T Thomas_Blekinge skrev:
Detfinns väl vissa baskrav på betalningssystem, kan vi vara överns om det:
* snabbhet. Det måste vara klart för båda parter ögonblickligen att betalningen har skett, och bevsbart.
* anonymitet. Ingen storebror bör kunna se mina betalningar.
* Säkerhet. Betalningen ska inte kunna återkallas senare.
* Säkerhet. Betalningen måste kunna ske utan el eller datakommunikation.

Vad är då kvar? Just kontanter!
Kontanter har väl rätt stora förbättringspotentialer i såväl snabbhet som säkerhet?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M Magnus85 skrev:
Jag kommer ihåg när betalkorten introducerades. Vilket motstånd det var!!!

Nu har vi ett samhälle med knappt några sedlar eller mynt kvar och ingen gnäller:rofl:

Krypto valutor är nästa steg i utvecklingen, gilla det eller inte men de kommer inte försvinna.

Om ni nu inte gillar Bitcoin pga miningen så väl ett annat mynt (altcoin) där mining inte förekommer. Läs om Proof of stake.

[länk]
Inte för att jag begriper allt i artikeln men det låter betydligt bättre än Bitcoin lösningen.
 
A
För att svara på urspungsfrågan; konsultera en konstruktör av serverhallar. För det är det det handlar om. Det är en hel vetenskap i sig. Om du bor i närheten av Stockholm så finns det en hall under Vitabergsparken, Pionen (Renstiernas gata 37). Det är Bahnhof som driver den och frågar du vänligt kan du få göra ett studiebesök.
 
Mikael_L
C crazytok skrev:
Vad kostar då inte all världens tillverkningsresurser för att trycka analoga pengar? Fundera hur mycket resurser som går åt i form av att avverka träd med stora dieselmaskiner, lastbilar för transport, tillverka papper, trycka pengar och all el som används till detta, mm mm.....

Kontra att ha ett enbart digitalt betalsätt? :rolleyes:

Helt plötsligt kanske bitcoinen blev rätt energieffektiv ändå.

Nu säger jag inte att den är det, för jag har inte en aning. Men att jämföra VISA som är ett betalsätt med Bitcoin som är en Valuta är ju tämligen missvisande.
https://www.nyteknik.se/energi/bitcoin-drar-mer-el-an-20-europeiska-lander-6885603

Artikeln är 1,5 år gammal, hur mycket energi drar bitcoinmining idag?
Det har knappast ökat med 30% per år i alla fall, viket de inte heller trodde i artikeln.
 
Mikael_L
L lordi skrev:
Vem sätter värdet på dessa bitcoins, om man kan "gräva fram dem" själv? Och varifrån kommer dem? De kan ju inte bara uppstå från tomma intet.
Är ju lite som att uppfinna en maskin som tillverkar guld. Om världen svämmas över med guld så lär priset gå ner..
Det är ju lite det som var idén med bitcoin, att det i början var lätt knäcka kryptonycklarna (eller vad det nu är man egentligen gör) och erhålla bitcoin. Men att det sen blir svårare och svårare, så till sist stannar skapandet av nya bitcoin helt upp, och de får ett stabilt (nåja ...) värde.
Ungefär som med guld, det första guldet i människans händer var lätt att hitta, krävde lite möda och besvär och var ganska "billigt" att utvinna. Nu har vi i stort sett rensat ur alla lättillgängliga tillgångar, och nu grävs det i djupa gruvor osv.
Det finns oerhört mycket guld kvar i hela jordklotet, men det mesta kommer aldrig bli lönsamt att utvinna.


Sen det där med värdet på en digital valuta ...?
Ja man kan ju tycka det är underligt, men det är ju faktiskt inte det minsta mer underligt än alla andra valutor.
Det finns ju ingen valuta som är annat än digital (mig veterligen, kanske Nordkorea...)
När banken beviljar ett lån, så trycker dom på knappen och vips har det uppstått nya pengar, helt digitala pengar, kronor, som inte alls fanns för en sekund sen.
Jag tycker faktiskt att en svensk krona är mer skrämmande än bitcoin ...!

Och värdet, tja, det är ju också något ganska fiktivt och flytande. Det baserar nog mest på tilltron till värdet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Snarare så har väl de flesta lagt av med mining, det lönar sig inte.

