Hej forumet,
vi har både utedass och förbränningstoa, men behöver hitta ett sätt att hantera pinkeriet utomhus på landet. Med gäster och ungar sker det lite varstans, det är inga jättemängder, vill ha det utomhus och
Jag har tänkt att man har en gammal plåthink, eller annat i ett skyddat buskage, sedan antingen gräva ned en lång slang med hål, eller? Har vatten i direkt anslutning, och har förstått att det är superviktigt att det ska spädas 1:10. vill naturligtvis använda gödningsmedlet för naturens bästa och så vill jag att det ska vara god hygien. När man googlar detta så kommer allt möjligt upp, därför tänkte jag höra hur ni löser detta.
Tack på förhand!
 
Är det tänkt att det ska funka för både män och kvinnor? Eller ska kvinnorna få pinka i utedasset? Med tanke på hink-idén antar jag det senare... ;) Jag hade tyckt det var fräckt om man kunde hitta en gammal urinoarränna på någon meter eller så. Där har man ju dessutom anslutningar för både vattensköljning och "avlopp". :D

Jag har en Villa Separett 9000 i min stuga och till den hör en tunna som urinen hamnar i, varpå man när den är full kopplar på en vattenslang och sedan sker en mix av ungefär 1:10 och resultatet ska man kunna vattna med. Kanske inte hade valt att vattna morötterna men blomplanteringar mår säkert bra av det. Ska säga också att en fläkt i toan även i viss mån suger luft ur tunnan så möjligen skulle en sådan lösning lukta lite grann. Eller mycket grann.... :thinking:
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Detta är en könskvoterad lösning där vi prioriterat kvinnors bekvämlighet före männen, det finns två inomhusalternativ för kvinnor: Denna lösning är utan sittplats, stående utomhus oavsett väder. Och som sagt med access till vatten. för att spä ut direkt efter produktion. Då ska man dessutom slippa lukt.

T ToRy skrev:
Är det tänkt att det ska funka för både män och kvinnor? Eller ska kvinnorna få pinka i utedasset? Med tanke på hink-idén antar jag det senare... ;) Jag hade tyckt det var fräckt om man kunde hitta en gammal urinoarränna på någon meter eller så. Där har man ju dessutom anslutningar för både vattensköljning och "avlopp". :D

Jag har en Villa Separett 9000 i min stuga och till den hör en tunna som urinen hamnar i, varpå man när den är full kopplar på en vattenslang och sedan sker en mix av ungefär 1:10 och resultatet ska man kunna vattna med. Kanske inte hade valt att vattna morötterna men blomplanteringar mår säkert bra av det. Ska säga också att en fläkt i toan även i viss mån suger luft ur tunnan så möjligen skulle en sådan lösning lukta lite grann. Eller mycket grann.... :thinking:
 
Varför inte en duschliknande historia med tex ett brädgolv med hål i, då funkar det även för kvinnor.
 
Problemet med alla såna här lösningar är att det kommer stinka urin. Utomhus på jorden tar bakterierna hand om urinen så snabbt att det inte bildas mycket olukt.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
rock_fc rock_fc skrev:
därför tänkte jag höra hur ni löser detta.
Är det inte bara att gå bakom något uthus och pinka? Tycker nog du krånglar till det i onödan.
 
  • Gilla
magnuse74 och 5 till
  • Laddar…
Jo, det hade ju varit det allra bästa, men det är en rätt naken tomt, med flera hus i närheten, så nästan överallt är det god insyn, samt den vanliga pinkplatsen, en syren, är nedklippt. Därav behovet av en smartare lösning med insynsskydd.

Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte bara att gå bakom något uthus och pinka? Tycker nog du krånglar till det i onödan.
 
Och varför inte en Separettinsats i dasset ? På köpet får man en varm sits, som även kan användas på vintern.
 
  • Gilla
Lennart 1951 och 2 till
  • Laddar…
rock_fc rock_fc skrev:
Jo, det hade ju varit det allra bästa, men det är en rätt naken tomt, med flera hus i närheten, så nästan överallt är det god insyn
Skulle någon form av skärmvägg i anslutning till ett uthus exempelvis fungera? Som någon skrev tror jag att lukten blir värre om man samlar upp kisset i en spann än om det fördelas över lite markyta.

rock_fc rock_fc skrev:
samt den vanliga pinkplatsen, en syren, är nedklippt.
Därför ska man alltid ha minst två syrener som klipps växelvis. :p
 
  • Gilla
  • Haha
andthe och 5 till
  • Laddar…
Jag gillar tanken med att ha en dedikerad plats som dessutom är lite mer "ombonad" än bara bakom uthuset - eller i mitt fall under granen. Kanske i onödan men ett lite roligt projekt och med potential att bli en liten snackis. Det är ju mycket roligare att pinka i en plåthink än att pinka på marken! :D
Å andra sidan är det rätt kul att stå under granen och pinka på all kirskål, som efterhand tynar bort och dör av all urin. :D Kan säga att under granen där jag pinkar finns inget grönt alls kvar nu. Luktar ingenting heller, men jag hade inte velat använd granvirket till något byggprojekt när granen så småningom avverkas. :rofl:

På samma sätt som urinen på marken tas om hand av bakterier, borde inte det även hända om man leder ner urinen i jorden?
 
  • Gilla
  • Haha
Puttrix_73 och 1 till
  • Laddar…
rock_fc rock_fc skrev:
Detta är en könskvoterad lösning där vi prioriterat kvinnors bekvämlighet före männen, det finns två inomhusalternativ för kvinnor: Denna lösning är utan sittplats, stående utomhus oavsett väder. Och som sagt med access till vatten. för att spä ut direkt efter produktion. Då ska man dessutom slippa lukt.
Helt rätt tänkt! Happy wife, happy life! :D
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
Spot on ToRy, det är ju trots allt ett byggforum! Kul, snackis och fokus på hållbarhet är nyckelorden.
Att det kräver investeringar i form av grävverktyg, och annat kritiskt gör inget;)


T ToRy skrev:
Jag gillar tanken med att ha en dedikerad plats som dessutom är lite mer "ombonad" än bara bakom uthuset - eller i mitt fall under granen. Kanske i onödan men ett lite roligt projekt och med potential att bli en liten snackis. Det är ju mycket roligare att pinka i en plåthink än att pinka på marken! :D
Å andra sidan är det rätt kul att stå under granen och pinka på all kirskål, som efterhand tynar bort och dör av all urin. :D Kan säga att under granen där jag pinkar finns inget grönt alls kvar nu. Luktar ingenting heller, men jag hade inte velat använd granvirket till något byggprojekt när granen så småningom avverkas. :rofl:

På samma sätt som urinen på marken tas om hand av bakterier, borde inte det även hända om man leder ner urinen i jorden?
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
rock_fc rock_fc skrev:
Att det kräver investeringar i form av grävverktyg, och annat kritiskt gör inget;)
Helt rätt! En minigrävare eller två bör det finnas på alla lantställen! :p
 
  • Gilla
KTK
  • Laddar…
rock_fc rock_fc skrev:
Jo, det hade ju varit det allra bästa, men det är en rätt naken tomt, med flera hus i närheten, så nästan överallt är det god insyn, samt den vanliga pinkplatsen, en syren, är nedklippt. Därav behovet av en smartare lösning med insynsskydd.
Synd att ni klippte ner syrenen. Det ska man inte. De ska gallras. Man bestämmer hur många årsväxter hög syrenen ska vara, sedan gallrar man bort lagom mycket varje år, då blir den tät och fin och blommar varje år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.