Hej,
Bor i suterränghus från 60-talet med direktverkande el, 180 m2.
Kompletterat med luft-luft-värmepump på övervåning.
På bottenplan har vi en avgränsad del med elradiatorer och ett trapphus som är skapligt kallt emellanåt - det gör inte så mycket eftersom kylan stannar därnere.

Nu behöver vi förmodligen byta golv på nedre plan (platon-matta o parkett) och jag funderar på att installera bergvärme samt byta till vattenburen värme. Golvet får nog bli klinker pga att det är svårt att bli av med fukt underifrån (platta på mark)

Min fråga är om man kan göra en bv-installation i etapper, dvs kan man lägga vattenburen värme i form av golvslingor på bottenplan samt förbereda för ett nästa steg?
Ett nästa steg blir sedan att stegvis byta golv på övre plan. Tex är en köksrenovering på önskelistan osv.

Går det tex att efter något år renovera ett nytt rum samt "koppla" till golvslingor även här?

Förstår att det förmodligen blir billigare att göra en "big bang" för hela huset, men undrar om det är tekniskt möjligt att installera i portioner.

Mvh
 
Det ska inte vara några problem. Ett möjligt problem som kan uppstå är att värmesystemet blir för litet i etapp ett om värmepumpen är dimensionerad för hela huset. Men lägger du golvvärme i hela nedervåningen så motsvarar det typ 70% av totala värmebehovet, så det ska inte vara några större problem. Dessutom är golvvärme ingjuten i plattan så pass trögt så det kommer att gå bra även om värmepumpen eventuellt blir lite stor i vissa lägen.
Har du plats och möjlighet så sätter du in en arbetstank till värmepumpen på en gång så har du möjlighet sen att köra golvvärmen i delar av huset även på sommaren utan att värmepumpen får problem att bli av med effekten.
 
Super och tack för snabbt svar!

I bottenvåning finns ett garage som jag nog kommer att låta vara ouppvärmt, så för att få värme ovanför detta kommer jag på sikt kanske att även lägga vattenburet på våning 2 - alternativt behålla luft-luft-pumpen.

Men bra tips att man vid offert o installation informerar om att behovet skall räcka i hela huset.

:)
 
Att använda betongplattan som buffert låter bra men i praktiken kommer vattnet susa förbi den svala betongen och returvattnet blir för varmt. Kan funka, men det är inte säkert. En arbetstank skulle hjälpa situationen, men den blir rätt stor (500liter här hemma). Ett bättre alternativ är antagligen att köra på en inverter-pump med variabel uteffekt. Då är det enkelt att hantera utbyggnaden. Prisskillnaden mellan standardpump + arbetstank och en inverterpump är antagligen hanterbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.