Mac_attack
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jag har byggt 3 st Ikea kök (den senare modellen, Metod).
Jag tycker att det är ruggigt prisvärt.
Bodde ett kort tag i ett hus med Kvänum kök som var X-gånger dyrare. Helt pengar i sjön om du frågar mig.

Ikeas vitvaror är helt ok. Välj bland de dyrare. De billigaste känns väldigt tråkiga.

Det enda jag valt till köket som inte kommit från Ikea är blandaren. Där bör du köpa ett ”riktigt” märke.

Skulle jag köpa stenskiva hade jag nog funderat på annan leverantör också.

En stor fördel med Ikea tycker jag är att det är enkelt att komplettera själv om du något saknas eller om du ångrar dig kring något. Den flexibiliteten är värmt mycket tycker jag.

Något man kan göra också för att göra att köket känns mindre Ikea är att löp knoppar / handtag från annat märke; tex Beslag Design eller dyl.

Lycka till :)
 
  • Gilla
Josul och 17 till
  • Laddar…
Mac_attack
D Daaaaaniel skrev:
Jag har byggt 3 st Ikea kök (den senare modellen, Metod).
Jag tycker att det är ruggigt prisvärt.
Bodde ett kort tag i ett hus med Kvänum kök som var X-gånger dyrare. Helt pengar i sjön om du frågar mig.

Ikeas vitvaror är helt ok. Välj bland de dyrare. De billigaste känns väldigt tråkiga.

Det enda jag valt till köket som inte kommit från Ikea är blandaren. Där bör du köpa ett ”riktigt” märke.

Skulle jag köpa stenskiva hade jag nog funderat på annan leverantör också.

En stor fördel med Ikea tycker jag är att det är enkelt att komplettera själv om du något saknas eller om du ångrar dig kring något. Den flexibiliteten är värmt mycket tycker jag.

Något man kan göra också för att göra att köket känns mindre Ikea är att löp knoppar / handtag från annat märke; tex Beslag Design eller dyl.

Lycka till :)
Tack, vet du hur det är med flexibiliteten på IKEA ihop med andra vitvaror, spishällar osv?
Ska börja kika på stenskiva hos annan leverantör också . Vitvarorna kanske också är värt en titt hos andra leverantörer.
 
  • Gilla
Anders xxx
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Tack, vet du hur det är med flexibiliteten på IKEA ihop med andra vitvaror, spishällar osv?
Ska börja kika på stenskiva hos annan leverantör också . Vitvarorna kanske också är värt en titt hos andra leverantörer.
Spishällar är inga konstigheter - där såger du bara så stort hål i bänkskivan som du behöver.
Ikea-skåp är ju 60 breda, så det är heller ingen fara.
Det som kan bli knepigt annars är att när du sedan ska ha en lucka under eller över exempelvis en mikro. Hjälte en polare där vi behövde kapa luckan under en vinkyl. Vi kapade då luckan i underkant. I övrigt passade det bra.
Det mesta går nog att lösa, men kräver kanske lite mer eget snicker / anpassning. Men det får man nog förvänta sig generellt om man ska bygga ett kök. 100% plug and play blir det aldrig.
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
Huruvida det är värt att titta hos andra leverantörer generellt ang vitvaror vet jag inte.
Visst, en riktigt nice spishäll från Simens kanske jag kan förstå.
Men mikron, eller inbyggnadskyl?
I det dyrare köket som jag nämnde hade jag alla vitvaror från SMEG. Det gjorde mig i ärlighetens namn inte ett dugg lyckligare.....

Keep it simle är mitt förslag. Köp ingen jävla rymdraket till frys som kan göra iskuber och grejjer.

Ett enkelt snyggt kök där kyl/frys, diskmaskin etc är integrerat kommer man långt på. Lägg istället några tusenlapp en riktigt schysst stekpanna, bra knivar osv :)
 
  • Gilla
  • Haha
NorraS och 10 till
  • Laddar…
optimum
Jag byggde om vårt kök 2006 och blev IKEA som är nästan som nytt ännu.
Valde inte IKEA vitvaror utan det blev Husqvarna.
Helt perfekt men underlättar om köket är vinkelrätt vilket vårat var.
Noll delar saknades och skulle jag bygga nytt kök någon mer gång så blir det IKEA.
 
  • Gilla
dunlop och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Nu var det några år sedan jag byggde kök själv, men då blev det ett Ikea-kök och det var bra, riktigt bra. Där jag bor nu sitter också ett Ikea-kök, monterat av förrförre ägaren för 4-5 år sedan och det är inget fel på skåp eller så. Det jag inte gillar är just vitvarorna. Det är första gången jag provar vitvaror från Ikea, då de så att säga följde med huset. Jag är inte helt nöjd. De fungerar, men inte lika bra som jag är van med från andra boenden.

