Fruktsallad
Jag har börjat fundera på robotgräsklippare men när jag kollar lite hemsidor på gardena, HG och Robomow så finns det inga bra dealar. Är det för sent på säsongen att få med installation? Eller ett hus?

Jag skulle gärna vilja få den installerad och få det (eller något annat) på köpet men det känns som om jag skulle beställt detta i april/maj och inte efter midsommar då de sålt slut på alla modeller.
När är bästa tiden att köpa robot och få en bra kampanj och pris?
 
Bauhaus har just nu bra priser på åtminstone Gardena. Installationspriser har jag ingen koll på!
 
Att installation skulle ingå i priset har jag nog inte sett. Alla installationer ser olika ut och skulle handlaren göra kabeldragning och inkoppling "gratis" så lär dom gå med förlust på varje affär dom gör.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Prishistoriken på ett par slumpmässigt valda klippare på prisjakt.se antyder rätt stabila priser, men skulle jag leta efter en deal skulle jag hoppa på rea i fysisk butik på slutet av säsongen på någon klippare som de har för många kvar av. Lite som med trädgårdsmöbler alltså.

Sen är det ju som det är med sådana reor, det är ju inte säkert att det är det man vill ha som finns kvar.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
ullet
Granngården erbjuder fortfarande fri installation, men dom har inte alla märken av klippare däremot.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Så den bästa dealen är att köpa en robot via lägsta pris på prisjakt, och sen köpa till installation vid sidan av när man fått hem roboten? Om man nu inte vill låta granngården installera en ganska okänd-robot som de just nu säljer med installation?
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Jag har börjat fundera på robotgräsklippare men när jag kollar lite hemsidor på gardena, HG och Robomow så finns det inga bra dealar. Är det för sent på säsongen att få med installation? Eller ett hus?

Jag skulle gärna vilja få den installerad och få det (eller något annat) på köpet men det känns som om jag skulle beställt detta i april/maj och inte efter midsommar då de sålt slut på alla modeller.
När är bästa tiden att köpa robot och få en bra kampanj och pris?
Fri installation just nu.
Så visst finns det.
Vet inte om det är i närheten av dig dock.

https://www.blocket.se/blekinge/Oppet_hus_lor_29_6___EU_Moppen___MC_86003373.htm?ca=23_8&w=2

Skärmdump av ett foruminlägg på blocket.se om öppet hus med erbjudanden på trädgårdsutrustning, inklusive robotklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Granngården just nu.


Reklamskylt för erbjudande på robotgräsklippare med installation på Granngården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skylt för erbjudande om robotgräsklippare iMow MI 422.0 för 10 990 kr med installation på köpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad kostar en installation?
Grön Viking iMow MI 422 robotgräsklippare med prisspann och recension på PriceRunner webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar inte vara de bättre klipparna som säljs med fri installation. Jag skulle akta mig för att köpa något jag kanske inte vill ha för att det ingår något jag vill slippa göra själv.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Fruktsallad
Viking Imov har jag inte hört talas om. :/ Jag behöver Huskvarna eller gardena för jag ska våga köpa tyvärr.
 
Har bara sett kampanjer på robotgräsklippare på våren/försommaren. Clas Ohlson brukar tex ha 1000 kr rabatt (bla på Gardena) någon helg i maj.

Om jag vore du skulle jag köpt på nätet till lägsta möjliga pris och fixat installationen själv. Det tar max ett par-tre kvällar, lite beroende på vilken tomt du har.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
S
Jag ångrar att jag köpte med installation. När man inte riktigt vet hur det skall göras så är man osäker och då känns det enklast och säkrast att köpa. Tyvärr får jag nog göra om hälften av dragningen av begränsningsslingan eftersom installatören helt enkelt var för slarvig.

Mitt råd är att göra installationen själv. Det är faktiskt ganska enkelt och är väl beskrivet i manual och youtube-klipp.

Det jag skulle göra är att köpa den billigaste eldrivna motorsågen på Jula för de delar där slingan kan fräsas ner i marken. (Kedjan blir givetvis helt förstörd, men har du tur överlever resten.) Nergrävning hade jag velat ha längs altan och andra ställen där det ligger betongplattor.
All övrig sträcka så sätter man fast tråden med märlor. Det är i mitt fall där det kan finnas risk att jag vill kunna justera slingan. På vissa strategiskt viktiga ställen skulle jag velat ha några cm extra i ett nystan så att man enkelt kan få lite extra tråd utan att behöva skarva.

Installatören hos mig fräste ner slingan ca 10cm från betongplattorna och tyvärr klipper roboten inte riktigt bra de sista grässtråna längs kanten. Jag ser ingen nackdel i att roboten går långt in på plattorna så jag fattar verkligen inte varför installatören gjorde så.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Söderströms i Skövde (soderstroms.nu) har kampanj på huskvarna just nu.
 
Jag har köpt och själv installerat två robotklippare, och det är få gör-det-själv grejer jag kan komma på som en husägare kan ge sig på med ett lyckat resultat redan vid första försöket om man bara läser instruktionerna så man får en förståelse för hur systemet fungerar och vilka begränsningar som finns.

Om man däremotttrots allt mot alla odds misslyckas någonstans, tex har för glest mellan märlorna som man spikar fast kabeln med, (fråga inte varför jag vet...) så gräsklipparen råkar klippa av kabeln, eller att man i efterhand kommer på att man vill utöka ytan med mer kabel eller liknande, så fungerar det alldeles utmärkt att -om den råkat bli avklippt, eller man behöver utöka med mer kabel då- bara skarva ihop den med en vanlig skarvhylsa och sedan täta skarven med krympslang för att skydda mot fukt.

Vill man fräsa ner kabeln i backen håller jag med STB om att använda motorsåg och offra en kedja för ändamålet, kedjan kan med fördel sparas till framtiden om man vill fräsa fler spår - dom fungerar utmärkt till det långt efter att dom är så slö att man tror dom är bortom all räddning!

För sakens skull så ska jag säga att jag enbart har köpt Husqvarna då jag tydligen inte letar efter hus med någorlunda plana gräsmattor utan helst vill ha slänter lite överallt, och efter säkert 40h+ av letande på nätet kommit fram till att Husqvarna har minst problem med det, och min erfarenhet har faktiskt varit över förväntan på den punkten.

Jag har en kollega som har en helt plan tomt på ca 800m² som klipper den med en Viking imow som sköter det bra, däremot var han mindre nöjd i våras efter att han lämnat in den på vårservice och den dör två dagar efter han fått den tillbaka.
Då hade tydligen kretskortet brunnit upp, så det kostade halva nypriset att laga den...efter fyra säsonger.
Om det är vanligt på Viking har jag ingen aning om, däremot kan jag säga att jag inte har lämnat in någon av mina på service en enda gång hittills, jagsslipar upp eller byter knivar vid behov (man ser när grässtråna börjar bli dåligt avskurna) och i samband med det brukar jag borsta rent allt gammalt gräs med en diskborste - that's it.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.