Hej,

Varmvattnet har börjat strula.

Flödesgivaren fungerar - jag hör att det klickar i styrboxen när jag sätter på/stänger av varmvattnet.
Givaren fungerar, jag kan följa vattentemperaturen i styrboxens display.

Regulatorn rör sig ibland och ibland inte. Jag kan vrida den manuellt och då kommer det såklart varmvatten.
Det känns inte som om den kärvar utan mer som om att den inte reagerar på signalen från styrboxen.
Den öppnar en aning, men inte tillräckligt och ibland ingenting.
Om jag vrider upp manuellt och sedan stänger av varmvattnet på styrboxen så går regulatorn alltid ner till noll, så den signalen fungerar.

Är det regulatorn som behöver bytas?
Jag hittar inget artikelnummer eller märke, så vet inte var jag ska börja leta.

Tacksam för hälp!

///Peter
 
  • Fotografi av en sid ur en driftsinstruktion för ett Cetetherm Basic U21/U31-S värmeväxlingssystem, markerat där fel kan finnas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Peter Gredinger skrev:
Hej,

Varmvattnet har börjat strula.

Flödesgivaren fungerar - jag hör att det klickar i styrboxen när jag sätter på/stänger av varmvattnet.
Givaren fungerar, jag kan följa vattentemperaturen i styrboxens display.

Regulatorn rör sig ibland och ibland inte. Jag kan vrida den manuellt och då kommer det såklart varmvatten.
Det känns inte som om den kärvar utan mer som om att den inte reagerar på signalen från styrboxen.
Den öppnar en aning, men inte tillräckligt och ibland ingenting.
Om jag vrider upp manuellt och sedan stänger av varmvattnet på styrboxen så går regulatorn alltid ner till noll, så den signalen fungerar.

Är det regulatorn som behöver bytas?
Jag hittar inget artikelnummer eller märke, så vet inte var jag ska börja leta.

Tacksam för hälp!

///Peter
Har plockat isär regulatorn och identifierat felet...men vet inte hur jag kan lösa det.
Det är en "arm" från växellådan som aktiverar mikroswitchar som stänger motorn i ändlägena.
Problemet är att armen aktiverar den ena mikroswitchen nästan direkt, vilket resulterar i att motorn stannar.
Har tagit isär och satt ihop ett par gånger med samma resultat.
Ser inga defekter på kugghjulen i växellådan...
 
P Peter Gredinger skrev:
Har plockat isär regulatorn och identifierat felet...men vet inte hur jag kan lösa det.
Det är en "arm" från växellådan som aktiverar mikroswitchar som stänger motorn i ändlägena.
Problemet är att armen aktiverar den ena mikroswitchen nästan direkt, vilket resulterar i att motorn stannar.
Har tagit isär och satt ihop ett par gånger med samma resultat.
Ser inga defekter på kugghjulen i växellådan...
Regulatorn heter Siemens SQS359.04
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.