Diskmaskin: Skinande för 4995, tillverkad i Polen. Jag gissar att det är en Electrolux, för korgarna ser likadana ut. Placerar jag ett glas i den övre korgen så är sannolikheten närmare 100% att det välter när jag skjuter in korgen om jag inte smyger in korgen. Det är först när man har mycket disk så att glasen står emot varandra som det fungerar tillfredsställande. Det är dock inte det stora problemet. Problemet är att jag får torka disken för hand! Vanliga muggar som har en liten försänkning i botten har vatten i denna, vatten som skvimpar ut och blöter ner eventuellt torra tallrikar under om jag inte plockat ut dessa först. Nu kör jag "extra tork" och sköljmedel, vilket förbättrar det lite, men det är inte bra. Till förra huset köpte jag en Bosch för 6000 kronor 2017. Där blev disken torr, utan sköljmedel. Skulle jag välja så skulle jag hellre köpa Boschen även om jag fick Ikea-maskinen för 3000 kronor. Jag har en kamrat som har en äldre Electrolux-maskin och den påminner om Ikea-maskinen. Han får inte heller torr disk, men han reagerar inte för han är van.

Microvågsugn: Nutid (finns inte kvar i sortimentet). Den fungerar riktigt bra faktiskt, när man väl fattat något, då den inte på något sätt är intuitiv. Det stora problemet är dock att jag har svårt att se vad jag har för inställningar. Min syn är väl rätt ordinär för en person runt 45 år, och att ha mer eller mindre samma färg på text/symboler som man har för bakgrunden är för mig obegripligt. Om det är ljust och jag står i rätt vinkel går det bra. Ikväll fungerade det med hjälp av en ficklampa...

Ugn: Nutid (finns inte kvar i sortimentet). Ugnen är jag nöjd med, bortsett ifrån att den tar väldigt lång tid att bli varm. Ska jag värma till 200 grader så räknar jag med 10 minuter om jag ställer den på varmluftläge. Det kan vara både kortare och längre tid, jag vet inte då jag aldrig mätt. Det tar avsevärt längre tid än vår förra ugn som var en Husqvarna från ~2012. Jag löser det genom att ställa vredet på S, och när den blir varm så byter jag till varmluft. Haken är att S inte går att ställa temperatur på, utan det blir 250, då det gäller att byta i tid.
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Själva köksskåpen har jag bra erfarenhet av, sämre är det med deras måttsågade bänkskivor.
När vi byggde kök för några år sedan köpte vi allt på Ikea, inklusive bänkskivor. Det var inga normalmått utan allt var special. De hjälpte oss med ritning, mått och allt. Så långt allt bra.
När bänkskivan kom var den felsågad, så pass att det var ett stort hål i en vinkel. Givetvis fick vi ny. Men det tog lång tid. När den nya kom så kom även en Ikea-snickare o satte dit den.
Tyvärr var även den nya felsågad, så det blev ännu en ny leverans. O efter det ännu en. Tror vi fick fyra eller fem stycken. Efter ett tag började snickaren skämmas, o till slut skrattade vi åt allt.
Måste ha varit Ikeas sämsta bänkskiveaffär någonsin.
Det tog över två år innan det blev klart, o tyvärr blev det aldrig som det var tänkt. Ikea skyllde på tyskarna o senare på holländarna (tydligen de som sågade) men det struntade vi i. Mitt i allt bytte de leverantör så att bänkskivorna hade olika höjd.
Om jag skall ge positiv feedback till Ikea var att de försökte o försökte utan att knota, men det var jobbigt att hålla på att ringa o klaga, dra ärendenummer o förklara. För varje gång blev det ett antal samtal o det verkade som att ingen läste dokumentationen för vi fick berätta o förklara allt varenda gång.
Till slut fick vi pengarna tillbaka för bänkskivan ,som var ganska dyr, som kompensation.

Kan förresten ge ett varningens finger för Ikeas induktionshäll med. Det är (var då i alla fall) Whirlpool. Den lät väldigt mycket när den användes. Vi fick höra att det enbart berodde på vilka grytor/kastruller vi använde. Men vi testade på andra hällar o då lät det mindre.
Nu har vi en Siemens o den låter ingenting i jämförelse. Med exakt samma kastruller o grytor vill jag tillägga.
 
  • Gilla
MartinEricsson1 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Oavsett om ni väljer Ikea eller annan leverantör, så gör en ritning som ni vill ha och diskutera sedan med dem. Så gjorde jag när jag byggde mitt (Ikea)kök i min lägenhet för många år sedan. Jag tyckte jag gjort en bra ritning och det tyckte de också, men rekommenderade mig att byta plats på några saker. De är proffs och vet vad man ska tänka på med placering etc och jag är glad att jag gick igenom det med dem. Köket blev mycket smartare tack vare det, trots exakt samma skåp etc. Det var endast placeringen av diskmaskin/skåp etc som ändrades.
 
