Vi ska lämna in för bygglov för ett Lb-Hus här inom två veckor.

Hur lång tid har det tagit för er för att få bygglov, kunde vara kul att jämföra lite olika ställen ?

Vi bygger i Borås...

:p :D
 
Dumdristig är man bara när man står med skägget i brevlådan. Nu verkar det ju gått bra men chansningen hade inte jag vågat ta. 8)

Jag saknar fortfarande lite bygginfo på er hemsida....kanske en planlösning etc? Se nu till att få ut informationen så vi andra kan ta del och kommentera ;)
 
micke_011 skrev:
men så är du ekonom också, pöjk lelle. det svänger häftigare i it-industrin! ;)
Inte Pöjk lelle utan Pingu Lelle..... ;D
 
Vårt bygglov tog en vecka att få... 8)
 
Oj, det var snabbt, vart i landet befinner ni er?? ???
 
Soliga Karlstad i Värmland... ;)
 
Vi har fått till svar att det kommer att ta 4-6 veckor, detta är i Kungsbacka kommun.
 
3 månader tog vårt.. slå det om ni kan :)
 
Vi var lovade att det också skulle komma med vändande post i stort sett, av försäljaren....

Ringde upp kommunen redan efter 3 dagar och kollade hur det gick... Döm om min förvåning när jag fick följande svar:

Det är inkommer men någon handläggare är ännu inte tilldelat din ansökan, det brukar ta en vecka eller två. Räkna med minst 4 veckor innan vi ha beslutat om det måste upp i nämden, i sådana fall tar det minst en månad till, annars har du det inom 2 veckor.... >:(

Alltså minst 6 veckor kanske upp till 10 veckor... Usch, fy... >:( Tjänstemän är inte mina vänner... Men man vågar inte heller sätta emot hårt, då vi inte håller oss till stadsplanen, och man vill inte bli ovän med dom då... :-[

Bygger i Ängelholm
 
Spridda puckar, således... någon som har erfarenhet av Uppsala? Utanför planerat område, dvs.
 
Kaitsu_L: Vårt bygglov som tog 3 månader låg inom detaljplanerat område men det är inom uppsala iaf. (Ramstalund)

Nu såg jag i UNT för några veckor sedan att dom sökte folk till stadsbyggnadskontoret så det kanske är på väg att bli bättre.
 
  • DSCF0018.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte erfarenhet från ett nybygge utan bara av vårt tillbygge, som krävde bygglov, utanför planerat område i Uppsala. Vi blev lovade bygglov inom en månad men ärendet drog ut på tiden och det gick aldrig att få kontakt med handläggaren på statsbyggnadskontoret (när han hade telefontid vara han aldrig där och när han inte hade telefontid proppade han telefonen för att få arbetsro) och inte ringde han upp mig trots att jag lämnade meddelanden. Till slut kontaktade jag hans chef som faktiskt på telefon uppgav att handläggaren hade personliga problem av grav art. Jag tycker för det första inte att man bör uppge sådant om sina medarbetare till en vilt främmande människa på telefon och för det andra bör man passa sig för att göra personliga problem till organisationsproblem. När ärendet ändå inte fördes framåt mailade jag dem och bad att få ett skriftligt svar på när vi kunde få bygglov. Efter några dagar kollade jag med registrator om de diariefört mailet (förekommer skrämmande ofta att myndigheter inte gör det). Det hade de inte och jag nämnde något om JK anmälan och voila ett par dagar senare hade jag bygglovet i min hand! Totalt tog det ca 2,5 månader!
 
  • DSCF0060.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde mitt standardråd till alla som vill få snabbt bygglov i Uppsala: lämna in handlingarna skriftligt men åk sedan dit på deras besökstider och säg att ärendet brådskar då brukar det bli fart!
 
Lämnade in vår bygglovsansökan i Torsdags och det skulle bli klart DENNA vecka!!!
Hoppas det stämmer, en vecka måste ju anses mycket bra i så fall....men jag tvivlar...

Detta i Umeå.
 
10 veckor. Stenungsund.

Inklusive två rundor.

1-kommunen ville har mera detaljer angående avloppslösningen
2-huset fick ändras pga för hög vägghöjd på övervån.

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.