Kabelpriserna har gått upp kraftigt den senaste tiden. Dom skyller på att kopparn blivit dyrare.

7 spänn metern ska man dock inte behöva betala.

 
Roger B skrev:
Ahlsell har sin bruttoprislista tillgänglig på nätet.
[länk]
Med tanke på alla rabatter till höger och vänster så undrar jag om den är aktuell. Den tjänar väl mest som alibi för elektrikern att hänvisa till, om kunden undrar över den dyra materialspecen. ;)

mvh
David
 
Den prislistan är endast till för att Ahlsell skall kunna stoltsera med bra rabatter till sina kunder...

Enligt Elektroskandias GNP lista kostar samma FK 2,50 kr/m inkl. moms.
 
för vissa kunder är rabatten viktigare än själva priset.
 
styrman1 skrev:
för vissa kunder är rabatten viktigare än själva priset.
Ja det blir massor av rabatter att hålla reda på för alla hantverkare har rabatter.
För man pratar väl priser med alla hantverkare.
Målare, Röris, Snickare, Ventis m.m.

Eller köper man färgen själv till målarn, ventkanaler till ventis, rör till röris, virke till snickarn m.m.

Klart man kollar priser för alla och inte bara elektriker?
 
ja, kolla priset bör man göra men som vissa bara fokuserar på hur mycket rabatten är.
 
Jag har själv sålt grejor till bla. Skanska, de "prutar" bort ca. 70 % av listpriset, dvs de betalar ca 75 kr för vad småkunder betalar 250 kr för! Dessa stora inköpare har makt, någon som den lille kunden inte har! Det gäller lite överallt, hantverkare vill tjäna pengar på materialet! Ofta är det där vinsten finns. Att ha en "gubbe" gåendes på ett bygge är ju inte en vinstmaskin direkt.
Litet sidospår men jag tror de stora skulle tjäna ännu mera ifall de tänkte på svinnet. En gång när jag levererade så frågade jag om jag kunde få några rostfria pop-nit jag behövde privat. Ok, sade skanskakillen och gav mig en liten låda (jag behövde ca 8 st) Senare ringde hans chef och informerade att denna låda kostade 4000 kr! (som han gav bort). 1000 popnit a´4 kr/st :p
 
asdl2 skrev:
Jag har själv sålt grejor till bla. Skanska, de "prutar" bort ca. 70 % av listpriset, dvs de betalar ca 75 kr för vad småkunder betalar 250 kr för!
::) Vilken bransch handlar detta om? ???
 
RilleRock
David skrev:
Det förstår jag iofs. Men det är inte detta som efterfrågas utan det man som konsument vill är att elektrikern inte mörkar sin timdebitering genom ockerpriser på materialet.Gå in på Elbutik.nu och jämför med det pris som tas ut mot konsument.
Skulle du som elektriker godta att konsumenten själv köpte in materialet om det var av samma kvalitet som det du köper in? I så fall, vad skulle du debitera för timpris?

mvh
David

Jag gjorde det då jag skulle hjälpa min kusin med hans badrum.
Efter allt tjabb om dem så trodde jag att de skulle vara billigare för honom.
Trots ett 20% påslag som vi normalt gör så var vi fortfarande billigare.
Sen ville han inte ha det vitt så då blev det helt andra summor.
Men jag kan hålla med om att det är smidigt och bra.
Köp dock aldrig den Flexslangen han säljer för den är rent ut sagt SKIT.
Den skall vara grå och inte vit/bege.
Har man otur i en böj med fjäder och trycker på för hårt så åker fjädern ut igenom slangen... ;D
 
Immobil: Det var persienner, 1300 st
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.