  • Gilla
Ulofven
  • Laddar…
tommib
Vi har byggt ett IKEA-kök för ca tre år sedan (Metod). Själva stommarna är inga konstigheter, de är typ samma som dyrare märken. Lådor är bra, har inte märkt några problem än trots att vissa belastas väldigt tungt (typ 35-40 kg i en 80 cm låda). Fronter är ok. Urvalet är lite begränsat men om det finns pengar så kan man ju köpa dem från någon annan.

Den stora nackdelen med stommarna är egentligen att man har IKEAs modulmått att jobba med och det är 20,40,60,80 cm. Passar det så är det fint, om det inte passar finns det inga alternativ förutom passbitar eller hemmabyggen. Samma på höjden. Detta är troligen en stor anledning till att det är billigare.

Vi har ugn och fläkt från IKEA. Jag skulle inte rekommendera det, eller några andra vitvaror från dem. Det är inget större fel på ugnen men fläkten är undermålig (Underverk).
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Hej!

Lutar åt att renovera köket och vi har kikat en del på IKEA-kök. Någon här med erfarenheter att dela med sig av?

Något som man bör undvika och köpa på annan plats? Hur är exempelvis vitvarorna?

För vår del lutar det åt Askersund:
[länk]

Bänkskiva Oxsten:
[länk]

Tack på förhand!
Har ett vedun kör och upplever att det är sämre kvalité på det än min mor och fars Ikea kök.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det är nu, men sist jag tittade på kök, så var den stora skillnaden mellan IKEA och de flesta övriga att IKEA har stommar med bredder i steg om 20cm. övriga tillverkare brukar kunna leverera i 10cm steg. Så du kan få en 70cm stomme osv. Även antalet höjdvarianter brukar skilja.

När vi byggde kök för snart 15 år sedan valde vi Culimar, som då var något lite dyrare än IKEA, men med mycket större flexibilitet. Och en suverän service. Vi ville ex. ha ett skåp som var i specialhöjd. Då fick vi betala för en högskåpsstomme och typ 300 kr för att få den modifierad. Ingen extra kostnad för luckan, som ändå specialbeställs även till standardskåpen. De har inga "säljare" som åker ut och tar mått osv. Utan man förväntas veta vad man vill ha. Men de hjälper till att översätta en ritning till plocklista. Då för 15 år sedan var de extremt billiga på bänkskivor.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Har satt upp några IKEA-kök och är nöjd. Det som kan saknas är vissa mått på stommar/luckor, dvs om du behöver skåp som har lite udda mått för att passa in. Då får man istället ta det som finns och sätta täckskiva eller dyl. Är man inte ok med det så får man nog betala mer för ett flexiblare kök.

Vitvarorna tycker jag fungerar helt ok. Köpte dock en induktionshäll från annat märke, "kostade på mig", den fungerar inte alls så bra som jag hade förväntat mig, så i efterhand så hade jag nog valt IKEA även där. Även bra med 5-års garanti.

Bra - Kundservice. Jag saknade några delar och kontaktade IKEA, det är aldrig några problem och sakerna kom på posten snabbt och utan extra kostnad! Om något har varit fel på vitvaror eller annat så har det aldrig heller varit problem. Kundservicen på IKEA är verkligen superbra.
Bodde ett tag i Bostadsrätt där tidigare ägaren bytt köket till IKEA. Efter nästan 5 år gick ett styrkort sönder i diskmaskinen, lyckades få tag på något som liknade kvitto från tidigare ägaren. IKEA såg till att fixa diskmaskinen utan knussel.

Bra - Hjälp att rita upp köket. Jag har gjort egna utkast i IKEAs planeringsverktyg, sedan tagit hjälp på varuhuset av personalen. Vi har då gått igenom allt, vilket varit uppskattat. Små saker som man inte själv tänker på har justerats vilket annars hade skapat problem.

Mindre bra - lacken på luckor. Känns tyvärr som om det är rätt tunn lack, lätt att det skavs bort. Speciellt känsligt verkar det var vid fukt, exempelvis vid diskmaskin. Har även en lucka där vi ibland hänger diskhandduken på, där kan man nu känna att ytan är knottrig.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Ett råd med 800 bänkstommar är att försöka hålla sig till max 200 höga lådor. Vi kör t.ex 800 som stomme under häll för grytor/stekpannor/etc ch det är bättre med flera lådor. Enklare och stabilare då det blir mindre plockande och inte så tungt.
400 höga lådor har vi enbart där det verkligen behövs och i 400/600 stommar.
Välj också till glassidor i 200/400 lådor så blir det enklare att maximera nyttjande.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Värt att tänka på är att IKEAs bänkskåp har en låg höjd på sockeln. Det skapar mer plats i skåpen men samtidigt kan det innebära problem med att det är trångt under skåpen.
Jag råkade ut för att befintliga avloppsrör var anpassade för högre höjd på sockeln vilket medförde att jag fick såga ur stommarna för att få plats med dessa.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.