Hej, jag skall bygga en bastu i Mexiko här är 110 V, 60 Hz standard, jag har dock låtit installera 2 fas 220 V för mina elverktyg, köksmaskiner och hemelektronik, allt fungerar bra.
Här kostar ett enkelt 6 kW bastuaggregat från 10 000 SEK och uppåt, jag vill därför importera ett från Europa men jag undrar om det kommer att fungera på rätt sätt med 2 fas 220 V. Jag vore tacksam för kommentarer.
 
Frågan är om du kan hitta ett 1-fas 6kW agg här. Den effekten brukar man vilja ha 3-fas.
 
Är bara aggregatets element avsedda för 230 V kan du alltid anpassa och använda det om du vill. Har du tur och hittar ett som uppfyller det kravet fast hos oss skulle matas med trefas kan du i princip parallellkoppla fasanslutningarna och sen köra MX 220 V mellan dem och N-anslutningen. Se bara upp med hur det är byggt internt så du inte överlastar i någon gemensam del för N när du inte har fasförskjutningen till godo.
 
R Robert-san01 skrev:
Frågan är om du kan hitta ett 1-fas 6kW agg här. Den effekten brukar man vilja ha 3-fas.
Tack för din kommentar, frågan gäller om det fungerar att använda 2-fas 220 V (inte 1-fas).
 
Karl Sundberg Karl Sundberg skrev:
Tack för din kommentar, frågan gäller om det fungerar att använda 2-fas 220 V (inte 1-fas).
Det beror på hur aggregatet är konstruerat och om det är 2-faser och nolla eller bara 2-faser. Är det bara ett korkat aggregat utan någon som helst elektronik är det precis så enkelt som GK100 skriver.
 
Jag förutsätter att det är enfas med mittnolla.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att det är enfas med mittnolla.
Det är 2-fas, mellan respektive fas och nollan är det ungefär 115 V.
 
Nej, det är det inte. Det är en fas med mittpunkten på transformatorn jordad.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är enfas med mittnolla.
Eller så kan man säga att det är tvåfas men med 180 graders fasvridning.
Vad vi i Sverige menar med 2 fas då har man 120 graders fasvridning men belastningen är bara enfas.

Protte
 
Ett riktigt 2fassystem har 90graders förskjutning. Men det används inte.
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det är enfas med mittnolla.
Eller så kan man säga att det är tvåfas men med 180 graders fasvridning.
Vad vi i Sverige menar med 2 fas då har man 120 graders fasvridning men belastningen är bara enfas.

Protte
Jag avser att ta hjälp av en elektriker men innan jag köper ett aggregat i Sverige vill jag veta om det kan anslutas till det system som jag har i mitt hus i Mexiko.
 
Om du hittar ett enfas aggregat funkar det rakt av. Hittar du ett med Y-koppling så kan det fixas. Ett D-kopplat kommer att få mycket lägre effekt.
 
Hitta ett som kräver nolla, då är chansen större att styrningen är gjord för 230 volt.
Är det dessutom omkopplingsbart 230/400 volt är du troligen i hamn.

Protte
 
Karl Sundberg Karl Sundberg skrev:
Hej, jag skall bygga en bastu i Mexiko här är 110 V, 60 Hz standard, jag har dock låtit installera 2 fas 220 V för mina elverktyg, köksmaskiner och hemelektronik, allt fungerar bra.
Här kostar ett enkelt 6 kW bastuaggregat från 10 000 SEK och uppåt, jag vill därför importera ett från Europa men jag undrar om det kommer att fungera på rätt sätt med 2 fas 220 V. Jag vore tacksam för kommentarer.
Jag är mycket tacksam för alla kommentarer jag fått. För mig (utan djupare elkunskap, är maskiningenjör), ser bifogade schema OK ut vad tycker ni elkunniga?
 
  • Elektriskt kopplingsschema för hemma 220V och bastuugn, med tvåfas ledningsdiagram och märkningen ECO-WORTHY.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fler inkopplingsalternativ?
Vad jag kan se så ska det fungera med enfas 220-230 volt.
koppla ihop L1 och L2, se till att båda N på aggregatet används och att det är grövre ledare som tål hela aggregatets ström.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.