Företaget Nvidia som gör grafikchipset tappade nästan 50% av aktiekursen när bitcoinminingen gick ned på allvar. Det visade sig att en större andel av deras grafikprocessorer användes för mining än vad de hade räknat med, så försäljningen av grafikprocessorer minskade oväntat mycket. Då skall man tänka på att deras grafikprocessorer finns i typ varannan PC i världen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Men vad gäller själva frågan i tråden, så är väl svaren ganska klara.
Men om jag sammanfattar min åsikt.
* Nej, 46kW ska absolut verkligen inte utföras med skarvsladdar eller annan utrustning för tillfällig el.
Det är ju ett system i paritet med en stor verkstad, liten industri, en skola etc. Finns inte på kartan att man kopplar ihop skarvsladdar av någon som helst sort. Blir eleverantören tipsad kommer inkommande matning vara klippt dagen efter.

* Drar en dator/enhet eller vad det nu är 10A 24/7 så ska det inte användas vanliga schuko-uttag, jag som elektriker skulle vägra.
Helst fast inkoppling i uttagsdosa, måste det vara losskopplingsbart så är det blå CEE-don som gäller.

* 46kW värme kommer bildas i lokalen, det måste man göra något åt, ska det kylas med någon typ av AC lär den dra ungefär lika mycket, vara svindyr att köpa och installera.
46kW i vanlig normalstor normalisolerad villa skulle troligen leda till en inomhustemp på något runt 750°C inne. (Här räknade jag att huset har 300m2 area mot yttervärden och har ett genomsnittligt u-värde på 0,2 i väggar/tak/golv, samt att ingen ventilation tar med sig varm luft ut. Mer eller mindre naturlig ventilation kommer ju dock dra ner temperaturen. Dock lägger ju alla datorer av innan ens 70°C, så det löser sig självt långt innan. :)

* Ska man leda ut runt 90kW ur en byggnad så måste det göras med någon omtanke, det kommer nämligen värma omgivningen markant.


* Lägg ner hela tanken ... !!!
(fortfarande min åsikt, bara)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Du måste ventilera bort värmen med stora kanaler/fläktar, går inte att börja kyla med AC, dyr förbrukning och än dyrare installation.

Vi hade Bitcoin här i byn förra sommaren, låg på 18000A, stumt! Och förra sommaren var det Varmt! De bara ventilerade, men kanal/fläktar modell större, de körde några månader innan de la ner, för högt elpris och sjunkande Bitcoin.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tommib
Eh, är du säker på 18 kA? Det skulle innebära (vid en spänning om 230 V) en effekt på 4,1 MW. Det är som en mindre kraftstation.

I sakfrågan i tråden skulle även jag säga, låt bli. Det finns väldigt mycket problem med upplägget och det är som sagt inget man kopplar ihop med några skarvsladdar.
 
2000A/Trafo, 9st,
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Med dom effekterna måste det ha varit minst ett par tusen datorer. Det är inget man sätter upp och testar för att sen lägga ner några månader senare?
 
Magnus E K
Det är inte vanliga datorer som används utan specialtillverkad hårdvara (s k ASICs) som bara löser en enda uppgift och i princip bara behöver el och nätverksanslutning för att fungera. Så att sätta upp några hundra sådana och köra dem så länge det är lönsamt är nog administrativt ganska enkelt.
 
tommib
Det kanske inte är några problem att rigga upp ett gäng miners på enklaste möjliga lagerhyllor men jag tänker mig att det kostar några kronor att ordna fram nio 2kA trafos med tillhörande matningar. Säkert en del pappersarbete också....
 
Mikael_L
H Husqvarna220Ac skrev:
2000A/Trafo, 9st,
Varför så?
Varför inte 2st 2,5MVA ?

Skulle väl blivit betydligt billigare ...?


Dessutom över 200A på 20kV-sidan. Måste ju nästan krävt förstärkt matning också ...
 
Det är nog mer än administrativa problem att övervinna för att få tillgång till en lämplig lokal med möjlighet att dra 4,5MW. Men det kanske finns övergivna industrier ute i landet som har dom möjligheterna?

4,5MW motsvarar en årsförbrukning på ca 40GWh, vilket skulle placera dom runt plats 35 över Sveriges största elförbrukare.
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.