Hej! Får min Husqvarna Automower 105 imorgon och tänkte att den skall få parkera in under altanen. Frågan är bara hur man ska placera kablarna?

Gräsmatta med hörn av en altan klädd i trä, potentiell parkeringsplats under för en Husqvarna Automower 105.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla installationsmanualen.
 
Laddade hem den, men kunde tyvärr inte hitta hur man skulle göra om man parkerade den in under altanen tex. Hoppas någon gjort detta och kan svara.
 
  • Gilla
Mekan
  • Laddar…
Du bör nog inte ha den långt in under altanen utan den bör stå direkt vid hålet.
Beg. kablarna kan möjligtvis bli ett problem då de ska gå rakt ut från sidorna på laddstationen.
Guide drages rakt ut, ca 2 m.
 
Det är ju många som verkat placerat sina under altaner/trädäck så det måste väl ändå gå på något sätt. Nogon som gjort detta som kan dela med sig av sina erfarenheter av kabeldragning
 
Dra ut bg-kabeln i liv m stationen och sedan 45 grader ut till tänkt placering. Du får stå ut med att den krockar med kjolen på altanen.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jag saknar också denna information. Jag har antagit att funktionen ”Ställa in startpunkten” (som det i alla fall heter på Gardenaspråk) finns för att hantera just detta men speciellt tydligt är det inte.
 
  • Skärmdump av en manual som beskriver hur man ställer in startpunkten för en produkt med instruktioner och noteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Himla hjälpsamt att säga att det är viktigt att välja en bra startpunkt men inte tala om vad som är det!
 
Parkerar snyggt i sin håla. Ska bara bygga garage in under altan så den står riktigt skyddat
 
  • Gilla
minchione och 3 till
  • Laddar…
Jag har installerat min Gardena Sileno Life på motsvarande sätt, och det fungerar till 80%.
Är det någon som vet vad som avgör när klipparen ska vända runt för att sedan backa in i laddstationen? Vad som händer mig emellanåt är att den väljer att rotera så nära öppningen i altanen att den slår i och missar då att åka in till laddaren.
 
Snyggt! Synd att du inte hann få någon hjälp och stöd här innan. Tycker att tipsen lite för ofta börjar med ”i instruktionsboken står det...”. Min erfarenhet är att sagda instruktionsböcker har på tok för mycket säkerhetsmarginal och att man kan välja betydligt snävare och tightare dragningar än vad som rekommenderas.

Klipparen kör ju därtill över begränsningskabeln en bit, så jag skulle i princip ha testat att lägga den kant-i-kant med laddplattan om det behövts.
 
Ja, som instruktionsboken säger gjorde jag inte. Där stod det att begränsningskabeln var tvungen att gå 1,5m rakt ut i sidled från laddstationen. Mina ligger nästan jämns med laddplattan 32cm på var sida om guidekabeln ut till gräsmattkanten och sen på det avstånd man vill ha den ifrån balkongkjolen tex. Har fungerat klockrent och utan att missa någon gång så jag är nöjd.
 
  • Gilla
Damcify och 1 till
  • Laddar…
D Danne7979 skrev:
[video] Parkerar snyggt i sin håla. Ska bara bygga garage in under altan så den står riktigt skyddat
Jag misstänker att roboten håller koll på avståndet in till laddstationen. Din robot ser ut att gå endast en kort bit in under altanen och då gör den sin 180 graders rotation väl ute på gräsmattan. Jag hade min station någon meter in under altanen och då gjorde den rotationen för nära ”gluggen” så att den slog i. Efter att ha gjort det så förefaller den hamna i någon mindre buggfixad programslinga för den kan utan problem irra iväg 10 meter innan den börjar gå tillbaka rakt ovanför guiden.
Nu har jag testat att bara flytta laddstationen 15cm längre ut och nu har den skött sig i flera dagar.
 
D Danne7979 skrev:
[video] Parkerar snyggt i sin håla. Ska bara bygga garage in under altan så den står riktigt skyddat
Hej. Min robot är också i altanen men ibland slår den i kanterna. Någon som har nått förslag?
 
D Danne7979 skrev:
[video] Parkerar snyggt i sin håla. Ska bara bygga garage in under altan så den står riktigt skyddat
@Maximarcus @Danne7979

Jag tänker göra samma grej, och undrar hur ni gjort med strömmen? Går ni från hus, uterum eller utvändigt eluttag, krupit med sladden under hela altanen, och så fram till laddstationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.