska börja kika på stenskiva hos annan leverantör också . Vitvarorna kanske också är värt en titt hos andra leverantörer.
Det är lite knepigt att få ihop diskmaskin från andra leverantörer snyggt då dessa har högre sockel än IKEA skåpen.
Övriga vitvaror inga problem.
 
  • Gilla
Rolles
  • Laddar…
Hej! Jättenöjd med IKEA-kök, både sådant jag själv tillsammans med min äkta hälft (ingen av oss är hantverkare) satt in och sådant som satt där vi senare flyttade in. Vi valde dock vitvaror och blandare från andra (kända) varumärken, vilket kommenterades positivt av såväl rörmokare och elektriker som av mäklare och spekulanter vid husförsäljning. Vid nästa köksrenovering kommer vi att göra likadant. Lycka till!
 
Jag håller precis på att blåsa ur en lägenhet och har varit runt på Ikea, HTH, Kvik och Epoq (Elgiganten) och det finns för och nackdelar med alla leverantörer men tillslut föll valet på Ikea pga som någon nämner ovan det är lätt att komplettera och det är lätt att hitta nya luckor hos en 3:e part om man lessnar.

Jag var lite lat så jag valde att ta alla deras vitvaror också och detta kommer levererars idag och monteras närmsta dagarna så jag kan återkomma om hur det funkar. :)
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Håller med ang enkelheten med IKEA kök. Bra och väldigt prisvärt. Vi har byggt 3 kök och ett badrum med METOD stommar. 2st i sneda och vinda hus. I badrummet fick vi modifiera alla stommar då den höjd vi behövde ha, ej fanns. Ang blandare känns det bara som ett rykte att Ikeas skulle vara sämre. Vi har ej haft några problem hittills under 8-10 år. Lycka till!
 
Hej!
Vi har nyligen byggt nytt hus och valde då att sätta in IKEA-kök. Tittade på andra leverantörer också, bland annat sentens. Men i slutänden var det priset som styrde. Vi valde det gråa BODBYN och är helnöjda. Vi valde även IKEAs köksstommar och luckor till tvättstugan. Allting fanns med när köket levererades och var helt. Det jag rekommenderar är att titta på vitvaror, blandare och bänkskiva på annat håll. Vi ville ha laminatskiva och har hört flera som fått fel mått osv när bänkskivan levererats från IKEA. Vi valde Electrolux på det mest utom diskmaskin där vi valde ASKO, supernöjda! Men överlag så kan jag varmt rekommendera IKEA-kök!
 
Byggde ett metodkök hemma 2018 och är väldigt nöjd.

Just flexibiliteten med eventuella kompletteringar som krävdes när jag t.ex. tappade en stomme i golvet var toppen! Bara att åka och hämta. Leveranserna (Bring) sköttes klockrent. Kanske hade vi bara tur men all avisering funkade, de ringde innan de kom, passade tiderna osv. En leverans var restnoterad men leverans och avisering fungerade lika bra den gången också.

Vi köpte en bänkskiva i marmor från en lokal stenfirma. Inga konstigheter alls, de hade levererat flera stenskivor till IKEA-kök och de passade. Anledningen var främst att jag ville ha 70cm djupa bänkskivor, en annan infälld ho samt att vi ville ha natursten (även om just marmorn är känslig)

Vitvaror köpte vi endast ugn och micro från Ikeas "top-of-the-line-serie" pga att luckorna skulle passa i högskåpen utan modifiering. Dessa är tillverkade av Electrolux enligt tillverkaretiketter, bifogade instruktioner och support-dokument. Resten av vitvarorna tog vi från Siemens och Miele.

