J johan_paz skrev:
Man måste väl ändå byta frekvens i både sändare och mottagare/robot?
Tyvärr har jag inte mer info än så här. Jag har sett någonstans att man med en speciell programmeringsenhet kan göra något i klipparen. Det kan tex. vara att ändra frekvensen. För jag håller med om att det vore märkligt om klipparen automatiskt skulle klara att ta emot olika frekvenser.
 
Hej,

Jag har ett mystiskt problem med min klippare som uppstod häromdagen. Den backar ur garaget, svänger höger och stannar med felkoden Ingen Signal. En gång åkte den ut ca 3 meter innan den stannade. Båda gångerna är stod den först i huset och väntade på klipptiden utan att den klagade på slingan. Sensorn ser ren/hel ut.

Jag har mätt upp slingan med multimetern och den är hel... någon som varit med om något liknande? Tänkte först höra med er innan kag drar upp hela slingan...
 
Att dra upp hela slingan är väl en drastisk åtgärd om du säger att slingan är hel.
När du mätte slingan, hade du då kopplat bort den ena anslutningen/ändan av den?
Annars var det sändarens inre motstånd som du mätte upp.
 
R RH_Dreambox skrev:
Att dra upp hela slingan är väl en drastisk åtgärd om du säger att slingan är hel.
När du mätte slingan, hade du då kopplat bort den ena anslutningen/ändan av den?
Annars var det sändarens inre motstånd som du mätte upp.
Nja, dra upp slingan blir det sista jag gör såklart. Men det har blivit ett antal skarvar på den... uppmätning var nog att ta i, kollat att kretsen är sluten är vad jag gjort med multimetern. Mellan båda ändar, dvs med sändaren bortkopplad.
 
Om du mäter resistansen i slingan så är detta några riktvärden för en hel slinga.
200 mt cable 2.8 ohm
400 mt cable 5.6 ohm
600 mt cable 8.4 ohm
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
R RH_Dreambox skrev:
""Funkar det att sätta i ett extra batteri i en 520?""

Jo det går alldeles utmärkt. Jag gjorde det med min gamla Lizard = Stiga 520. Dubbla batteriet ger dubbla körtiden mellan laddningarna.
Se bara till att koppla kablarna korrekt, plus och minus!
Jo men laddaren växer ju inte för det, dubbel med batterikraft, dubbel så lång laddtid, vinsten: endast dyrare.
 
Givetvis är det en hv71 som svarar tokigt, igen...
Vinsten är längre klipptid!
Det ger betydligt mindre spår till och från laddstationen och betydligt mer tid ute på gräset. Bättre ha rejält med batterikraft och vara ute och klippa, än att spendera klipptid till och från laddstationen.
 
R RH_Dreambox skrev:
Om du mäter resistansen i slingan så är detta några riktvärden för en hel slinga.
200 mt cable 2.8 ohm
400 mt cable 5.6 ohm
600 mt cable 8.4 ohm
Tack! Jag mäter upp och kollar!
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo men laddaren växer ju inte för det, dubbel med batterikraft, dubbel så lång laddtid, vinsten: endast dyrare.
Laddningstiden blir obetydligt längre med två batterier eftersom laddarens kapacitet är beräknad för dubbla batterier.
Dessutom laddas klipparen då den har kört sina 5 - 6 timmar och dagens klippschema är då oftast avslutat.
Laddning mitt på dagen när gräset är torrt och fint är ett ineffektivt klippschema.
 
Många klippare behöver gå betydligt längre än 5-6 timmar/dag, så även Husqvarna har laddare anpassat för 2 batterier? Laddaren borde du kommunicera med batteriet, med laddström och status.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej,

Jag har ett mystiskt problem med min klippare som uppstod häromdagen. Den backar ur garaget, svänger höger och stannar med felkoden Ingen Signal. En gång åkte den ut ca 3 meter innan den stannade. Båda gångerna är stod den först i huset och väntade på klipptiden utan att den klagade på slingan. Sensorn ser ren/hel ut.

Jag har mätt upp slingan med multimetern och den är hel... någon som varit med om något liknande? Tänkte först höra med er innan kag drar upp hela slingan...
Min gjorde exakt samma och mitt kretskort var slut. Fullt med dåliga komponenter och en säkring som var kass.
 
L Lilhamme skrev:
Min gjorde exakt samma och mitt kretskort var slut. Fullt med dåliga komponenter och en säkring som var kass.
Och hur löste du det? Service eller kunde du fixa det själv?
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Och hur löste du det? Service eller kunde du fixa det själv?
Jag lyckades hitta en kille som hjälpte mig. Det var tydligen väldigt invecklat.
 
L Lilhamme skrev:
Jag lyckades hitta en kille som hjälpte mig. Det var tydligen väldigt invecklat.
Jaha, se där ja. Jag kommer börja att utesluta självs slingan först tror jag. Återkommer när det är gjort!
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jaha, se där ja. Jag kommer börja att utesluta självs slingan först tror jag. Återkommer när det är gjort!
Slit inte upp slingan om du inte måste. Ta en lös slinga och koppla in som klipparen får plats att göra sin 360 i. Funkar det inte då kan du i stort sett utesluta slingbrott.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.