Hej alla.
Har en fjällstuga som stått oanvänd ca 10 år iaf. Den står på balkar som står på plintar.
Allt är fint i den förutom en sak jag upptäckte igår.

Huset har sjunkit men ej runt murstocken så på golvet runt den har det bildats en upphöjning.
Det ligger spånskivor sedan en ful plastmatta av nåt slag. Planen va att Riva ut den och lägga nytt golv men vid närmare koll igår såg jag huset måste ha sänkts.

Inga problem med dörrar och fönster de fungerar att öppna stänga så jag gissar jag vill först testa att höja det med domkraft.

Frågan är om det skulle va möjligt eller om det ev stått såhär för långe så det skulle göra mer skada vid ett försök?

Vad behöver man för utrustning?
Jag testade att igår att sätta dit ena plinten som ramlat bort
Gick fint med den domkraft jag har men känner väl att jag inte har kunskapen att få det så rakt som det bör bli genom att bara gå runt och höja lite på måfå.

tidigare ägare berättade om att de haft en vattenläcka från taket som är åtgärdad sedan länge. Det är runt området vattenläckan skett som upphöjningen är.

Vart börjar man nånstans?
 
Sannolikt vilar huset både på plintar och på murstocken. Plintarna eller deras underlag har sjunkit men inte murstocken. Egentligen är det fel att huset vilar på murstocken, hade det inte gjort det hade huset satt sig jämnare. Det är svårt att säga något om orsaken till sättningarna utan mer information om hur plintarna är byggda och hur marken de står på ser ut.
 
Om vi förutsätter att du hittar och kan förhindra orsaken till sättningarna - om de inte redan har avstannat - så är det egentligen inte tekniskt svårt att höja huset och få det i våg igen. Har du bara tillräckligt starka domkrafter under tillräckligt många lyftpunkter så handlar det "bara" om att lyfta alla domkrafter i jämn takt till den nivå du vill ha. Jag antar att du inte har möjlighet att ha koll överallt samtidigt? I så fall skulle jag skaffa ett vattenSLANGpass, markera ett antal mätplatser runtom i huset, ute eller inne spelar inte så stor roll, plus en referenspunkt som är den nivå du vill uppnå. Sen lyfter du varje domkraft några få millimeter i taget, mäter alla punkter, lyfter låga punkter något mer än höga punkter, mäter runtom och fortsätter så tills alla punkter är på samma nivå som referenspunkten.
Been there, done that! Fast jag kunde mäta med laserpass inomhus då det inte fanns några innerväggar alls...
 
Ok vi testar. Jag skall införskaffa ett slangvattenpass.
Är mest på ena kortsidan av huset som det lutar. Skiljer iaf 4-5 cm från högsta punkten på ”bulan” som nu syns på eldstaden till hörnen.

Är det möjligt att fixa om man kanske är 2-3 personer som hjälps åt att höja huset sakta och försiktigt.

Måste läsa på om slangvattenpass hur man jobbar med det.

Tror inte detta är något som skett nyligt utan att detta skett successivt under en längre period.

Dock är jag orolig om ”bulan” vid eldstaden kommer kvarstå om spånskivorna satt sig och jag måste riva upp allt det.
 
Problemet om det är så att plintarna fortfarande sjunker är ju att de kommer fortsätta sjunka efter att du höjt huset. I värsta fall kanske du behöver nya plintar som står på en stadigare grund?

Jag tror inte det är något problem att fixa på 2-3 personer. Jag hade iofs hjälp av 9 pers på 11 domkrafter, men går ni runt och höjer några få millimetrar i taget kommer det funka ändå. Det kommer knarra och gnissla en del från huset förmodligen men det är naturligt.

Huruvida bulan vid eldstaden kommer bestå är svårt att säga såklart. Det beror nog på hur skarp deformeringen är idag och hur väl den är fäst i bjälklaget/underlaget. Men det är klart, den deformering som skett under flera år kommer du försöka backa på kanske några timmar... Förutsättningarna är rätt goda att något i spånskivorna ger sig... Å andra sidan; vad är alternativet? ;)

Ett slangvattenpass är inte alls svårt att jobba med men det är nästan en förutsättning att man är två, i alla fall i den här tillämpningen. Slangen ska vara genomskinlig i båda ändar, naturligtvis fyllt med vatten - utan luftbubblor, och med nivåmarkeringar i båda ändar där man kan läsa av vattennivån. Den ena änden fästs vid referenspunkten och sen gäller det att få vattnet i samma nivå i båda ändar när nivåmarkeringarna på slangen "linear" upp med referenspunkten och mätpunkterna. Typ så. :D
 
Som sagt, det är ingen mening med att diskutera metoder för att lyfta huset innan orsaken till sättningarna blivit karlagd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.