KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är ingen tvekan om att bakterien finns i Sverige, och även då och då i just råttor. Detta är inte samma sak som att människor smittas alls eller att människor smittas via råttor. Faktiskt ganska stor skillnad.
Faktum är att bakterien finns/kan finnas hos alla former av smågnagare såsom möss och sorkar förutom råttor....

Kan rek följande sida för saklig och opartisk info om human sjukdom; [länk]

Som en ren parentes bör man kanske poängtera att ditt val av källa, Anticimex hemsida, möjligen har ett visst intresse av att blåsa upp hysteri kring råttor eftersom de tjänar på att sanera/utrota råttor......

Men som jag sade tidigare - även utan smittspridning som argument finns det mycket goda skäl att bli av med råttor!

Nu är ju inte föstahandskällan Anticimex utan Uppsala Universitet, Anticimex har bara publicerat artikeln på sin hemsida. Sen kan jag tycka att bara vetskapen att råttan i fråga kan vara bärare av ett rätt otäckt virus som det tydligen inte finns något "kommersiellt vaccin" (vad nu det betyder) är anledning nog att göra sig av med dem, en gång för alla.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
KristinaRT
Anticimex har gjort ett referat av en studie. Det betyder att de skriver ner det som de själva anser vara viktigt för dem, och att de kan utelämna vissa saker som de anser vara oviktiga.
Det skulle kunna vara saker som är viktiga för tex dig eller mig. Exempelvis skulle det kunna vara frekvensen. Det är av viss vikt att veta om leptospiros hittats i en råtta av 10 000 eller 1/20. Eller hur?
Vilket är anledningen till att man inte kan acceptera referat skrivna av en icke opartisk aktör som en given sanning.

F.Ö. leptospiros är en bakterie....

Leptospiros hos människor är fruktansvärt ovanligt i Sverige och bakterierna är fullt känsliga för antibiotika! Det är DÄRFÖR Det inte finns vaccin för människor. Det finns vaccin för hundar, men ganska få väljer att vaccinera - eftersom det är så ovanligt även hos hundar som gissningsvis löper många gånger större risk att smittas än människor eftersom de dricker vatten ur pölar och ibland äter smågnagare.
Åter igen - vem är källan? Jo ett referat skriven av en aktör som VILL bli uppringda av rädda människor. Vill du ha saklig info så leta upp orginalartikeln!

Och vill du säkerställa att ingen smittas genom att utrota potentiella bärare måste du utrota alla möss och sorkar i närheten också.....
 
  • Gilla
Bettan74 och 8 till
  • Laddar…
Virus - schmirus...

Nu är ju frekvensen tämligen ointressant då risken för att över huvud taget bli biten av en råtta inte är jättestor. Men den finns, och risken finns att just den råttan bär på en jobbig smitta, bara det är en anledning att göra sig av med den. Antibiotika ges när man redan har uppvisat symptom, och en diagnos kan ta rätt lång tid innan man fattar att det är antibiotika som behövs, så jag hade inte avstått från att avhysa råttan för att risken för just leptospiros är låg eller obefintlig. Vilket ju tydligen inte du heller inte hade gjort...? Så... vad pratar vi om egentligen...? :thinking:;)
Knipos exempel med leptospiros var ju dessutom enbart just ett exempel, som en följd av en snabb googling...
 
KristinaRT
Och faktiskt, det enda man får upp när man googlar varianter av zoonos och råtta.

Min poäng är att det finns många anledningar att utrota en råttfamilj som bosatt sig under altanen, men smittspridning är inte en av dem.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
För kännedom utrotar jag obönhörligen även möss som tar sig friheten att ta sig in i huset.
Katterna gör sitt utomhus. Det är den största anledningen till att vi har katter.

Detta tillför kanske inte TS så mycket, så jag lägger ned den sidodiskussionen.
Min rekommendation till TS är att bli av med råttorna, oaktat eventuell smittospridning eller annat, så fort det går.

Lycka till.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Svartvit tecknad serie om en humoristisk musfälla som liknar ett kontorsbås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Tack för allas synpunkter ! Köpte en råttfälla , hittills ingen ”napp”. Att skaffa katt är inte aktuellt på grund av pälsallergi i familjen . Efterlyser fler ”husmortips” .Hörde att ett ogräs kallad ”hundkex” avskräcker råttor , stämmer det? Övriga tips av detta slag emotses med tacksamhet , känslan att det bor ett/flera otrevliga skadedjur under vår altan är inte trevlig....
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
KristinaRT
Jag har hört att det bästa att använda som bete i fällor är Snickers - choklad och nötter ska tydligen gå hem hos gnagare ;)
 
  • Gilla
Grumsgrums och 2 till
  • Laddar…
Dubbelnougat är the shit(y)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag är skeptisk till det eftersom det är fel.

Alla de diagnoser du nämner olika manifestationer av en och samma sak - nämligen leptospiros-infektion.
Det förekommer leptospiros i Sverige, några enstaka fall varav de flesta är importsmitta. Dvs en individ har smittats utomlands och kommit hem med infektionen. Risken att smittas av leptospos från råttor under altanen är alltså försumbar, jag skulle tom hå så långt som att säga obefintlig.och inget som i sig berättigar utrotning av djuren.

Att råttor skulle vara smittspridare i Sverige är en skröna som förmodligen kommer från medeltiden. Sorkar är mer smittspridare än råttor, likdom hundar, katter, fjäderfä och boskap mer smitta än råttor.

Därmed inte sagt att de är skadedjur som gör kan orsaka stor skada och därför bör uppmuntras att flytta!
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vilka ”sjukdomar” menar du att råttor sprider?

Skadedjur är de definitivt, de förstör, och kan underminera små byggnader. Dessutom luktar det om de bygger bon under altanen.

TS - Fällor eller Anticimex! Ibland ingår skadedjursbekämpning i hemflrsäkringen.

Fö ganska ovanligt m katter som kan/vågar ta råttor. Terriers är bättre på just det. Däremot brukar råttor undvika att bo nära katter, för säkerhets skull.....
Men tänk på pesten! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Tack för allas synpunkter ! Köpte en råttfälla , hittills ingen ”napp”. Att skaffa katt är inte aktuellt på grund av pälsallergi i familjen . Efterlyser fler ”husmortips” .Hörde att ett ogräs kallad ”hundkex” avskräcker råttor , stämmer det? Övriga tips av detta slag emotses med tacksamhet , känslan att det bor ett/flera otrevliga skadedjur under vår altan är inte trevlig....
Levandefällor tror jag på.
Har en bekant som haft bäst resultat med dem jämfört med andra fällor.
 
K knipo skrev:
Levandefällor tror jag på.
Har en bekant som haft bäst resultat med dem jämfört med andra fällor.
Japp det eller en klassisk råttfälla borde göra susen. Om det inte är en sån där kontorsråtta för då är den troligen för smart för att gå i fällan.
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
% #^%###%#5 skrev:
Om det inte är en sån där kontorsråtta för då är den troligen för smart för att gå i fällan.
Smart kontorsråtta? Vi har helt klart olika erfarenheter! :rofl:
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
En aluminiumburk på en ståltråd tvärs en större hink. Burken skall snurra så lätt som möjligt så att då odjuret klättrar på , snurrar. landgången skall sitta i linje med ståltråden , inte tvärs som visas i bilden. Smörj burken med jordnötssmör. ( jag tejpade ostskivor på burken i brist på nåt kletigt, funkar det med.)
Råtta på en landgång nära en snurrande aluminiumburk ovan en hink, burken har ostbitar på sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Gårdman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.