Hej!
Jag har tidigare frågat och rett ut ansvar för en granhäck som står på grannens tomt men kvistar hänger över på vår. Vårt hus är nära och häcken växer o växer. Vad jag förstått finns inget vi kan göra, mer än att ta ner grenar på vår sida efter samråd med granne. Vi har dock inte ansat något de senaste åren. Vad jag förstått skulle grannen ej heller ansvara för om en gran trillar och skadar vårt hus. Grannen vill ha kvar häcken som den är.

Men nu har en gran mitt i knalldött. Jag tror inte de får näring eller har djupa rötter, det är på en bergstomt. Kan vi tvinga grannen att ta bort den döda granen? Vad kan vi göra? Nu mer än tidigare är jag oroad om den trillar på vårt hus. Den är helt torr o död.
 
Finns inga tvingande lagar mig veterligen. För skogsmark finns regler om vindfälld skog och avverkning att applicera men i inte i tätbebyggt område.
Prata med grannen och lufta dina synpunkter är väl det som ligger närmast.
 
Granar har aldrig djupa rötter. Om ett träd riskerar att orsaka skada måste man vidta åtgärd.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har precis haft kontakt med mitt försäkringsbolag om en liknande fråga, men i mitt fall var det ett träd på min tomt jag var rädd för att det kunde blåsa omkull och skada grannens egendom. Det skulle ned oavsett, men jag var rädd för vad som kunde hända innan jag fick dit nån om tog ned det. Så efter samråd med grannen kollade vi upp med våra FB vad som gäller.

I princip gäller följande. Om ett träd blåser ner från er grannes mark på ert hus är det er försäkring som ska täcka detta. Dock om grannen kunde ha skäl till att tro att trädet inte var tillförlitligt och riskerade att blåsa ned kan grannen bli skyldig att ersätta er. Antingen via sin försäkring om sådan finns, eller ur egen ficka.

Så mitt råd är att upplysa grannen att ni hyser oro för träden/trädet och be att denne vidtar åtgärder. Dokumentera att ni pratat med grannen, maila, skriv snigelpost mm. Kontrollera även med ert försäkringsbolag vad som gäller för er försäkring.

Gällande att ta ned grenar får ni ta ned vad ni vill utan att prata med grannen så länge trädet inte riskerar att skadas.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hej! Grannen vill inte göra något. Vårt fb täcker inte denna typ av skada utifrån. Tror jag. Vi har en stor villa försäkring men den täcker ändå inte tex vatten uttifrån...som lätt blir fallet om granen trillar och vi inte är hemma. Vi får ta upp frågan igen med grannen, men denne ser inget behov (troligtvis pga att hen vet att hen inte ansvarar). Vi har tom tidigare (ca 10 år sedan ) erbjudit oss att bekosta klippning, nedtagning och nyplantering det skulle kostat oss ca 150,000, men nej. Nu är granarna så stora att den kostnaden inte skulle räcka. Grannen vill inte lägga pengar på det.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Granar har aldrig djupa rötter. Om ett träd riskerar att orsaka skada måste man vidta åtgärd.
Det tycker jag låter rimligt. Vad hittar du det?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Försökte titta nu, våra grannar syns aldrig till. På de 15 år vi bott där har vi sett dem kanske 30 ggr. Det verkar nu enb husera ett företag. Förändrar det situationen? Vem kontaktar jag för att hitta vem som äger huset?
 
Redigerat:
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej! Grannen vill inte göra något. Vårt fb täcker inte denna typ av skada utifrån. Tror jag. Vi har en stor villa försäkring men den täcker ändå inte tex vatten uttifrån...som lätt blir fallet om granen trillar och vi inte är hemma. Vi får ta upp frågan igen med grannen, men denne ser inget behov (troligtvis pga att hen vet att hen inte ansvarar). Vi har tom tidigare (ca 10 år sedan ) erbjudit oss att bekosta klippning, nedtagning och nyplantering det skulle kostat oss ca 150,000, men nej. Nu är granarna så stora att den kostnaden inte skulle räcka. Grannen vill inte lägga pengar på det.
Det är stor skillnad på "vatten utifrån" och att det regnar in efter ett träd kommit igenom taket. Det första är att det tex läcker i taket pga tex dåligt underhåll. Om grannens träd ramlar genom taket är ju inget ni har orsakat och då ska det gå på villaförsäkringen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Barts redovisning är bra. Din försäkring borde täcka dina skador, men de kan kräva ersättning från grannen om de borde åtgärdat trädet.

Det försäkringen inte täcker är inträngande vatten på grund av bristande underhåll. Vid en plötslig skada borde den täcka skadan.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Det är stor skillnad på "vatten utifrån" och att det regnar in efter ett träd kommit igenom taket. Det första är att det tex läcker i taket pga tex dåligt underhåll. Om grannens träd ramlar genom taket är ju inget ni har orsakat och då ska det gå på villaförsäkringen
Hej, ja det borde kanske vara så. Tack!
 
Om du är osäker på vem som äger grannfastigheten, så kan du kolla med lantmäteriet. Du får ringa dem. Via deras E-tjänst kan du bara få fram uppgifter om din egen fastighet.

Och som sagt, om grannen kans anses vara oaktsam/vårdslös, så blir han ansvarig för skadan.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej! Grannen vill inte göra något. Vårt fb täcker inte denna typ av skada utifrån. Tror jag. Vi har en stor villa försäkring men den täcker ändå inte tex vatten uttifrån...som lätt blir fallet om granen trillar och vi inte är hemma. Vi får ta upp frågan igen med grannen, men denne ser inget behov (troligtvis pga att hen vet att hen inte ansvarar). Vi har tom tidigare (ca 10 år sedan ) erbjudit oss att bekosta klippning, nedtagning och nyplantering det skulle kostat oss ca 150,000, men nej. Nu är granarna så stora att den kostnaden inte skulle räcka. Grannen vill inte lägga pengar på det.
150’..??
 
Så länge du påtalat att du tycker trädena ser ut att vara I dåligt skick så är allt ansvar grannens.
Se bara till du kan påvisa att detta är framfört.
Bart har helt rätt ovan. Men du måste dock ha framfört det till grannens innan Det ramlar.
 
harry73
M M.sandström skrev:
Så länge du påtalat att du tycker trädena ser ut att vara I dåligt skick så är allt ansvar grannens.
Nej så enkelt är det inte. Det räcker inte att säga att ett fullt frisk träd är i dåligt skick. Trädet ska också vara i dåligt skick
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.