Hej;
Hur kan jag få bidrag till att sätta upp ett bullerplank?
Jag har en villa som är ca 15 m från en infart till centrum. Det är först 50km/h sen utanför mig är det 30 vilket inte mer än 5% som håller.. sen kommer det en rondell 100 m längre fram, där tvärnitar de flesta fordon. Jag har under flera år klagat till polis, BTK ( tekniska nämnd) Kommun men inget händer... det svaret jag har fått är att det inte finns pengar till fartkamera, farthinder, etc.... de är väl medvetna om detta problem med avgaser, högt ljud osv... vi har nyss haft möte om detta... genomsnitt 7000 fordon per dygn blev svaret och de är väl medvetna om detta och tyckte bullerplank var ett bra förslag... men då får fastighetsägaren bekosta själv... jag kan inte utnyttja altanen för detta... avgaser och högt ljud; bilar, lastbilar o bussar...
Vad kan jag göra? Har satt upp en häck för några år sen men det hjälper ingenting... jag har tappat lukt o smak och troligtvis beror det på alla avgaser jag får in i huset...suterränghus då all bensin blir bensen då det är lägre än vägen... vad kan jag göra? Finns det bidrag jag kan söka? Måste jag ha bygglov? Kan jag kräva hjälp från byggnadsnämnden, kommun?
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning, Birgitta Ohlsson
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det brukar finnas någon nämnd på kommunen som har hand om miljö- och/eller hälsofrågor. De borde t.ex. kunna sätta upp en ljudmätare för att se om ljudet håller sig inom riktlinjerna.
 
  • Gilla
Birgitta ohlsson
  • Laddar…
Man kan få bidrag till fönster för att minska problem inomhus. Om Trafikverket är väghållare, ger de bidrag om genomsnittsnivån är över 65 dB (har jag för mig). Om det är kommunen som är väghållare, varierar det. Kolla med miljönämnden/motsv. I vår kommun kan man använda fönsterbidraget för att i stället bygga ett bullerplank - om effekten inomhus blir densamma. Eftersom det finns sisådär 2 miljoner som påverkas av högt trafikbuller, tvingas man prioritera och då är det inomhusmiljön man satsar på eftersom störd nattsömn har negativa hälsoeffekter. För övrigt mäter man i princip aldrig trafikbuller, man beräknar eftersom man vill ha ett årsmedelvärde oavsett väder eller trafikmängd vid själva mätningen. Vet man avstånd från vägen, trafikmängd mm, kan man göra ett enkelt överslag med appen Road Noise från Tyrens.
 
  • Gilla
Birgitta ohlsson
  • Laddar…
L Lesserwisser skrev:
Man kan få bidrag till fönster för att minska problem inomhus. Om Trafikverket är väghållare, ger de bidrag om genomsnittsnivån är över 65 dB (har jag för mig). Om det är kommunen som är väghållare, varierar det. Kolla med miljönämnden/motsv. I vår kommun kan man använda fönsterbidraget för att i stället bygga ett bullerplank - om effekten inomhus blir densamma. Eftersom det finns sisådär 2 miljoner som påverkas av högt trafikbuller, tvingas man prioritera och då är det inomhusmiljön man satsar på eftersom störd nattsömn har negativa hälsoeffekter. För övrigt mäter man i princip aldrig trafikbuller, man beräknar eftersom man vill ha ett årsmedelvärde oavsett väder eller trafikmängd vid själva mätningen. Vet man avstånd från vägen, trafikmängd mm, kan man göra ett enkelt överslag med appen Road Noise från Tyrens.
tack för svar...15 m från husvägg till gatan, ca 7000 fordon per dygn
 
Birgitta ohlsson Birgitta ohlsson skrev:
tack för svar...15 m från husvägg till gatan, ca 7000 fordon per dygn
Oerhört slarvigt räknat blir det sisådär 59 dBA (11 meter bred väg, oändligt rak väg, 0.5% lutning, mjuk mark osv). Det blir 62 dBA i appen, men det är ännu mer översiktligt. Det är jobbiga ljudnivåer, men jag tror inte att man kommer upp i de nivåer där man kan få bidrag. Men du kan ju alltid be väghållaren räkna ordentligt!
 
  • Gilla
Birgitta ohlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.