Ett tips är att skriva en frågelista inför besöket med köksplaneringen. Jag ville t.ex. ha extra passbitar och stödsidor för eventuella anpassningar och det ordnades. Likaså beslag, dämpare mm. Återigen - vi hade kanske tur som fick hjälp av en duktig medarbetare men jag tror ändå att det är bra att tala om precis allt man har funderat på. Annars är det inte givet att man får in det i beställningen.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Att köpa Ikeas vitvaror är som att köpa Systembolagets franskt lantvin (finns inte längre). Det fungerar, men är knappast det bästa. För varje vara hos Ikea finns det flera hundra på övriga marknaden.
 
Du har fått många väldigt goda råd redan. Jag vill instämma i dessa. Läs dessa noga igen!

Har byggt två kök från IKEA senaste tre åren.

Satsa på blandare och vitvaror från annan leverantör. Valde nästan genomgående vitvaror från Siemens till båda köken (ej fläkt). Det som tog mest tid till första köket var att hitta en diskmaskin (inbyggnad) som passar till den låga sockeln och luckan. Vitvarusäljaren hade inte koll på detta.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag har samma erfarenheter som vissa skriver, måttbeställda bänkskivor är katastrof. Du tjänar nästan på att beställa egna skivor från någon annan leverantör om du kan kapa till dom själv, annars kan du ju anlita en snickare som gör det åt dig. Tar max nån timme skulle jag tro.

I övrigt så är jag helnöjd med deras stommar alla gånger jag byggt IKEA-kök, så smidigt att hänga upp alla stommar på en skena också, blir garanterat rakt. Vitvaror, inga konstigheter där heller tycker jag. Hoarna är bra. Blandare skulle jag nog välja något annat dock. Vi hade en blandare från IKEA en gång som fick sprickor efter ett halvår och började läcka vatten. Sedan dess har jag köpt Tapwell alla gånger, bra kvalitet och framförallt snygga. IKEAs blandare känns billiga.

Du tjänar ingenting på att köpa Marbodal eller liknande, allt blir bara dyrare och inget kommer se skillnad. Ett tips är att köpa handtag/beslag från annat håll, så ser det inte så mycket IKEA ut ;)
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Jag tycker Ikea är både bra och mycket prisvärt i jämförelse med andra kök.
Köpte dock bänskivorna, betydligt billigare på Bauhaus.(EK)
Gillar absolut inte skivor i sten, både kalt och hårt!
Träskivor är mycket behagligare, men det är ju en smaksak.
 
IKEA som kök är väldigt bra. Har precis satt in ett nytt och det blev perfekt. Inga problem med skivor eller mått och alla funktioner som belysning och mjukstängning finns som på dyrare kök. Men..vi valde inte vitvarorna. Vi utmanade oss själva genom att ta de dyraste på IKEA och jämföra med priser på nätet. Totalt blev det samma pris som IKEA men vi fick Siemens och Electrolux istället. Det tog tid men det var värt att hitta fina vitvaror till ”nätpriset” och de passade perfekt i stommarna.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Byggde ett IKEA Metod-kök för 4år sedan och det har fungerat kanon sedan dess.
Eftersom jag totalrenoverade så ritades köket och byggdes väggarna samtidigt så allt skulle passa efter IKEAs mått.

Valde dock riktiga stenskivor från Diapol och vitvaror från Husqvarna/Miele/Siemens.

Det bla jag gillar är den låga sockeln, bättre med +10cm i lådorna än tomrum under.
Och deras "lådor i lådor" (finns kanske hos andra med?).. en låda med front och sen innanför en låda till gömd.
 
  • Gilla
vickan11 och 2 till
  • Laddar…
Jag bygger nu och hade först tänkt komplettera IKEA med luckor från Picky Living men insåg att IKEAs luckor funkar fint.

Fördelen med bänkskåpen är att det blir en 10 cm hög låda ”extra” nackdelen är att rördragningen är knepigare.

Köpte inga vitvaror från IKEA. Viktigt ha koll på att diskmaskinen passar om du har en integrerad. Köpte en från Bosch med Variohinge som funkar bra.

Som många skrivit tog jag inte skivor och blandare men övrigt är riktigt prisvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.