Hej har haft över en elektriker som dragit ut el från fasadmätarskåpet till friggebod, kabel 3*1.5.
Jag undrar om man får dra kabeln genom plåt utan något genomförningsskydd? Och den är inte klamrad heller, jag pratade med elektrikern han höll med om att det kunde vara bra att klamra kabeln, men genomföringen behövdes inte
. Han menar då att kabeln kommer inte röra på sig. Är detta godkänt?
 
  • Elkabel dragen genom fasadmätarskåp utan klammer eller genomföringsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte ok. Någon slags skydd mot den vassa kanten behövs.
 
Vad är det för elektriker som bara lägger in en lös kabel så där? Kunde väl lagt den i slang och satt fast den lite iaf
 
Det finns inga specifika regler som kräver klamring eller genomföringar utan endast allmänt hålla regler om att kablar inte ska skadas pga diverse yttre faktorer. Men givetvis klamrar man utanpåliggande installationskabel. Det kanske inte behövs i detta fall, men det ser illa ut. Visserligen trångt, men man kan t.ex dra upp ett VP-rör så behövs det bara en fästpunkt längst upp.

Sedan skulle jag vilja påstå att man aldrig drar en kabel genom ett hål i en plåtlåda utan skydd i form av en genomföring av något slag, VP-rör, förskruvning, gummimembran.

Man får hoppas att kabeln, om den löper i mark, är lagd så att tjälen inte kan röra på kabeln i mätarskåpet.

Det finns inte mycket av yrkesstolthet i detta arbete.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag hade i allafall strippat fast den i den befintliga kabeln, visserligen har han rätt att kabel ej rör på sig, men hade absolut satt en gummigenomföring/dragavlastning.
 
Mycket dåligt utfört arbete, är det verkligen en "yrkesman" som utfört arbetet?
 
Ja det var en yrkesman, ni som har svarat är någon av er behörig elektriker? Vill veta om genomföring är ett krav eller bara en rekommendation, och om klamring är ett måste också?? " svara om ni är 100% på detta
 
B Bergo skrev:
Ja det var en yrkesman, ni som har svarat är någon av er behörig elektriker? Vill veta om genomföring är ett krav eller bara en rekommendation, och om klamring är ett måste också?? " svara om ni är 100% på detta

Är själv yrkesverksam elektriker. Närmsta bok jag har är Elbasen som säger "2.1 Införing av kablar: Åtgärder ska vidtas för att förhindra kabelskada vid införningsstället".

Du kommer inte hitta ordagrant "Används en bit slang eller rör vid genomföring till fasadmätarskåp" i någon standard. Du kommer dock hitta mycket om att kablar ska vara förlaggda med hänsyn för mekanisk åverkan, vilket jag definitivt anser att en vass kant är, samt att de ska vara ordentligt fastsatta. Du kan exempelvis se i tabellen på sida 521 i starkströmsföreskrifterna att kabel förlagd öppen på byggnadsdel ej får förläggas utan fäste. Skulle personligen anse att man ska ha ett par klammer likt den andra kabeln i skåpet.

Hur ser det ut under skåpet? Ligger kabeln och dinglar i luften någon meter där också, eller sattes det klammer där i alla fall?
 
B Bergo skrev:
ni som har svarat är någon av er behörig elektriker?
Det finns dom som inte är verksamma som elektriker här men kommenterar som sådan med kraft av vetskap, det räcker med att en person på företaget har behörighet och är registrerad, och anställda arbetar under översyn av denna. Sen det med små hål och inge skydd för kabeln genom plåten är inte bra. Elektrikern har väl borrat hålet och ett lite större hade nog varit bra med någon form av skydd mot skada på kabeln och lite buntband ihop med den andra kabeln för att säkerställa att den inte hänger ned sig som några säger
 
M Matten skrev:
Är själv yrkesverksam elektriker. Närmsta bok jag har är Elbasen som säger "2.1 Införing av kablar: Åtgärder ska vidtas för att förhindra kabelskada vid införningsstället".

Du kommer inte hitta ordagrant "Används en bit slang eller rör vid genomföring till fasadmätarskåp" i någon standard. Du kommer dock hitta mycket om att kablar ska vara förlaggda med hänsyn för mekanisk åverkan, vilket jag definitivt anser att en vass kant är, samt att de ska vara ordentligt fastsatta. Du kan exempelvis se i tabellen på sida 521 i starkströmsföreskrifterna att kabel förlagd öppen på byggnadsdel ej får förläggas utan fäste. Skulle personligen anse att man ska ha ett par klammer likt den andra kabeln i skåpet.

Hur ser det ut under skåpet? Ligger kabeln och dinglar i luften någon meter där också, eller sattes det klammer där i alla fall?
Kabeln kommer upp bakom en skena så den är inte lös på byggnadsdel
 
B Bergo skrev:
Ja det var en yrkesman, ni som har svarat är någon av er behörig elektriker? Vill veta om genomföring är ett krav eller bara en rekommendation, och om klamring är ett måste också?? " svara om ni är 100% på detta
Du har ju fått många svar alla i princip samma riktning dvs ett mycket dåligt icke fackmässigt jobb. Sen också det att man i stort aldrig kan utgå från någon direkt regel, mått etc för att fälla det.

Tror att det för nästan alla är självklart att det inte ska vara som på bilden och att det knappast skiljer något på insatsen för att få det bra när det görs. Så du kan ha all anledning att klaga och få det fixat om det är därför du frågar. Du får väl gå på ansvariga om det finns, och skriv här om resultatet så kan du säkert få mer hjälp.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan skulle jag vilja påstå att man aldrig drar en kabel genom ett hål i en plåtlåda utan skydd i form av en genomföring av något slag, VP-rör, förskruvning, gummimembran.
Men jag lovar dig, det är trist att se alla usla införingar som elnätsområdets egen personal utför när de kopplar in nya abonnenter, jag tycker det som oftast saknas genomföringar av något slag.
Kanske har att göra med att byggaren ofta bara har beställt ett skåp, inga extra tillbehör såsom genomföringar/förskruvningar, och elnätsägarens personal inte har något annat i bilen än någon rulle EKKJ och en rulle eltape.
 
Absolut sett värre av yrkesmässig personal..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Absolut sett värre av yrkesmässig personal..
Enda problemet med ditt påstående är att då var personalen inte "yrkesmässig". Menar du att det TS visar på något sätt skulle försvaras eller förklaras av att man sett värre?
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Ser inte direkt bra ut skulle jag säga. En annan fråga, är kabeln nedgrävd till din friggebod? Tycker inte det där ser ut som en godkänd kabel för att användas för rör i mark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.